Gå til innhold

Dumt å kjøpe mac?


marcus

Anbefalte innlegg

Tror kanskje jeg kommer til å gå til innkjøp av bærbar pc/mac snart.

 

Kommer til å bruke den til skolearbeid,musikk og film for det meste.

Sett litt på apple Ibook eller powerBook med 12" skjærm, er sinnsykt pene,

men er litt usikker på om jeg kommer til å angre meg hvis jeg velger

mac istedet for pc...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er batt. kapasiteten på disse maskinene?

Den går for å være veldig god på begge 12-tommerne. Sikkert noen her som kan si nøyaktig hvor lang tid de får ut av batteriene. Selv sitter jeg på en 15-tommers PB, som holder i tre timer med vanlig skriving og skjermen noe dempet.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
støyer disse maskinene mye i forhold til Intel Pentium-M Prosessor "Dothan"??

Hvis jeg ikke tar feil så produserer de mindre varme, men hvordan det er med nøyaktig lyd vet jeg ikke, har ikke hørt noe lyd fra en iBook untatt når jeg lånte en av en kompis og la den på sengen, da gikk viftene for hard livet etter 20min.

 

Batteri kapasiteten på iBook tror jeg er høyere enn PB

Lenke til kommentar
støyer disse maskinene mye i forhold til Intel Pentium-M Prosessor "Dothan"??

Eneste jeg hører fra min iBook er hardisken som går i dvale og våkner fra dvale. Ingen problemer med å la maskinen stå 10 cm fra hodet mitt om natten når jeg skal sove.

 

Mac har også en mye bedre dvale/sleep funksjon enn Windows.

Lenke til kommentar

Kunne godt ha tenkt meg en mac for å kjøre gentoo / yellowdog linux på - hvis de bare hadde spandert et par ekstra museknapper og scrollemulighet. (jo man kan bruke usb mus, så argumentet brukes bare om laptop.)

 

Syns mac os (også X) bestemmer for mye på egenhånd. Desuten er osX en vanvittig sær linux distro.

Lenke til kommentar
Kunne godt ha tenkt meg en mac for å kjøre gentoo / yellowdog linux på - hvis de bare hadde spandert et par ekstra museknapper og scrollemulighet. (jo man kan bruke usb mus, så argumentet brukes bare om laptop.)

 

Syns mac os (også X) bestemmer for mye på egenhånd. Desuten er osX en vanvittig sær linux distro.

Da er det bare for deg å gå til innkjøp! Men du får kjøre OSX på den :)

http://www.ragingmenace.com/software/sidetrack/

Der får du trackpad funksjonalitet Windosere bare kan drømme om og det funker på alle bærbare Mac'er.

 

* Vertical scrolling at left or right edge of pad.

* Horizontal scrolling at top or bottom edge of pad.

* Map hardware button to left or right click.

* Map trackpad taps to no action, left click, left click drag (with or without drag lock), or right click.

* Map trackpad corner taps to mouse buttons 1-6 or simulated keystrokes.

* Compatible with uControl, including uControl's scroll emulation.

Lenke til kommentar
Desuten er osX en vanvittig sær linux distro.

Nei, de bare bruker 60-70% av de samme grunnprogrammene (her snakker jeg ikke om word akkurat...). Men det er jo det som er meningen med gpl... Fritt fram (nesten).

 

Og det er bsd de er basert på ja, ische linux.

 

Når det er sagt, hvis jeg hadde en bærbar mac hadde jeg kjørt dualboot med gentoo.

 

Til trådstarter: Hvis du ikke skal spille og har lyst til å prøve noe nytt er ikke en bærbar mac noe dårlig valg nei, go ahead. Hvis du har pengene da...

Endret av petter;
Lenke til kommentar

Mac har ikke det samme utvalget av programmer som man finner til "PC'er" men til skolebruk ol. spesialisert arbeid er det nok helt greit med en Mac.

Men prisen står selvfølgelig ikke til verdien når man kjøper en Mac. Man får en mye bedre (allround) maskin til en bedre pris dersom man velger en "PC".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...