Gå til innhold

Fjerning av kjøleribber på hercules 9700pro


SverreD

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å invester i en vifteløs kjøler fra zalman til mitt hercules radeon 9700 pro. JEg vil har en maskin som tier stilt. Problemet er at når jeg ser på instruksene for å sette på denne heatpipeløsningen , ZM80CHP skal en feste en kjøleblokk på hver side av kortet.

 

Problemet mitt ligger i at på baksiden av gpu er det også en kjøleribbe lignende kjøleribber vanlig for ram på skjermkort som er festet med termisk lim.

 

ER det noen som har tips eller vet hvordan en best kan fjerne denne uten skade på skjermkortet?

 

Et tillegspørsmål. Er d nødvendig med vifte i tilleg som d anbefales med 9800pro?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

 

Et tillegspørsmål. Er d nødvendig med vifte i tilleg som d anbefales med 9800pro?

Tviler på det. Har installert ZM80C-HP på mitt 9600XT og kjøleribben blir knapt lunken. Dessuten er vel kun viften anbefalt hvis man overklokker og/eller ikke har god luftflyt i kabinettet.

 

Jeg har 2 kabinettvifter i front og fjernet dekselet for PCI-sloten under skjermkortet for bedre flyt.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde også å sette på en sånn heatpipe på min 9700pro, men seinere oppdaga jeg at det var en høydeforskjell mellom kjerna på prosessoren og den ramma rundt (se bildet), på ca. 1mm.

 

gpu.jpg

 

Denne høydeforskjellen gjorde at det ikke var kontakt mellom kjølern og kjerna, slik at varmen ikke ble overført (bra nok). Noen andre som har vært borti samme problemet?

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Jepp, tenkte på å fjerne shimmien når jeg installerte min selv mekka heat pipe. Prøvde først uten å ta den vekk, med litt arctic silver mellom kjerne og kobber platen. Skrudde kanskje litt hardt igjen, men det ser ut som om det funker bra.

 

Kunne klokke kjernen til 441 før artifacts oppstod, så det virker som normalt.

 

Lerun

Lenke til kommentar

Jeg har montert heat pipe på mitt Hercules Radeon 9700 Pro. Det er en kjøleribbe på baksiden men den fjernet jeg ved å bruke en hårføner til å varme opp den termiskelimen. Shimsen fjernet jeg også ved å bruke en skarp tynn kniv (varmet også med hårføner, men om det hjalp vet jeg ikke, fordi det er ikke termisklim som er brukt der..) Jeg stakk bare kniven veldig forsiktig mellom shimsen og GPU og jobbet meg videre.

Lenke til kommentar

Har gjort det samme med min Hercules 9700 PRO. Kjøleribbene på RAM'en gikk klar av heatpipen så de fikk være. Resten fjernet jeg forsiktig med flatjern.

Fikk også problemet med avstanden til VPU, men jeg fylte opp med ArcticSilver og lukket øynene. Har fungert bra i ett år nå, dog overklokker jeg ikke. Bruker ikke viften på heatpipen, men har god luftflyt ellers.

Lenke til kommentar

Husker ikke hvordan det så ut der, men dersom phoen|x har gjort det vil jeg tro det går fint om man bare er forsiktig. Forøvrig har jeg aldri 'skjønt' hvordan man klarer å knuse kjerna...

Jeg prøvde såvidt å fjerne den, men den satt betraktelig bedre enn kjøleribbene så jeg lot den være. Kjølingen er god nok, i allefall for meg som ikke overklokker. Det beste er nok å fjerne shimsen, men om du ikke tar sjansen så går det med kjølepasta.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å invester i en vifteløs kjøler fra zalman til mitt hercules radeon 9700 pro. JEg vil har en maskin som tier stilt. Problemet er at når jeg ser på instruksene for å sette på denne heatpipeløsningen , ZM80CHP skal en feste en kjøleblokk på hver side av kortet.

 

Problemet mitt ligger i at på baksiden av gpu er det også en kjøleribbe lignende kjøleribber vanlig for ram på skjermkort som er festet med termisk lim.

 

ER det noen som har tips eller vet hvordan en best kan fjerne denne uten skade på skjermkortet?

 

Et tillegspørsmål. Er d nødvendig med vifte i tilleg som d anbefales med 9800pro?

Selv kjørte første versjon av Zalman-kjøleren på nettopp Hercules R9700Pro. Fungerte uten problemer. I mitt tilfelle fjernet originalkjøleren seg selv... (feste knakk bare...).

 

Trenger ikke å bruke vifte. Strengt tatt trenger man ikke det på R9800Pro heller, men kabinettemperatur kan være sentralt. Har du en vifte bak i kabinettet over grafikkortet er det en fordel.

Lenke til kommentar

Jeg hadde heller ikke tenkt til å fjerne shimsen (tenkte det var for risikabelt) men da jeg fjernet orginal kjøleren og så hvor stort gap det var mellom kjøleribbe og GPU så var jeg bare nødt til å gjøre det. Kjølepastaen som lå det var tykk og hadde faktisk ikke kontakt med hele GPU :no: Så jeg tok motet til meg og bare gjorde det. Faktisk så tror jeg at temperaturen ble litt lavare pga at (jeg liker hvertfall å tro det :!: )

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...