Gå til innhold

Hvilken PSU stille 500W+


am3k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, en strømforsyning av denne typen har overhodet ikke behov for vannkjøling, det er mye mer økonomisk, praktisk, og effektivt å montere en større kjøleribbe på switsje transistorene. Disse utvklier ikke SÅ mye varme akkurat. En switch-mode strømforsyning har en effektivitet på rundt 90-95% (bør ha minst 90!!!), dvs at transistorene må takle rundt 50W, som ikke skal være noe problem for ei kjøleribbe på 0.5-1kg (må regne litt på dette først). Tviler på at vannkjøling støyer så mye mindre enn konvensjonell viftekjøling når det gjelder PSU.

Lenke til kommentar

Der mista du meg nok ja frodeko.

Slik jeg oppfater deg er det poengløst med vannkjøing, og med utgangspunkt i at SilenX skal ha et max. støynivå på 14dbA er jeg tilbøyelig til å godta akkurat det.

Dog hva/hvor du vil med disse kjøleribbene er jeg ikke helt med på.

 

Edit:

For tester av SilenX se her

Hvorfor velge 80mm og ikke 120mm vifte på PSU

Endret av am3k
Lenke til kommentar

Oki, d er litt mer "innvikla" (egentlig ikke) å montere ny kjøleribbe. Men det fungerer akkurat etter samme prinsipp som kjøling av CPU. Hvis du åpner strømforsyninga, ser du 4 eller noen flere transistorer som er montert på ei lita (eller kanskje 2-3) kjøleribber. Det du kan gjøre, er å lodde av disse tramsistorene, lodde på noen ledninger mellom transistorbenene og kretskortet slik at de har noen cm å gå på. Du kan da borre noen hull i på selve chassiset til PSU-en (helst på baksiden, da vil den stikke litt ut bak PC-en, du må også da fjerne en del av baksiden på kabinettet) slik at du kan feste på en stor kjøleribbe, lengden på ledningene du loddet på transistorene er da forhåpentligvis så lange at du får festet transistorene på kjøleribba.

 

14 dB hører du ikke! Kjøp denne og drit i vannkjøling og kjøleribbe-løsninga mi.... :yes:

Endret av frodeko
Lenke til kommentar

Etasis fra PCstyling, 0dB 300Watt :D

Kun om du kan leve uten 500+ Watt selvfølgelig...

 

Forresten mye sant i den artikkelen, men er dog litt uenig i konklusjonen dems ang "dårlige" komponenter er valg for å gi plass til en 120mm vifte?! har da sett innmaten av noen nå, og billige power velger billigere komponenter, dyre power har dyrer komponenter, slik er det med det meste av elektronikk...

 

Koster å være kar :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

PSUen er som sagt av typen switch mode, med dagens teknologi bør effekttapet (direkte proposjonal med varmeutvikling) ligge under 5%. Mer vanlig er 5-10%. Dette er veldig lavt, men det stilles ganske høye krav til kjøling likevel. Uansett så vil en masseprodusert PSU (for salg) med passiv kjøling være NEMKO-godkjent, noe som automiatisk tilsier at krav til temperaturer og luftsirkulasjon er godkjent. Med mindre noe annet er spesifisert i brukerveiledningen.

 

Husk også at det er noe annet med en MOS-Fet trasistor (som er regulatoren i PSU-en), enn en CPU. Den tåler betydelig høyere temperaturer under drift. Dvs. når den blir så varm at du ikke kan ta på den (55 grader celcuis), så har den fortsatt masse å gå på. Dette under drift selvfølgelig. Et normalt krav til dimensjonering av kjøleribber er 45 grader celsius ved maks effekttap.

Jeg tror ikke du skal bli skremt av PSU med passiv kjøling, det er høyst på tide at disse kommer på markedet. Jeg har lenge undret på hvorfor det ikke har skjedd før.... :roll:

Endret av frodeko
Lenke til kommentar
PSUen er som sagt av typen switch mode, med dagens teknologi bør effekttapet (direkte proposjonal med varmeutvikling) ligge under 5%. Mer vanlig er 5-10%. Dette er veldig lavt, men det stilles ganske høye krav til kjøling likevel. Uansett så vil en masseprodusert PSU (for salg) med passiv kjøling være NEMKO-godkjent, noe som automiatisk tilsier at krav til temperaturer og luftsirkulasjon er godkjent. Med mindre noe annet er spesifisert i brukerveiledningen.

 

Husk også at det er noe annet med en MOS-Fet trasistor (som er regulatoren i PSU-en), enn en CPU. Den tåler betydelig høyere temperaturer under drift. Dvs. når den blir så varm at du ikke kan ta på den (55 grader celcuis), så har den fortsatt masse å gå på. Dette under drift selvfølgelig. Et normalt krav til dimensjonering av kjøleribber er 45 grader celsius ved maks effekttap.

Jeg tror ikke du skal bli skremt av PSU med passiv kjøling, det er høyst på tide at disse kommer på markedet. Jeg har lenge undret på hvorfor det ikke har skjedd før.... :roll:

dæven..

 

lenge siden sist nå frodeko..

 

vel anngående psu'er, så er nok effektiviteten ikke fult så høy som man skulle ønske..

jeg har i allefall observert 60% som et normalt tall og 75% som et meget respektabelt.

 

hvordan gikk det foresten med den ampen din?

jeg har endelig fått begynt på min..

Lenke til kommentar
dæven..

 

lenge siden sist nå frodeko..

 

vel anngående psu'er, så er nok effektiviteten ikke fult så høy som man skulle ønske..

jeg har i allefall observert 60% som et normalt tall og 75% som et meget respektabelt.

 

Ja, ei stund siden òg! Flytta fra trondheim til Rælingen utafor lillestrøm i vår. I den forbindelse kom jeg borti kundesupporten til Tiscali i forbindelse med flytting (som resulterte i umiddelbar oppsigelse fra min side) av ADSL abonnement. Så det har nok tatt litt tid. Jeg er i ny jobb no så jeg blir forhåpentligvis ferdig med ampen om ikke så lenge. Problemet er at jeg ble idiotisk impulsiv litt tidligere i høst, jeg gikk til innkjøp av to dyre høyttalerelementer. Egentlig uvisst av hvilken grunn, men sånn er jeg nå dessverre! Det ser ut som høyttaleren blir ferdig før forsterkeren.....slik som jeg roter kan det ta litt tid. Mer om det senere.....skal nok få postet noen bilder om ikke så lenge..

 

Det der med PSU effektiviteten er nok nærmere sannheten, men høyere effektivitet bør være oppnåelig.

Endret av frodeko
Lenke til kommentar

Ble ikke helt overbevist... Fra konklusjonen:

120mm fans cannot be as quiet as 80mm fans, no matter what. The large airflow itself will generate more noise, in addition to the noise from vibrations brought on by much larger fan bearings.

Jeg trodde da virkelig at 120mm vifter generelt er mer vennlige mot ørene enn 80mm vifter, spesielt siden én 120mm ofte kan erstatte to 80mm. Det er jo det som er trenden på kabinetter (går over fra 80mm til 120mm) og etterhvert også på cpukjølere (f.eks. Thermalright XP-120). Det er klart at mere luft vil suse litt mer, men hvis man har to 80mm'ere som flytter like mye luft, vil de jo lage like mye sus. Og det med mer vibrasjon fra 120mm vifter går jeg ikke uten videre på, for de kjører jo ofte på veldig lav RPM, og dermed lager mindre vibrasjon. Er det jeg eller SilenX som er dum her?

Lenke til kommentar

syns strømforsyningen du foreslo så ut som et meget bra valg. jeg har en Enchance PSU (300W) som har et støynivå på 19Db, og jeg kan ikke høre at den er på når jeg er ca 3meter unna og står å lytter iet stille rom. kan såvidt høre et svakt sus fra sofa'n 1-2meter unna, og da må jeg stå og virkelig lytte godt etter også.

 

harddisker støyer mye mer enn 19Db så 14Db er tror jeg ikke du vil høre uten å legge øret intil strømforsyningen.

 

Alt under 20Db er vanskelig og høre etter min mening.

Endret av Mekkeren
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har fått med meg med 80mm i forhold til 120mm er det to problemer med 120mm.

 

Det første er at man med en 120mm stjeler en del plass inne i chassi til psu som heller kunne vært brukt til større ribber.

 

Den andre tingen som er mye av grunnen til at mange silent psu`er (zalman, silentX osv) bruker 80mm er at med 80mm i ene enden og lukket bunn på psu får man en "tunneleffekt" som drar lufta mer effektiv gjennom og således gir bedre kjøling/krever mindre effekt fra viftene.

 

Dette er sånn jeg har forstått det, så det er ikke sikkert det stemmer 100%

 

Edit:smårusk i første setning

Endret av knutolav
Lenke til kommentar
Det første er at man med en 120mm stjeler en del plass inne i chassi til psu som heller kunne vært brukt til større ribber.

 

Den andre tingen som er mye av grunnen til at mange silent psu`er (zalman, silentX osv) bruker 80mm er at med 80mm i ene enden og lukket bunn på psu får man en "tunneleffekt" som drar lufta mer effektiv gjennom og således gir bedre kjøling/krever mindre effekt fra viftene.

To 80mm vifter tar jo også litt plass, da. Eller som Noisetaker psu'ene fra Enermax som har en 92mm på undersiden. Det tar jo endel plass det også. Så godt er ikke det argumentet.

 

Det med tunneleffekt har du sikkert rett i. Det blir nok noe mer turbulens (som ikke er så fordelaktig når det gjelder luft) i en psu der lufta skal gå i vinkel. Både Fortron/Source 120mm og Enermax Noisetaker kan jo slite litt der. SilenX og Tagan gjør jo det riktig. Mulig de er best...?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...