Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fildeling over windowsnettverk med flere svitsjer


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har et nettverk som ser slik ut:

 

-NGT---->Netopia router---->Switch----->Fujitsu-Siemems AP-600rp---> WLAN klient.

 

Alt er oppe og går som det skal, men jeg sliter litt med å få satt opp windows nettverk mellom maskiner koblet til switchen og AP'et. Ikke så rart, egentlig, da både netopiaen og FS ap'et har DHCP oppe og går, så det blir to forskjellige subnett. Har ikke fått nettet opp å gå ved noen andre oppsett enn dette, faktisk har det bare kræsja hvis jeg har plukka for mye, og er litt drittlei ustabile WLAN enheter nå.

 

Hva er enkleste måten å fikse kontakt mellom maskinene i et windows xp nettverk, er det noen måter å route en tilkobling via en annen gateway? Grunnen til at ikke alle maskinene kan kobles fysisk på samme punkt, er avstand....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hint: Bruk en ip utenom området til DHCP-serveren. (f.eks har min dhcp server .10-.200, og 1-10 er for servere/fast ip maskiner, og over 200 for knask som AP og slikt. Fremdeles plass til 190 stk via DHCP (noe som virkelig burde holde, siden jeg bare har 10 pc'er:-D), og jeg slipper kjedelige ting som at DHCP serveren gir en maskin en ip som en annen maskin allerede har.

Lenke til kommentar

Takk for tipset... Akkurat nå er ikke dette noe stort problem ennå. Det er kun tre maskiner i nettverket foreløpig.

 

Det største problemet mitt var egentlig bare at AP'et kræsja hver gang jeg prøvde å skru av DHCP serveren. Endel småfeil i den siste firmwaren (7.3.3), blant annet fungerer det ikke lenger å ta backup av konfigurasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...