Gå til innhold

Mustek Gsmart Mini 3


Anbefalte innlegg

Jeg er da ute etter et billig digitalkamera og et billig webkamera, men så støtte jeg på dette

 

et Mustek Gsmart Mini 3 2.0MP...et kompi kamera, både webcam å stillbilde i ett.

 

I146376.jpg

 

noen som har no erfaringer me dette kameraet?

tar det no bra bilder, bli bildene mørke, dårli kvalitet osv.

 

takker på forhånd for alle svar

Endret av Bull_Dogg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har forgjengeren, Mini2. Den er identisk, bortsett fra fargen, samt et hakk dårligere oppløsning (1.3 mpxl). Jeg kjøpte det mest for moro skyld, for å ha det i lomma i tilfelle noe dukket opp og jeg ikke hadde med det "ordentlige" kameraet. Jeg hadde ikke altfor store forventninger, og det var like godt. Dette er kun et leketøykamera, og fint lite å kjøpe. I ettertid hadde jeg iallfall ikke giddet å spandere særlig mange kroner på det. Du kan få til noen forholdsvis bra bilder, men stort sett blir det mildt sagt ræva bilder, for å si det sånn. Du holde kameraet fjellstøtt, uansett lysforhold, og du ta minst 4-5 bilder av samme motiv, med litt forskjøvet søker i alle retninger for å være (nesten) sikker på å ha fått med deg det du skal. Selv da blir det ofte bom. Mitt tar iallfall bildet et stykke opp og til høyre i forhold til søkeren. Dette avhenger jo selvsagt også av avstanden til motivet. Jo nærmere, desto mer skivebom.

Det er også særdeles ømfintelig for lys, så selv i godt dagslys kan det bli mye rare resultater. Tar jeg 3-4 tilsynelatende like bilder, er de som regel helt forskjellig eksponert. Er det sterkt solskinn, blir det også lett undereksponert. Og skulle du falle for fristelsen til å ta innebilder, får du uskarpe bilder (hvis du da ikke finner en støtte), med kraftig rødstikk.

Men du kan være heldig med et og annet utebilde, slik som disse:

Sarah og Ball samt Horten som ikke ble så aller verst, kameraet tatt i betraktning.

En annen ting er batteriet. Det er knøttlite, og holder kun noen dager, det drar altså strøm selv avslått. Dette pga. at det bruker statisk RAM i stedet for vanlig Flash-RAM. Det krever spenning for å bevare minnet. Det betyr at er du på tur og tar noen bilder, og ikke rekker hjem før kameraet er tomt for strøm etter noen få dager, gikk bildene i dass. Det kan nemlig kun lades via USB-porten. Nå er mitt kamera dessuten et par år, og holder nå knapt et par dager, mot nesten en uke når det var nytt. Ganske lite praktisk, altså.

Min konklusjon er derfor: spar pengene, og legg heller på noen hundrelapper til for et litt mer ordentlig kamera i den nedre prisklassen.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Jeg har et Mustek Gsmart Mini 2 og er veldig fornøyde med det. Alt som manskow sier er korrekt. Jeg bruker det til ting som jeg ikke tør å bruke et bra kamera til. F.eks. skyte det opp med rakett. Det kan filme opp til 7 minuttere og og er praktisk til sånne eksperimenter. Det har vist seg usedvanlig solid og tåler et fall på 50 meter ned på et blikktak og enda være istand til å få filmen inn på PCen. Prøv det med et Canon 300D.

 

1. Fungerer bare når det er sol.

2. Fungerer fint som webkamera hvis du bruker en 150-300W halogenlampe (blir varmt i lengden).

 

Vil du ta brukbare bildere under forskjellige forhold så glem det. Til den prisen så får du mye for pengene hvis du har tenkt å bruke det til andre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...