Gå til innhold

Erfaringer med rimelig UPS?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror de skal være mer enn greie nok så lenge det bare er snakk om noen få minuttter. Vi har ett par såkalt billige på jobb, og de virker som bare det. Hvis det blir strømbrudd, så må man bare huske på at man tar ned server'ne i tide (ellers er man jo like langt).

P.S. Håper dere allerede har en APS el. så ikke server'ne blåser til helvetia pga. overspenning :wallbash:

Endret av elcabron
Lenke til kommentar

Nah.

Der eg jobber er det intet.

Serverene er plugga rett i veggen.

 

Eg har kjefta litt på mine overordna.

 

Men dei hevder det er for stor kostnad med ca. 5000kr.. Dei tenker ikkje på at det fort blir 80 - 100 000 for ny server... :/

(Og her i området lyner det ofte!)

 

På min forrige arbeidsplass var eg faktisk skuld i at ein server rauk..

Eg måtte køyre den ned fordi den skulle flyttes, og når eg kopla oppat tok eg feil leidning (det er ikkje SO enkelt i eit trangt, overfylt og mørkt rackskap), og kopla den utom overspenningsvern, UPS osv..

 

Tre dager seinere måtte eg bytte blandt anna hovudkort og PSU i ein IBM epostserver som serva administrasjonen i ein heil kommune.. *ops*

Lenke til kommentar
Nah.

Der eg jobber er det intet.

Serverene er plugga rett i veggen.

 

Eg har kjefta litt på mine overordna.

 

Men dei hevder det er for stor kostnad med ca. 5000kr.. Dei tenker ikkje på at det fort blir 80 - 100 000 for ny server... :/

(Og her i området lyner det ofte!)

 

På min forrige arbeidsplass var eg faktisk skuld i at ein server rauk..

Eg måtte køyre den ned fordi den skulle flyttes, og når eg kopla oppat tok eg feil leidning (det er ikkje SO enkelt i eit trangt, overfylt og mørkt rackskap), og kopla den utom overspenningsvern, UPS osv..

 

Tre dager seinere måtte eg bytte blandt anna hovudkort og PSU i ein IBM epostserver som serva administrasjonen i ein heil kommune.. *ops*

Du bør vise dette dokumentet til sjefene dine, så tenker jeg de ombestemmer seg ! Jeg har mye annet rundt emnet bedrifter, forsikring og UPS, etter at jeg jobbet ut mot IT-forhandlere hos en leverandør i Asker. Bare si i fra....

If_og_Gjensidige_sine_vilk_r.doc

Lenke til kommentar

Jeg har en APC BK500EI til under 1000-lappen.

 

Jeg bor i en ganske moderne blokk på Carl Berner i OSlo. Elsystemet er fra 1982.

 

Denne boksen klikker skikkelig av og til og den hopper mellom batteri og nettstrøm hvert 0.5 sekund frem og tilbake (det er et høyklikkende rele) pluss pipelyder.

 

Dette gjør den vilkårelig til forskjellige tider og uavhengig av vær.

 

Vi har hatt den i 10 uker og den har klikka 7-8 ganger. Må kople den ned og ta ut alle kabler og la den stå etpar timer.

 

Den er koplet rett i en kontakt med en 16A kurs som ikke har vaskemaskin, micro, vannkoker e.liknende på kursen.

 

Når man kontakter APC sitt Norske 810-nummer blir man koplet til support i Irland.. og man må forklare problemene på engelsk...

 

Jeg har vekslet tre lange mail på engelsk med dem, men de mener enda at det ikke er noe galt med UPS-en.

 

Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Noen her som har erfaringer med noen rimelige UPSer? Serveren her rebooter hver gang det lyner. Og det har blitt en del i det siste.. Tenker på Inform som komplett.no blant annet selger og Metric.

 

Edit: Med rimelige UPSer mener jeg rundt 2-2500 kroner..

Hei,

 

Har selv 2 stk eldre (7 år gamle) APC Smart-UPS 700 (ca. 400w). Veldig fornøyet med de. De har spart mig for mange crashes og tabt data.

De kan holde liv i min server i ca. 5 - 20 min (uten skjem) alt efter hvor mye der er på gang (modem, router og switches er også koplet på de).

De er direkte understøttet av Win2k og XP og er forbundet med et serielkabel og kan configureres til skikkelig 'shutdown' ved lengerevarende strømbrud (når batterierne begynder å gå tom).

 

Vil anbefale APC Smart-UPS 750. Tror det er den mindste APC har på programmet for SOHO-løsninger.

Fås sikkert billigere andre plasser.

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
Denne boksen klikker skikkelig av og til og den hopper mellom batteri og nettstrøm hvert 0.5 sekund frem og tilbake (det er et høyklikkende rele) pluss pipelyder.

 

Hei,

 

Det er ofte et problem, hvis 220volt spændingen svinger mye fra kraftleverandøren (velkendt problem her i Norge).

På mine gamle Smart-UPS'er er der en liten dip-switch (på baksiden) jeg kan slå på, så de blir mere tolerante overfor spændingsfald.

 

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Denne boksen klikker skikkelig av og til og den hopper mellom batteri og nettstrøm hvert 0.5 sekund frem og tilbake (det er et høyklikkende rele) pluss pipelyder.

 

Hei,

 

Det er ofte et problem, hvis 220volt spændingen svinger mye fra kraftleverandøren (velkendt problem her i Norge).

På mine gamle Smart-UPS'er er der en liten dip-switch (på baksiden) jeg kan slå på, så de blir mere tolerante overfor spændingsfald.

 

Mvh

Kimmer

Jeg kan forstå at det noen ganger svinger litt i strømtilførselen inn til leiligheten, men det skjer veldig mange ganger, og UPS en kan hoppe i timesvis frem og tilbake. Jeg synes temmelig synd på releet som sitter der inne, og det er utrolig irriterende fordi det bråker og klikker i hytt og pine natt og dag.

 

APC har bestemt seg for å bytte ut enheten da de mente det var noe galt med den.

 

De har forresten kjemperask support, bare at man må skrive alt på engelsk. Det blir spennende å se om replacement UPSen kommer fra Norge eller Irland..

Lenke til kommentar
De har forresten kjemperask support, bare at man må skrive alt på engelsk. Det blir spennende å se om replacement UPSen kommer fra Norge eller Irland..

Hei,

 

Ja, den er helt fantastisk den support :thumbup:

 

Det var hos APC jeg første gang så online chat-support - genialt.

(hadde problemer med å få tak i nye batterier til mine gamle UPS'er).

 

Bra de bytter den!

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bare tre dager etter at RMA-saken ble avklart kom det en splitter ny UPS på døra, levert av posten. Den gamle UPS-en har jeg fått returlapp på og jeg skal bare ringe å avtale med posten når de skal hente den.

 

Det kaller jeg service!

 

 

Meget bra APC!

 

:thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Jeg fikk også ny fra APC. Jeg ringte og fortalte at jeg hadde hatt oversvømmelse i leiligheten og at den var ødelagt. Forventet ingenting siden det var min skyld. Men de sendte meg en splitter ny UPS alikevel. Utrolig bra!

 

Bruker den med APCUPSD som er et komplett styrings program til linux og det fungerer glimrende.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også ny fra APC. Jeg ringte og fortalte at jeg hadde hatt oversvømmelse i leiligheten og at den var ødelagt. Forventet ingenting siden det var min skyld. Men de sendte meg en splitter ny UPS alikevel. Utrolig bra!

 

Bruker den med APCUPSD som er et komplett styrings program til linux og det fungerer glimrende.

Det er bare helt vanvittig utrolig!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte en Inform 1200VA (line-interactive) fra flexi-data (samme sortiment som komplett) til ca 1100 og har brukt den en liten uke nå.

 

Jeg har koblet til router fra NGT og to pc'er uten skjerm.

 

Og med uværet som var i Bergen i går, så var jeg virkelig glad for denne investeringen. Bare på kvelden når jeg var der, så slo ups'en inn 4 ganger. Og da var jeg på jobben til klokka var 19.30 så jeg vet ikke om den har slått inn før det.

 

 

Nå har jeg ikke peiling på hvor stor kapasitet det er osv. da strømmen kun "forsvinner" veldig korte perioder, lyset i taket bare blinker... Men så langt er jeg ihvertfall veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...