Gå til innhold

Opgradering til A64 system, max 4,1k


Anbefalte innlegg

Vel da er det dags for å pensjonere gammel systemt og ta en liten oppgradering før militæret. Har sett litt rundt og funnet noen mulige løsninger

 

Kravene mine er:Helst godt spesifisert nForce2, A64 og 1Gb Ram. Max 4,1k, men jo billigere jo bedre

 

 

Komplett.no

AMD Athlon 64 3000+ 2.0 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

 

2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

 

EPoX EP-8KDA3J Moderkort för Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Ljud

 

3814 + frakt, basert på en pakkeløsning de hadde + en minnebrikke til.

Ser helt greit ut for meg, har bare gode erfaringer med EpoX

 

Netshop.no

 

AMD Athlon 64 3000+ BOXED

- Socket 754 512KB cache

 

2*DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ)

- Standard DDR minne

 

FIC K8-800T med VIA K8T800 chipset

- ATX/S-ATA/LAN/LYD/

 

3595,- + frakt

 

FIC har jeg ingen erfaring med, Via chipset :hmm: også en pakkeløsning

 

Ellers ser jeg at psdata har et rimelig godt spesifisert Aopen HK Link, noen som har erfaring med dette ?

 

Eller har dere andre anbefalinger å komme med

 

:dribble:

 

Edit: Denne saken fra psdata så bra ut Handlevogn

Endret av Himmit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

styr unna den på netshop, det er noname ram. og ikke har jeg hørt noen anbeafe fic heller

 

mene det på komplett ser ok ut, du kan eventuelt bytte ut rammen til noen corsair xms 2-2-2-5, det vil gi litt bedre ytelse og du kommer nok ikke til å angre på det

 

og så er msi k8n neo platinum et veldig bra HK, stort sett alle jeg kjenner har det

Endret av Spirre
Lenke til kommentar

DFI LANPARTY UT NF3 250Gb (Sokkel 754)

DDR400 FSB800 AGP8X 7.1LYD GbLAN 4SATA, 1200kr + frakt

Hos hovedkort.no

 

AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

1290 kr, komplett

 

Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB

1660kr, komplett.

 

Blir 4150 + frakt, men det beste alternativet. DFI sine hovedkort er overlegne disse FIC,MSI og Gigabyte korta.

Kvalitet,

Men du burde også legge mer penger i ram, fx. ved å kjøpe en brikke på 512 nå, også spare å kjøpe ei brikke til senere.

Lenke til kommentar

Hmm, MSI NEO kortet ser bra ut, DFI kortet må jeg sett meg inn i, alas så tror jeg har truffet på en snag i oppgraderings planene mine, jeg har en gammel revison av In-Win X710 kabbiset, det har en god dog kun 300w psu, er det noen som kjører A64 m/300 wattere, har 2 x disker og 2x optisk + et Geforce5900xt som blir med over eventuelt :hmm:

Lenke til kommentar
Hmm, MSI NEO kortet ser bra ut, DFI kortet må jeg sett meg inn i, alas så tror jeg har truffet på en snag i oppgraderings planene mine, jeg har en gammel revison av In-Win X710 kabbiset, det har en god dog kun 300w psu, er det noen som kjører A64 m/300 wattere, har 2 x disker og 2x optisk + et Geforce5900xt som blir med over eventuelt :hmm:

Jeg har 3 disker 2 dvd spillere A64 3000+ og radeon 9800 pro og kun 300w og har aldri hatt problemer med det

Lenke til kommentar

2 * Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

 

Asus K8N-E DELUXE Hovedkort Socket 754 nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

 

AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz Socket 754, 512 KB cache, BOXED

 

Blir det endelige oppsettet mitt, fant mer peng :) og evnt mas om ram blir

avfeid :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Meh, hadde det vært twinmos hadde jeg skjønt det, men jeg har aldri vært av sorten som trenger *prodsentnavn* OMG! Platinum Super Duper Gold Quantum Enhanced Death Ray Ram MkII som får maskina til å kjøre 15ms fortere :tease::lol:;)

Det er ikke veldig langt fra Corsair Value til TwinMos.

 

Har egentlig ikke noe med hva du trenger, men hva prosessoren "trenger". En brikke med lav latency er å foretrekke fremfor to med høy, mener jeg.

Lenke til kommentar
Meh, hadde det vært twinmos hadde jeg skjønt det, men jeg har aldri vært av sorten som trenger *prodsentnavn* OMG! Platinum Super Duper Gold Quantum Enhanced Death Ray Ram MkII som får maskina til å kjøre 15ms fortere :tease::lol:;)

Men når det gjelder ram er det mere enn ytelse som spiller inn, det vikitgeste: stabilitet, og jeg har personlig dårlig erfaring med disse value brikkene, jeg syns det er feil av corsair å lage så dårlige moduler, fordi jeg hadde høye tanker rundt corsair, helt til jeg testet disse ubrukelige value modulene. Har brukt veldig mange XMS3200 og XMS3500 brikker i system jeg har bygget, og disse har alltid vært til å stole på, value derimot, har jeg nesten utelukkende dårlige erfaringer med. Jeg syns at Corsair value omtrent er på nivå med Twinmos, og det er ikke positivt!

 

MEn lykke til, det er ikke sikkert du får problem i det hele tatt, la oss håpe det går smertefritt.

 

Vil derimot si at du har gjort et klokt valg anng. hovedkort, har sett en del kammerater av meg som har valgt via baserte hovedkort og msi og gigabyte hovedkort, og disse har ikke akkurat vært fornøyde med det. De fleste brukte angrefrist retten sin og fikk seg skikkelige hovedkort. Nå skal det sies at overklokking er ganske vanlig i min "omgangs" krets, men det er under "stress" at komponenter viser sitt sanne jeg, mener nå jeg da.

Lenke til kommentar

A64 plattformen er mye mindre avhengig av lav ram latency enn f.eks Intel P4 plattform og AMD Athlon XP plattform.

Dette er til og med påvist av seriøse nettsteder som bla anandtech.

Dette grunnet minnekontrolleren er cpu integrert på a64

Men hvis 1000 kroner ekstra er verdt 3% ekstra ytelse for cas 2-2-2-5

kontra 2.5-3-3-7 så verjsegod gå for det dere som ønsker.

 

Konklusjonen holder mere stikk på AMD Athlon XP systemer med ekstern northbridge .

 

Snakker av egen erfaring med a64 plattform og uten superduper cas2 ram også .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Vel her er balanse mellom kost nytte, jeg fant mer peng, men ikke nok til å kjøpe supar dupar rammen da, og hvis det oppstår problemer har man alltid bytterett og muligheten for å gå opp et hakk. Det var greier før da ram var ram og kvinnfolka sto på kjøkkenet:lol:, ikke som nå da ram har blitt relgion ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hva med:

 

Kingston 1024MB DDR 184pins PC3200/400Mhz 2,5V - CL3 (siden timings ikke betydde så mye)

 

Chaintech VNF3-250 nForce3 - Socket754

 

AMD Athlon 64 3000+ 2,0GHz BOXED

 

Tot: 4 068,00 (inkl. mva.)

 

?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke alle som driver å maser om den dyre rammen, det er ikke så mye ytelses forskjell hvis du ikke klokker...

:w00t::w00t::w00t:

 

Har selv CL3 og dårlige timings generelt (512 MB)

 

Minne test Everest:

RAM Bandwidth Int Buff'd iSSE2 : 2929MB/s

RAM Bandwidth Float Buff'd iSSE2 : 2938MB/s

 

Ingen tweak eller lignende med et VIA K8T800.

 

Vis meg gjerne res. i fra et 2-2-2-5 system (gjerne nF3 system og, siden alle tror det er en slik stor forskjell)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...