Gå til innhold

Z3, S1IS eller FZ3?


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg et ultrazoom kamera i 4000 kroners klassen med bildestabilisator, og Canon S1IS, Panasonic FZ3, og KonicaMinolta Z3 er de valget står mellom. Noen anbefalinger?

 

Etter å ha sett testen på dpreview av Panasonic DMC-FZ3 ser denne veldig fristende ut, men jeg finner ikke noen nettbutikker som har den.

 

Noen som vet hvem som selger den, og hva den koster her i landet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har hatt z3 i 4 dager nå og sender det tilbake i morgen... Det er en uakseptabel mengde støy i bilde... veldig synd egentlig fordi fokus, stabilasator, zoom og raskhet er kjempedeilig....

det er dårligere kvalitet på bildene enn med mitt gamle nikon cp 3500...

Endret av schloemi
Lenke til kommentar

Jeg vil rangere de som følger etter det jeg har sett av tester og diskusjoner:

1. Panasonic Lumix DMC-FZ3

2. Canon PowerShot S1 IS

3. Konica Minolta DiMAGE Z3

 

På Konica Minolta DiMAGE Z3 er det rapportert en del grove feil, se på Minolta-forumet på www.dpreview.com. Canon PowerShot S1 IS har bedre videomuligheter enn Panasonic Lumix DMC-FZ3, men FZ3 vinner totalt sett.

 

Dessverre er tilgjengeligheten til Panasonics produkter generelt svært dårlig i Norge, dette er noe Panasonic Norge burde jobbe seriøst med. Jeg vil anbefale at de interesserte varsler Panasonic Norge om dette: Send melding til Panasonic

 

--

-Erik

Lenke til kommentar

Jeg ville gått opp en prisklasse når du først vil bruke så mye.

Kjøpte selv Konica Minolta A1 her for noe over en mnd siden.

Verdt hver eneste krone.

 

Men med de valgene du har, tror jeg nesten jeg ville gått for canon sitt powershot S1 IS. Såklart, om du klarer å få tak i Panasonic Lumix DMC-FZ3 til en ok penge, er ikke den å forakte heller.

Du burde tenke på mulighten til å bestille fra utlandet, ofte kan du få det billigere enn i norge, selv etter avgifter osv. Da dette som oftest blir omtrent det samme når det er snakk om så billigere cam.

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Disponerte Canon S1 i 14 dager og likte kameraet godt med noen unntak (se link under). Kommer trolig til å kjøpe S1 eller Panasonic FZ3.

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.php?pro...review_id=10293

 

Panasonic har elendig support. Nettsidene deres får ikke opp en eneste forhandler og dersom du ringer, treffer du en sentralbordsdame som ber deg ringe igjen mellom 15 og 17. Henvendelser fra privatkunder ble så mange, at de fant å måtte begrense tilgjengeligheten!!!

Etter å ha forsøkt i flere dager har det endelig lykkes å komme i kontakt med en person som kunne fortelle hvem som selger Panasonic digitalkamera!

 

 

Oslo Kameraservice har FZ3 i bestilling (kameraet er på lager i Sverige, og vil kanskje være i butikken til helgen 18/9). Prisen vil ligge på 5000,-

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Z3 i snart 2 uker. Virker som mange er misfornøyde, og like mange som er fornøyde. Jeg er en av dem som er fornøyd :)

Jeg kan bekrefte at det er mer enn normalt mye støy på ISO 200 og 400, og det trekker en del ned. Men på tross av dette er kameraet veldig bra. Spørsmålet er vel om du skal ha bildene ut på større størrelser enn A4, hvis du skal det vil jeg tro at støyen vil kunne forringe det noe. Jeg har satt på UV filter og solblender på kameraet og skal si det har ført til mye bedre bilder i sterk sollys. Jeg kan også informere om at det i nærmeste fremtid vil komme en firmware oppgradering (nåværende versjon er v1.01.e) slik at jpeg artifactsproblemet under nattfotografering blir kraftig redusert.

 

Når det gjelder kameraene du vil velge mellom er alle 3 fine på sitt område. Men jeg vil nok si meg enig i at finner du noen som selger Panasonic kameraet her i Norge, er nok det å foretrekke. Men jeg fant ingen på det tidspunktet da jeg kjøpte Z3'en.

 

Lykke til med valget, skulle en velge feil er det jo bare å heve kjøpet :thumbup:

 

mvh. P.Z.E

Lenke til kommentar

Jeg vurderte også Z3 som "det rette kameraet", på papiret så det jo helt glimrende ut. Men, etter min smak skuffet testbildene. Synes de hadde for liten skarphet og mange var overeksponerte. Sammenligningssett kan sees her: akam galleri

I tillegg har det denne problematikken som nevnt med linjer i skyggepartier, vi får håpe de greier å fikse det med ny firmware. Det som i tillegg skremte bort meg var denne listen: Problem-liste

Spesielt det at mange rapporterer at klokken ikke går rett på det, og at det kanskje er en feil i designet av klokkekretsen. Spørsmålet er i så fall om dette er noe de greier å rette på via firmware, eller om de aktuelle kameraene må sendes inn. At klokken går rett setter jeg som et minimumskrav.

 

Ser forøvrig at Panasonic Lumix DMC-FZ3 koster $399 i USA (F.eks. Amazon). Dette tilsvarer ~2722 NOK. Legger man på frakt/moms skulle man komme langt bedre ut enn det ser ut til at man gjør i Norge. (Laderen går på 110-220V)

Endret av erikbe
Lenke til kommentar

Takk for alle tips. Tipper jeg går for USA importert Panasonic FZ3 fra http://www.bhphotovideo.com/ . Det burde komme på godt under 4000 med frakt og moms.

 

A1 som ble anbefalt er sikkert kjempebra, men jeg synes det blir både for dyrt og for stort og tungt. Det nye KM A200 ser også veldig bra ut, men også dette blir for tungt og antakelig for dyrt.

 

Men jeg kommer til å lese div. forum og studere tester og bilder noen uker til før jeg bestemmer meg.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...