Gå til innhold

Når skal prisene ned?


ketle

Anbefalte innlegg

Prisen på LCD har sunket kraftig siste måneden i USA. Sjekk blant annet prissammenligning på www.tomshardware.com og http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/data/javakalk.htm for valutaomregning. Ser at blant annet NEC 1760nx koster 1000,- kroner mindre i USA enn i Norge. Noen her som er i bransjen som vet når vi får billigere LCD i Norge? :hmm:

 

Har veeldig lyst på en LCD-skjerm, men vil ikke kjøpe nå og risikere å se skjermen koste 1000,- kroner mindre om en måned eller tre. :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du kan jo vente 5 år til, å få de nesten gratis. Poenget er, du kan vente forever i denne bransjen. Ja, den er kanskje noen hundrelapper billigere om 2 måneder, men da kan du banne på at det er en annen "new and improved" modell (som selvfølgelig er litt dyrere, så må du vente litt til for en god pris), osv..osv..osv..osv... og der sitter du med din slitne gamle CRT som råtner bort :)

Lenke til kommentar

Noen ganger kommer skjermene i to utgaver, en for USA og en for Europa. Det er ikke nødvendigvis samme panel i begge. Hvis det f.eks er et dårligere panel i den amerikanske versjonen så kan det være noe av skylden for prisforskjellen.

 

En annen årsak kan være moms-forskjellen mellom USA og norge. I norge har vi som kjent 24%, mens de har mye lavere i USA (variabelt fra stat til stat). For alt jeg vet kan det være priser uten moms de opererer med også..

Lenke til kommentar

Har en magefølelse etter å ha lest mye om dette emnet i det siste som sier meg at det kan vært lurt å vente litt nå. Produksjonskapasitet og salgsvolum har økt veldig, noe som i seg selv vil føre til lavere priser. Men det skal visstnok bli et stort prisfall i høst, og mange store grossister skal visstnok begrense lagerbeholdningen for å slippe å måtte ta tap gjennom prisfall der...mulig det er på forumet jeg har lest dette.

Lenke til kommentar

Det vil alltid være endel forskjeller på prisene i USA og Norge. Dette kommer ikke minst av at vi fører en litt annen miljø politikk her til lands. :innocent:

Alle Skjermer som importeres hit til lands skal avgifts-belegges, og i tillegg har vi muligens høyere moms enn USA.

Hvis man skal sammenligne priser tror jeg man heller skal vende nesen mot nabo-landene, og feks. UK

Lenke til kommentar

Mange har spådd at skjermene snart blir billigere, men det tar lengre tid enn de har sagt. Det går med sneilefart nedover... Men skjermene burde bli ihvertfall 1000,- billigere om ca 3-4 måneder så jeg kommer til å ønsker meg en ny skjerm til jul.

Jeg sikler over skjermene, men tenker slik: Jeg klarer meg jo bra med den skjermen jeg har. CRT 17. Jeg har palss nok på pulten. Så da kan jeg jo spare 1000,- uten at det er en plage å bruke CRT'en.. men jeg vet jo ikke hvordan du har det

Lenke til kommentar
Det vil alltid være endel forskjeller på prisene i USA og Norge. Dette kommer ikke minst av at vi fører en litt annen miljø politikk her til lands.  :innocent:

Alle Skjermer som importeres hit til lands skal avgifts-belegges, og i tillegg har vi muligens høyere moms enn USA.

Hvis man skal sammenligne priser tror jeg man heller skal vende nesen mot nabo-landene, og feks. UK

NEC 1760nx koster typisk 4200,- kroner i England. Da er alt inkludert. Har vært ute for nok av selgere som sier at; "Neida det er ingen vits å vente. Det tar mange år før prisen faller så mye og da er det kommet nye modeller osv." Snakket med en på Expert i Oslo som påstod at prisen på dagens LCD - TV (30 ") kommer til å holde seg i mange år framover!!!! :thumbdown: Tok han grundig på den :tease:

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Det som kommer til å føre til den største prisendringen er nok lanseringen av nye modeller/serier. Ting går såpass fort i denne bransjen at prisene ikke rekker å synke som følge av produksjonskapasitet før neste serie er lansert. I tilfellet med 1760NX kan jeg nesten garantere at det neste store prisfallet kommer som en følge av at 70-serien er på vei.

Lenke til kommentar
Snakket med en på Expert i Oslo som påstod at prisen på dagens LCD - TV (30 ") kommer til å holde seg i mange år framover!!!! :thumbdown: Tok han grundig på den :tease:

Standard! 30-60 åringer flest springer jo mann av huse for å kjøpe slikt. De sluker argumentene til selgerene rått.. (Jepp, jeg vet etter å ha vært en av "synderene" selv :p Jobbet deltid i elektrobutikk i vår)

Lenke til kommentar
Bruker her NEC 1760nx som eksempel da dette er en populær skjerm som har vært på markedet en stund. Denne koster typisk 4600,- i Norge

I USA koster denne typisk ca 500 USD = 3400,-

Dette er da samme skjermen?? Det er 1200,- i forskjell  :whistle:

Priser i USA er alltid(!) uten moms (sales tax some det heter der.) Dette fordi du bare belastes for sales tax i den staten du bor i. Sales tax er delt i to, en del til delstaten, og en til "kommunen". Bor du i Oregon og bestiller en vare fra en butikk i California betaler du ikke sales tax. Bor du i to forskjellige forsteder til Denver betaler du forskjellig sales tax hvis de tilhører ulike "kommuner".

 

Så prisen er 3400 uten moms i USA. Prisen uten moms er 3700 kroner i Norge (4600:1,24). Forskjellen er altså under 10%.

 

Så må du huske på at det er noe som heter kvantumsrabatter. En stor amerikansk webshop kan ha en omsetning som er større enn produsenten har i all de skandiaviske land tilsammen. (USA har 10-12 ganger så mange innbyggere som Skandinavia.) At det belønnes med noen % ekstra er helt naturlig.

 

Så prisen er som den skal være, desverre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Snakket med en på Expert i Oslo som påstod at prisen på dagens LCD - TV (30 ") kommer til å holde seg i mange år framover!!!! :thumbdown: Tok han grundig på den  :tease:

Standard! 30-60 åringer flest springer jo mann av huse for å kjøpe slikt. De sluker argumentene til selgerene rått.. (Jepp, jeg vet etter å ha vært en av "synderene" selv :p Jobbet deltid i elektrobutikk i vår)

Er selv 30. Det er vel nå at problemet teknologikåt+mye penger å rutte med begynner å melde seg. Kan alltid finne gode argumenter for å kjøpe en fet LCD TV i morra eller noe annet for den saks skyld. Aldri noe problem å kjøpe hw som skal inn i kabinettet, men en ny skjerm det vil kjerringa merke. Så da må jeg ha noe med høy WAF (Wife Acceptance Factor). :ermm::blush:

 

Bra info om VAT systemet i USA. Mener allikevel at jeg har lest på nettet at LCD prisene i USA har falt med nesten 20% i løpet av forrige måned.

Lenke til kommentar

Så lenge normenn har råd til å kjøpe skjermer til de høye prisene er det ikke

noen grunn for Komplett og andre til å sette dem ned.

De sitter sikkert og teller penger og ler rått av normenns vilje til å betale.

Kunne tenkt meg en LCD skjerm selv,men er av prinsipp ikke villig til å

måtte betale 4500-5000kr for en god 17tommer.Ikke F..

prisene på LCD og Plasma Tv apparater har jo rast nedover,mens data

skjermer liksom står på stedet hvil.

Endret av Raper
Lenke til kommentar
Bruker her NEC 1760nx som eksempel da dette er en populær skjerm som har vært på markedet en stund. Denne koster typisk 4600,- i Norge

I USA koster denne typisk ca 500 USD = 3400,-

Dette er da samme skjermen?? Det er 1200,- i forskjell  :whistle:

Priser i USA er alltid(!) uten moms (sales tax some det heter der.) Dette fordi du bare belastes for sales tax i den staten du bor i. Sales tax er delt i to, en del til delstaten, og en til "kommunen". Bor du i Oregon og bestiller en vare fra en butikk i California betaler du ikke sales tax. Bor du i to forskjellige forsteder til Denver betaler du forskjellig sales tax hvis de tilhører ulike "kommuner".

 

Så prisen er 3400 uten moms i USA. Prisen uten moms er 3700 kroner i Norge (4600:1,24). Forskjellen er altså under 10%.

 

Så må du huske på at det er noe som heter kvantumsrabatter. En stor amerikansk webshop kan ha en omsetning som er større enn produsenten har i all de skandiaviske land tilsammen. (USA har 10-12 ganger så mange innbyggere som Skandinavia.) At det belønnes med noen % ekstra er helt naturlig.

 

Så prisen er som den skal være, desverre.

 

Geir :)

 

Tja, nå er jo MVA i norge en god del høyere da (nå varierer jo sales tax en god del, men sjeldent høyere enn 9%).

Lenke til kommentar

Ser at det er endel forandringer i dette markedet nå, 17" har sunket noen hundrelapper de siste 2 mnd, og det samme har vel 19". Har også lest at responstidene ville falle drastisk det første året. Jeg har tenkt å kjøre dual-screen løsning snart så jeg skal kjøpe en midt på treet 17" i løpet av ett par mnd. og bruke den som skjerm to, så bruker jeg CRT skjermen som hovedskjerm til jeg får råd til å kjøpe en god 19" LCD.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...