Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikk oppgave? Haster!


sull

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en fysikkoppgave her jeg ikke får løst, så jeg tenkte noen av dere kunne hjelpe meg :D

 

Den lyder som følgende:

 

"En fremmed romfarer som utforsker jorda, slipper strålepistolen sin ned fra en klippe. Han finner at pistolen faller høyden 1 glong på tida 1 tikk.

Hvor langt faller pistolen på tida 2 tikk?

 

1) 1,5 glong 2) 2 glong

3) 3 glong 4) 4 glong

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

men den akslererer vel..

så jeg tror at 2 tikk for 2 gong er feil..

desuten er det nok fysikk fordi man må vite hvor fort den akslererer.. for å finne ut dette..

 

kan desverre ikke hjelpe ettersom at jeg aldri har lært om dette, så det kan godt hende at jeg tar helt feil..

Lenke til kommentar
"slipper strålepistolen sin ned"

Hvis dette er det første "tikk'et" han snakker om så er det naturlig og tro at den akselerer med 1 glong per tikk, la meg for enkelhets skyld si 1 meter per sekund. Da vil akselerasjonen bli 1m/s opphøyd i 2. You do the math =)

 

Hvis dette er et tilfeldig tikk, f.eks tikk nummer 1353, så vil det stemme at den når 2 meter på 2 sekunder, med mindre det ikke finnes noen atmosfære, slik at den akselererer konstant..Men det er nok ikke saken her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Denne er jo nokså lett: Fordi vi har med fritt fall å gjøre, og vi kan se bort fra luftmotsand osv (vanlig praksis når ikke oppgaven sier annet), vil det si at farten øker lineært.

 

Gjennomsnittsfarten vil den da ha etter ett tikk: etter to tikk er farten dobbelt så stor, og farten var null etter null tikk. La oss si at farten etter ett tikk er to. Farten etter to tikk er da fire. La oss se om dette stemmer:

 

Vi kan altså tegne fartsfunksjonen v(t)=2t. Vi vet at strekning er den integrerte av farten, altså er s(t)=(t^2) + C. Vi setter inn et bestemt integral fra 0 til 2, og får da at strekningen er (2^2) - (0^2) = 4 - 0 = 4.

 

Så så enkelt og greit er det :)

 

(For dere som ikke tok den, kan vi lage en tabell. Vi forutsetter at akselerasjonen er konstant, og kaller den én enhet)

Tid----Strekning---Fart---Aks

0--------0----------0--------2

1--------1----------2--------2

2--------4----------4--------2

3--------9----------6--------2

4--------16--------8--------2

t------(t^2)-------2t--------2

 

Dette stemmer med forutsetningene. Aks=2 stemmer med forutsetningene fordi 2'=0 --> aks. er konstant.

 

Edit: Svaret blir altså 4 glong :)

Endret av bfisk
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg vet det er en gammel tråd men bare si noe. :)

 

Det står ikke noe i spørsmålet om luftmotstanen til strålepistolen og heller ikke noe om terminalhastigheten er oppnådd etter 1 tikk. Avhengig av det kan svaret være alt fra 2 til 4 glong.

2 hvis strålepistolen har falt lenge i terminalhastigheten

4 hvis strålepistolen ikke når terminalhastigheten innen 2 tikk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...