Gå til innhold

Oppdatering av ordforklaringene


Anbefalte innlegg

Ordforklaringer

 

Det er først og fremst innholdet jeg tenker på selv om designet også trenger en endring.

 

Ser at den ikke er oppdatert siden 04.08.03 og mangler etter min mening forklaring på endel aktuelle og for den saks skyld mindre aktuelle ting (når snorreh og Knick Knack diskuterer er det ikke alltid like lette å følge med i svingene) :blush:

 

Har det noe for seg og poste forslag til ting som skal være med eller blir de innsendte bidragene lagret i det store mørke hullet ?

 

 

Så var det en detalj om billioner:

GHz: En forkortelse for gigahertz og står for billion (million millioner) sykluser i sekundet. Se cycle.

Etter mine begreper (som jeg tydligvis må revurdere) er 1 GHz = 1.000 MHz = 1.000.000 kHz = 1 milliard Hz (En billion Hz er 1000 GHz).

 

 

Et mer prinsippielt spørsmål om hva som skal være med under ordforklaringer:

LOL: forkortelse som står for "Laugh out Loude" og betyr en stor latter på norsk. Brukes når en skal si at noe enten er morsomt eller at en ler av noen fordi de sa noe dumt. Brukes gjerne i chat-sammenheng.

 

Ser faktisk ingen grunn til at forklaring på sms språk hører hjemme her.

 

Spør om disse tingene fordi jeg syntes det er synd at dette ypperlige verktøyet skal forfalle.

 

 

Edit: Omformuleringer.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Giga er da milliard [10^9], 1000 millioner. Her må noen ha blingset. Amerikanerene bruker billion når de egentlig mener milliard, kanskje det som har påvirket i feil retning?

 

LOL har eksistert lenge før zmzzprkt gjorde sitt inntog. Såklart må det være med.

 

Edit: Ok, jeg tok en titt på guiden. LOL var et dårlig eksempel IMO, men jeg forstår hva du vil fram til.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Dette virker lovende. Jeg har forøvrig en rimelig lang liste med ord og forkortelser som bør være med.

 

Vedr. GHz så har jeg ikke tenkt å revurdere min oppfatning (var bare et lite snev av sarkasme i den første posten min) ;)

Altså; 1 GHz er tusen millioner Hz (10^9) og ikke en million millioner Hz (10^12) som det står i ordforklaringsguiden.

Lenke til kommentar
Dette virker lovende.  Jeg har forøvrig en rimelig lang liste med ord og forkortelser som bør være med.

 

Vedr. GHz så har jeg ikke tenkt å revurdere min oppfatning (var bare et lite snev av sarkasme i den første posten min)  ;)

Altså; 1 GHz er tusen millioner Hz (10^9) og ikke en million millioner Hz (10^12) som det står i ordforklaringsguiden.

Stemmer, 1 GHz = 10^9 Hz (En milliard hertz). Feilen har nok helt klart rot ii det at en milliard i USA kalles en billion som igjen er navnet på 10^12 i Norge. Endrer dette i den nye ordboken. Er klar over at det kan finnes endel av ordforklaringene som ikke er helt korrekte, og endel som ikke bør være der. Dette vil bli arbeidet med før den nye ordboken slippes. (Men er endel ord å gå igjennom da... *grøss*) :p

Endret av Sendell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...