Gå til innhold

Noen som hvet om klokking på radeon 9800 pro?


db

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det er oxo det at skjermkortet er veldig varm oxo.... tåler det så utolig mye mere dah..??

Hvet dere om en program som jeg kan måle temperaturen på skjermkort???

har bare program hvor jeg kan se tempen på prosessor å hovedkort.

Så du mener at jeg kan bare klokke det uten fare??

 

og ja en ting til :cool:

hvor mange grader er maks på et skjermkort?????? :hmm:

Lenke til kommentar
Men det er oxo det at skjermkortet er veldig varm oxo.... tåler det så utolig mye mere dah..??

Hvet dere om en program som jeg kan måle temperaturen på skjermkort???

har bare program hvor jeg kan se tempen på prosessor å hovedkort.

Så du mener at jeg kan bare klokke det uten fare??

 

og ja en ting til :cool:

hvor mange grader er maks på et skjermkort?????? :hmm:

Det er bare 9800XT som har temp probe i kjernen i 9800serien, så med mindre du har et 9800XT kort i forkledning (som er lite trolig siden det er Sapphire, men det kan du enkelt sjekke med ATItool. Der vil du se om det er 360 (XT) kjerne, eller 350 (Pro) kjerne.)

 

Eneste måten å sjekke temperaturen da, er å montere en ekstern temp probe på kortet. Uansett, hvis du ikke gidder dette så merker du fort om kortet er for varmt. Med mindre kortet ikke er ustabilt, eller du har artifacts (hvite, sorte og røde prikker og klæsjer med texturer som ikke skal være der)

 

Klokking kan gjøres med Powerstrip (koster penger etter trial, ellers så får du en forferdelig irriterende countdown i begynnelsen), Rivatuner og ATItool blant annet. Bruker selv Rivatuner og er godt fornøyd med det. Begynn med minne og sett det 5MHz opp om gangen, og kjør en runde 3dmark med bare et spill eller to. Gå så så langt du kommer uten at du får artifacts. Gjør så det samme med core til du finner max. Når det så er funnet, så kjører du flere looper med 3dmark for å teste at alt er 100% stabilt.

Lenke til kommentar
Klokking kan gjøres med Powerstrip (koster penger etter trial, ellers så får du en forferdelig irriterende countdown i begynnelsen), Rivatuner og ATItool blant annet. Bruker selv Rivatuner og er godt fornøyd med det. Begynn med minne og sett det 5MHz opp om gangen, og kjør en runde 3dmark med bare et spill eller to. Gå så så langt du kommer uten at du får artifacts. Gjør så det samme med core til du finner max. Når det så er funnet, så kjører du flere looper med 3dmark for å teste at alt er 100% stabilt.

Har selv bare brukt ATI tool til klokking av radeon skjermkort, da jeg har vært veldig fornøyd med det programmet. Det er gratis, finner sånn ca max klokk på core og mem uten at du trenger å gjøre noe, og det er lett å bruke :w00t: Mye lettere enn jeg hadde trodd faktisk...

 

Eneste du trenger å gjøre er å sørge for å ha nokk kjørling (vanlig kjørling som følger med 9800 pro kortene går egentlig greit, men bedre kjørling skader jo ikke.. :roll: bedre kjørling = bedre overklokk) Selv klokket jeg mitt Sapphire radeon 9800 pro med standard kjørleren. Men jeg var missforønyd med den viften som var på pga bråk, så jeg kjøpte meg en Artic Cooling GPU-kjørler "VGA Silencer" rev 3. Billig fin "liten" sak det dær.. ;) Fikk ett skjermkort med mindre støy, og bedre overklokk etter at jeg monterte den på :w00t: absolutt værdt pengene!

 

SÅ når du er klar for å overkokke, er det bare å kjøre ATI tool å la den finne max core og mem klokk for deg, for å så stille det ned 5-10 MHz etter at den har funnet max (for å være sikker på at det blir stabilt) ;) JEG er hvertfall fornøyd med denne løsningen. Lykke til

 

-mamazboy-

Lenke til kommentar
Okey takker for hjelpen :yes:

Men hva er det 3dmark greiene du snakket om?? og atitool??

 

Men jeg skjønte dette med klokking 5 og 5 mhz oppover om gangen men blir det ikke for varmt eller noe dah?? :hmm: eller holder det samme temeratur når jeg klokker det oppover?????

nei skjermkortet blir selvfølgelig varmere... men har du god luftgjennomstrømning i kabinettet ditt bør ikke dette være ett problem... JEG har ennå ikke vært bortig noen som har brennt opp skjermkortet sitt pga overklokking vha ATI tool sine "Find max core" og "find max mem" funksjoner...

 

Mitt svar på "hva er 3dmark / ati tool greiene" er, GOOGLE :w00t: use it bitch!

 

Offtopic:

hehe, tror jeg så en t-sjorte på en fyr hvor det stod "GOOGLE, use it bitch" på... tenkte litt med meg selv: "NERD", men så innså jeg jo at jeg var like mye nerd når jeg lo av den :w00t:

 

-mamazboy-

Lenke til kommentar

Rart å møte en som ikke har hørt om 3dmark, men det er vel en første gang for alle. 3dmark er et benchmark program utviklet av Futuremark, for å regne ut kraften i pcen din. Det kjøres tester som tester pcen din på forskjellige måter. 3dmark01 tester hele maskinen, mens 3dmark03 er mer rettet mot skjerkortet. Alt kan nedlastes i fra www.futuremark.com . Om du ikke finner det likevell, så er www.google.com din venn. ATItool får du søke på ved hjelp av google, om ikke noen andre gir deg link.

 

Når det gjelder klokking med ATItool så får jeg fortsatt ikke max klokk ved å bruke find max clock funksjonen. Kortet mitt klarer 450/400, men ATItool stopper på 430/370 for en eller annen grunn.

Kortet ditt vil utvikler mer varme ja, men så lenge du ikke får artifacts eller ustabiliteter så trenger du ikke bekymre deg. Om du derimot får artifacts når du klokker, så klokker du bare ned et par hakk, til du ikke får det. Husk at kortet kan fint klare en viss hastighet i et par minutt i et spill, men etter en stund når kortet har kjørt seg stund, så kan det bli for mye. Om du ikke vil skifte kjøleløsning på kortet ditt (som du også mister garantien av) så kan du sette vifter rettet spesielt mot kortet, (f.eks i sidedøren) for bedre forsyning av frisk kald luft.

Lenke til kommentar

Takker, men jeg har et sapphire radeon 9800 pro med kjøleribbe og den fulgte med når jeg kjøpte den, det som er at den blir en del varm når jeg spiller spill som kreve mye. men skal jeg bare bruke ati tool og la den finne det ut selv??? så klokke det ned 5-10 mhz??

og går det akkuarat sånn med power color også eller?? bare og bruke ati tool??

Lenke til kommentar
Takker, men jeg har et sapphire radeon 9800 pro med kjøleribbe og den fulgte med når jeg kjøpte den, det som er at den blir en del varm når jeg spiller spill som kreve mye. men skal jeg bare bruke ati tool og la den finne det ut selv??? så klokke det ned 5-10 mhz??

og går det akkuarat sånn med power color også eller?? bare og bruke ati tool??

om du går til linken jeg ga fra meg i sta, så står det svar på alle spørsmålene du akkurat stillte...

 

-mamazboy-

Lenke til kommentar

Med mitt sapphire radeon 9800 PRO skal jeg trykke på FIND MAX CORE OG FIND MAX MEM dah??

 

i utgangspunktet syntes jeg det er veldig varmt, det er jo en kjøleribbe som følger med på den oxo. å den blir varm, blir den MYE varmere tror dere etter jeg har tatt på FIND MAX CORE OG FIND MAX MEM??? etter det er det bare og trykke på set clock????? :hmm::hmm::hmm:

Lenke til kommentar

Det er bare 9800XT som har temp probe i kjernen i 9800serien, så med mindre du har et 9800XT kort i forkledning (som er lite trolig siden det er Sapphire, men det kan du enkelt sjekke med ATItool. Der vil du se om det er 360 (XT) kjerne, eller 350 (Pro) kjerne.)

 

Hvor har du dette fra? Har selv et Sapphire PRO kort med R360 (XT) kjerne.

Det finnes hauger av folk her på forumet med Sapphire PRO kort med R360

kjerne.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Det er bare 9800XT som har temp probe i kjernen i 9800serien, så med mindre du har et 9800XT kort i forkledning (som er lite trolig siden det er Sapphire, men det kan du enkelt sjekke med ATItool. Der vil du se om det er 360 (XT) kjerne, eller 350 (Pro) kjerne.)

 

Hvor har du dette fra? Har selv et Sapphire PRO kort med R360 (XT) kjerne.

Det finnes hauger av folk her på forumet med Sapphire PRO kort med R360

kjerne.

 

mvh r.

Hvor jeg har hva fra!??

jeg spørte om jeg skulle trykke på find max core eller find max mem???

etter jeg har gjort det skal jeg da trykke på set clock!??

og blir det jævla varmt da jeg trykke på find max core og fin max mem(så trykke på set clock)??? blir det varmt etter jeg har klokka det??

 

det er spørsmålet mitt :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei, jeg quotet bamsefar.

 

Tibake til topic:

Du må finne både max core og max mem.

Trenger ikke å trykke 'set clock'. Det Atitool gjør er å 'stresse' kortet ditt for å se hvor høy klokk du kan få uten artifacts. Dette blir det varmt av.

 

Hvis du øker frekvensen på core og/eller minnet, vil kortet også produsere mer varme.

Så en god kjøler er nødvendig, pluss at du har god sirkulasjon i kabinettet.

 

Hvis du ikke får 412 på core og 365 på minnet, så ikke fortvil, antagelig er kjøleren på skjermkortet for dårlig, eller det er for varmt inne i kabinettet. (Helst det siste).

 

Så til grunnen jeg quotet bamsefar; hvis du nettop har kjøpt kortet har du nesten helt sikkert XT kernen (R360) som lett tåler klokking til 412/365, som også har temperaturmåler innebygd. Den eneste sikre metoden for å finne ut dette er å ta av org. kjøleren å se hva som står på selve kjernen. R360=XT, R350=PRO.

 

mvh r.

Lenke til kommentar
Hei, jeg quotet bamsefar.

 

Tibake til topic:

Du må finne både max core og max mem.

Trenger ikke å trykke 'set clock'. Det Atitool gjør er å 'stresse' kortet ditt for å se hvor høy klokk du kan få uten artifacts. Dette blir det varmt av.

 

Hvis du øker frekvensen på core og/eller minnet, vil kortet også produsere mer varme.

Så en god kjøler er nødvendig, pluss at du har god sirkulasjon i kabinettet.

 

Hvis du ikke får 412 på core og 365 på minnet, så ikke fortvil, antagelig er kjøleren på skjermkortet for dårlig, eller det er for varmt inne i kabinettet. (Helst det siste).

 

Så til grunnen jeg quotet bamsefar; hvis du nettop har kjøpt kortet har du nesten helt sikkert XT kernen (R360) som lett tåler klokking til 412/365, som også har temperaturmåler innebygd. Den eneste sikre metoden for å finne ut dette er å ta av org. kjøleren å se hva som står på selve kjernen. R360=XT, R350=PRO.

 

mvh r.

okey så vis jeg trykker på find max core og find max mem så finner han der den skal stå og varmen fikser programmet oxo?? sånn at når den klokker skjermkortet, og det blir for varmt så klokker det ned, det kan ikke bli ødelagt av varme lettere sakt??????

 

det går helt greit med power color versonen også???????

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...