Gå til innhold

druknet IBM thinkpad


dr_fritz

Anbefalte innlegg

En venninne av meg kom til å søle et glass vann over min IBM T23 thinkpad. Prøvde å tørke den, tok ut alle 'løse' deler - tastatur, minne, dvd, batteri og mini-pci-kortet. Tørket i et par dager. Slo den så på, virket 'fint' i noen dager, så merket jeg at batteriet ikke ble ladet. Etter en uke var batteriet tomt, og maskinen lar seg ikke slå på, selv om den er tilkoblet nettstrøm.

 

Er det noen som har noen ideer på hva jeg skal gjøre for å fikse problemet? Og finnes det noen med et ekstra/tilovers batteri jeg evt kan kjøpe?

 

mvh KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres mere ut som et størmforskyningsproblem.

For å sjekke dette kan du bare ta ut batteriet og starte PC`en med kùn nett-forskyningen tilkoblet. Hvis PC`en ikke starter, har du feil med strømforskyningen (kanskje det ligger en sikring inni pc`en som kan skiftes ??)

 

Hvis PC`en (mot formodning) starter kùn uten batteriet i, ville jeg kjøpt nytt batteri. Sjekk med webshop butikker. Kanskje du finner noe på http://www.laptop-battery.org/ibm.htm ?

 

PS: Får du lys i batteri-lampen når tilkobler strømforskyningen ?

Lenke til kommentar

Jeg tviler på problemet ligger i batteriet. Kjøper du nytt (ferdig ladet) for mange penger så får du sikkert PC'n opp og kjøre igjen i 2-3 timer.. og så er det slutt.

 

Problemet ligger nok heller ikke i strømforsyningen. Den er jo som regel ekstern så vannet har nok ikke ødelagt noe der.

 

Problemet ligger heller i batteriladeren. Den er en krets som er innebygget i PC'n og ligger normalt enten ca midt på PC'n litt fremme, omentrent der fingerpanelet er, eller like ved der du plugger inn strømkabelen fra strømforsyninga. Uansett plassering så er den nok en del av hovedkortet så det er ikke noe lett sak å bytte ut. Hvis garanti og reklamasjon har gått ut så anbefaler jeg å åpne og se etter problemer selv. Det kan være ganske enkelt å løse, men hvis du ikke finner løsningen så tror jeg det er lite håp for PC'n. En eventuell reparasjon på verksted vil sikkert bli veldig dyr.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...