Gå til innhold

Enda ikke fått klart svar om varme hardisker


chokke

Anbefalte innlegg

Hva er max grensa til western digital S-ATA250GB???

 

Mine ligger på 57-59, det er ingen køling untatt PSU vifta og noen hull i front.

Er ferdig PC fra fujitsu siemens og de sier at det er heeeelt normal temperatur, mens noen her på forumet sier at det er aaaaaltfor høyt.

 

Ikke si at jeg skal montere kabbis vifter.

 

 

Har et annet spm om minne, som jeg ikke gidder å lage ny tråd om...

Er hunday gode minne produsenter (PC3200) til eventuell overklokking om jeg bytter HK?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan sjekke spesifikasjonene til WD på nettet. Der står det hvilken temperatur de skal ha. Jeg tror ikke WD har implementert S.M.A.R.T. temperatursensor i diskene sine ennå, så jeg vil spørre hvor du måler temperaturen? (Lurer på hvorfor WD ikke implementerer det? Konkurrentene gjorde jo det for år og dag siden)

 

Uansett så er ikke tallet til WD noen bombastisk maksgrense, du vil ha høyere risiko for diskkræsj jo høyere opp i temperatur du kommer, og WD har satt denne grensen slik at de regner med at kun et fåtall disker kræsjer innenfor garanti-perioden. De gir sansynligvis lang f* i hva som skjer etterpå.

 

Edit: Utdrag fra WD:

Environmental Specifications5

 

Operating Temperature and Humidity

Temperature 5°C to 55°C

Humidity 5-95% RH non-condensing 

Thermal Gradient 20°C/hour (maximum)

 

Non-Operating Temperature and Humidity

Temperature -40°C to 65°C 

Humidity 5-95% RH non-condensing 

Thermal Gradient 30°C/hour (maximum)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
så 2 kabinett vifter er å foretrekke?

 

Bare det at pappa stoler helt og holdent at det er en helt normal temperatur og at den skulle vært levert med vifter hvis behovet er der...

Vel, produktspesifikasjonene overskrides, så det kan det definitvt ikke være. I en disk er det som kjent bevegelige deler, laget av materiale som utvider seg og trekker seg sammen ettersom temperaturen forandrer seg. Når du så tar på en disk, som føles så varm at du brenner deg...tror han/du virkelig dette er normalt (i den forstand at det er slik det skal være)?? Jeg mener at sunn fornuft tilsier at slik skal det ikke være. Behovet for en vifte er såvisst til stede, og når så dette ikke er implementert, og de i tillegg påstår at temperaturen du opplever er "normal", skyldes det åpenbart inkompetanse fra Fujistu Siemens sin side. Det er jo også selvfølgelig lettere å si til kunden at "dette er normalt", enn at "oi sann, du har visst rett, dette må vi se nærmere på".

Endret av KAS
Lenke til kommentar
Du kan sjekke spesifikasjonene til WD på nettet. Der står det hvilken temperatur de skal ha. Jeg tror ikke WD har implementert S.M.A.R.T. temperatursensor i diskene sine ennå, så jeg vil spørre hvor du måler temperaturen? (Lurer på hvorfor WD ikke implementerer det? Konkurrentene gjorde jo det for år og dag siden)

Vel. Jeg ser mitt snitt til å være uenig med deg. Min WD s-ata 200 GB disk har så definitivt fått installert S.M.A.R.T, det vet jeg for jeg kan lese av temperaturen via hdd-health-

 

OG denne kjøpte jeg i midten av juli.

Lenke til kommentar
Min WD s-ata 200 GB disk har så definitivt fått installert S.M.A.R.T, det vet jeg for jeg kan lese av temperaturen via hdd-health-

 

OG denne kjøpte jeg i midten av juli.

Kan også bekrefte at det er mulig å lese av temp fra en WD 160 GB P-ATA. Denne er helt svart, også på toppen (med unntak av labelen). Husker dessverre ikke modellbetegnelsen, men er temmelig sikker på at den hadde 8mb cache.

Lenke til kommentar

Da har vi fått svar

Vi venter fortsatt på dokumenter som viser verdier i standarden produktet er bygd etter. Vi har imidelrtid mottatt følgende foreløpige utsnitt. Forbehold om feil i forhold til standard tas derfor.

 

 

 

Fra produktoperasjon er følgende uttalelse mottatt:

 

For example a temperature of the CPU of 70°C is o.k. The temperatute of the voltage reulators could be 90°C, grafic chip could be more than 60°C, SATA HDD 55°C till 60°C etc.

 

Har også instalert en kabinettvifte bak så det er litt kaldere.

 

 

Skulle ønske jeg kunne ditche dataen og tatt dlene og satt inn i en annen som jeg har tenkt på

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...