Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bygge antenne til trådløst nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp, det er sendestyrken det er restriksjoner på. Antennen endrer ikke på utgangseffekten.

 

Sjekk : www.norwaywireless.net

 

Forsterkninga i antenna har ingenting å si om den er 2 db eller 200db. Det er utgangstyrken på sender som er avgjørende.

 

 

Pussig at du skulle henvise akkurat til www.norwaywireless.net, for i henhold til denne siden der tar begge dere to feil... Om post og teletilsynet kommer med peileutstyr og konfiskerer utstyret ditt om du er noen mW over grensa er derimot nokså tvilsomt... :innocent:

Lenke til kommentar

Det er forsterkinga i mottaker-antenna som det var snakk om (iallfall jeg). Om den forsterker et mottaker-signal 2db eller 200 db er uvedkommet for post og teletilsynet. Det er utgangseffekt på en basestasjon du kan få problemer hvis du har for mange MW (ca 30 tror jeg er lov)

 

Utgangseffekt i 5Ghz båndet er max ca 50 MW

Endret av hjalmar
Lenke til kommentar
Det er forsterkinga i mottaker-antenna som det var snakk om (iallfall jeg). Om den forsterker et mottaker-signal 2db eller 200 db er uvedkommet for post og teletilsynet. Det er utgangseffekt på en basestasjon du kan få problemer hvis du har for mange MW (ca 30 tror jeg er lov)

 

Utgangseffekt i 5Ghz båndet er max ca 50 MW

Ok, da er jeg enig med deg :thumbup:

"problemet", om man kan kalle det det, er jo at den samme antenna forsterker den utsendte effekten også, (finnes det noe WLAN-utstyr som har separat sende og mottakerantenne?) så om man skal være lovlydig må man ha et aksesspunkt hvor man kan justere ned sendeeffekten tilsvarende antennas forsterkning...

 

PS: som det jo står hos norwaywireless, så er grensa for 2,4Ghz-båndet 100 mW (eller 20dBm), ikke 30 MW -hadde vært noe med 30 MegaWatt... :dribble:

Lenke til kommentar
Inge Rognmo: Legg merke til at alt blir oppgitt i dBm i tabellen du referer til. Dette har ingenting med antenneforsterkning, som blir oppgitt i dBi.

 

Altså: Antenneforsterkningen endrer ingenting i forhold til lovlig utgangseffekt.

Hvilken del av forklaringen og regneeksempelet under tabellen, er det du ikke forstår? Tror nok det er du som tar feil her...

Lenke til kommentar

Post og Teletilsynet:

 

http://www.npt.no (Først "regelverk" på meny til høyre og så nederst)

 

Maksimal tillatt utstrålt effekt er 100 mW e.i.r.p.

 

EIRP:

 

http://www.coseti.org/9006-003.htm (Litt ned)

 

The Effective Isotropic Radiated Power (EIRP) is the apparent power transmitted towards the receiver, if it is assumed that the signal is radiated equally in all directions, i.e. as a spherical wave emanating from a point source.

 

 

Eksempel:

 

D-link G520: 15 dBm

Tap kabel: -3 dBm

Antenne: 24 dBi

= 36 dB som tilsvarer en tilsynelatende utgangseffekt på 4 W.

 

Det vil si en antenne som sender all energi (4W) ut fra et punkt i alle retninger.

Den reelle utgangseffekten er fremdeles 15dBm, som er godt innenfor det tillatte.

 

Forresten netromxx28:

En biquad er ikke nok, den gir bare 11 dBi! Har allerede prøvd med en slik.

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar
Post og Teletilsynet:

 

http://www.npt.no (Først "regelverk" på meny til høyre og så nederst)

 

Maksimal tillatt utstrålt effekt er 100 mW e.i.r.p.

 

EIRP:

 

http://www.coseti.org/9006-003.htm (Litt ned)

 

The Effective Isotropic Radiated Power (EIRP) is the apparent power transmitted towards the receiver, if it is assumed that the signal is radiated equally in all directions, i.e. as a spherical wave emanating from a point source.

 

 

Eksempel:

 

D-link G520: 15 dBm

Tap kabel:    -3  dBm

Antenne:       24 dBi

=                  36 dB som tilsvarer en tilsynelatende utgangseffekt på 4 W.

 

Det vil si en antenne som sender all energi (4W) ut fra et punkt i alle retninger.

Den reelle utgangseffekten er fremdeles 15dBm, som er godt innenfor det tillatte.

 

Forresten netromxx28:

En biquad er ikke nok, den gir bare 11 dBi! Har allerede prøvd med en slik.

 

Den "reelle" utstrålte effekten (som ingen, ihvertfall ikke PT, er opptatt av) i eksemplet ditt er fortsatt bare 32mW /15dBm (men fordi signalet blir veldig retningsbestemt tilsvarer dette en EIRP, tilsynelatende sendeeffekt på 4W), og som du nå selv har vært så vennlig å påpeke, så er det ikke den "reelle" effekten som er begrenset av forskriften men den effektive isotropisk utstrålte effekten (EIRP)

 

Oversettelse av definisjonen på EIRP: Den effektive isotropisk utstrålte effekten (EIRP) er den tilsynelatende effekten sendt i retning av mottakeren, hvis man antar at signalet stråler like sterkt i alle retninger, m.a.o som en kuleformet stråle utsendt fra et punkt.

 

Min tolkning av definisjonen: en antenne som sender en "reell" sendeeffekt på 15dBm ut i en smal stråle, har en EIRP som tilsvarer den effekten senderen måtte ha hatt for å sende ut like sterkt signal i alle retninger, nemlig 4W i ditt eksempel. En 4W sender tilkoblet en perfekt isotropisk antenne (som ingen har klart å lage enda) ville altså ha samme EIRP som senderen i eksempelet ditt, men være helt omni-directional.

 

hit, og legg inn tallene dine i kalkulatoren: Actual Transmitter Power Output 0.032W (=15dBm)

og Antenna Gain = 21dBi (24dB forsterkning minus 3dB kabeltap)

Dette gir som du ser, og selv sier, en tilsynelatende effekt / EIRP på 4W, og forskriften fra PT som du linker til setter en øvre grense på 100mW, også dette EIRP.

 

og se gjerne på diskusjonen her: konklusjonen der stemmer overens med min, bare så det er sagt...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Er veldig enig i det Inge sier.

 

Desverre er det nok mange som går rundt og tror at så lenge man kun sender ut med 100mW ut fra senderen, så er alt bra :( Er faktisk personer her i byen som har vært plaget med hodepine m.m p.g.a naboer som har beamet rett igjennom et hus. (så derfor holder jeg meg til kvartbølge GP-antenne for å ikke øke utstålt effekt)

 

Glad at jeg som radioamatør ikke trenger å bry meg om det problemet på di båndene jeg opererer på siden debryr seg kun om utstrålt effekt fra sender og ikke antenne. så 1kW fra radio, kan fort bli mange kW utstrålt fra antenne :)

Lenke til kommentar
Er veldig enig i det Inge sier.

 

Desverre er det nok mange som går rundt og tror at så lenge man kun sender ut med 100mW ut fra senderen, så er alt bra :( Er faktisk personer her i byen som har vært plaget med hodepine m.m p.g.a naboer som har beamet rett igjennom et hus. (så derfor holder jeg meg til kvartbølge GP-antenne for å ikke øke utstålt effekt)

 

Glad at jeg som radioamatør ikke trenger å bry meg om det problemet på di båndene jeg opererer på siden debryr seg kun om utstrålt effekt fra sender og ikke antenne. så 1kW fra radio, kan fort bli mange kW utstrålt fra antenne :)

Hmm.. skjønner ikke deler av denne diskusjonen, 100mw kan ikke følels fysisk på kroppen, hva med GSM nettverket? sender jo på flere tusen milliwatt?

 

Uansett, hvis du ønsker å øke sendestyrken på det trådløse nettverket ditt, så får man kjøpt forsterkere på opptil 5000mw.

 

Her er en på 1000mw

indoor_amp_lg.jpg

 

Forsterker

Lenke til kommentar

X-dama mi jobbet på et sinnsykehus, der var det en fyr som var "plaget" av all strålingen som hele tiden går gjennom luften.

 

For å roe fyren pleide de å pakke hodet til fyren inn i sølvpapir, da roet han seg fort, det blokkerte mye av strålingen visstnok..

 

Dere som bekymrer dere kan jo sikkert plukke opp noen tips hos han fyren :cry:

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

å snakke om slike forsterkere her er vel rimelig fy-fy da det er ulovlig i norge. (?)

 

Er ikke for ingenting at NPT har satt 100mW som en grense. At GSM sender med rundt 2000-3000mW har ikke så mye å si p.g.a det operer på et annet frekvensområde.

 

2,4ghz er mikrobølger. Microbølgeovnen din opererer faktisk på sammen frekvens.

 

Men om jeg blåser til med 1000 WATT på 3,5 MHZ, så er ikke det skadelig for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...