Gå til innhold

NAT, ruter programvare ... anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Har en liten maskin som jeg ønsker å bruke som "ruter".

 

Denne maskinen har winxp, og jeg kjører andre windowsprogrammer på den, så å bytte til linux er da ikke aktuelt. Må da i såfall ha en pc nr 3 (det er dyrt det).

 

WinRoute:

Veldig snedigt og enkelt program ... kanskje. Men fyttegrisen for et dusteprogram. Den bruker konstant 100% cpu, og da er kun 30% av båndbredde brukt opp. Alt som har med nett å gjøre da blir helt sinnsvakt idiotisk tregt og buggete. kan ikke gå på komplett og se på hva de har fordi du får rar sql feilmelding.

Vært på forumet deres, og det ser ikke ut til at det går an å tweake det heller.

 

WinGate:

ok, litt vel avansert, litt vel over mitt hode. Er ikke så stø i å lage brannmur regler osv. Brannmuren er forsåvidt ganske udugelig i den forstand at den gir like mye info som ruteren fra NGT om innbrudd osv. Den brukte ikkje 100% cpu hvertfall. Den er bra sånn sett.

 

ICS:

Aldri prøvd, men lest mye om alt det problemer folk får.

Spiller spill så ping er viktig her. Har endel andre program jeg ønsker å kunne kjøre i "active modus". Vet ikke om det går i ICS:

 

 

WinGate over er den som er mest attraktiv, men den koster også dødsmye dollar. ICS mistenker jeg for å være ... mangelful.

 

Har vi et alternativ?

Serveren min er en duron750 m 400MB ram.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

WinGate synes jeg er greit, litt mye å sette seg inn i, men dokumentasjonen er god.

 

Smoothwall er kun til Linux såvidt jeg vet og derfor ikke aktuell i ditt tilfelle.

 

ICS var en komponent som opprinnelig ble utviklet for at flere maskiner skulle komme på nett samtidig via modem/ISDN. Og den er mangelfull ja, veldig lite du kan konfigurere. RRAS i w2k/w2k3 er den utvidete versjonen av ICS som kun finnes i serverutgavene av w2k/w2k3.

Lenke til kommentar

Jeg hadde kjørt ICS hvis Linux er HELT uaktuelt.

 

Hvis ikke så hadde jeg anbefalt Smoothwall, siden den ikke krever noen kunnskaper om linux for å få den opp og gå.

 

Hadde du hatt tilgang til Windows 2000 Server eller Windows Server 2003, så hadde jeg anbefalt å konfigurert den med NAT gjennom RRAS.

Lenke til kommentar

leste meg litt opp på win2k, ics og nat på 2k ... i natt? ble litt interessert...

 

Nei det er riktig at linux er totalt uaktuelt (har for mange win app som skal kjøre på serveren, ellers så hadde jeg ikke vært her hehe)

 

Har noen av dere god peil på ics?

 

Mitt ultimate mål er som følger:

- Være bak en brannmur (ics er jo ikke brannmur, men xp har jo egen... skummelt)

- Programmer jeg kjører på server og client bør koble seg til nettet med "active tilkobling" ... passive er no dritt.

- Spill jeg spiller må ikke lide av lagg osv

- Kunne kjøre server progs fra server (ftp)(muligens web og databaser etterhvert)

 

Wingate er den jeg har hatt best erfaring med foreløpig (trial versjon), men den koster jo flesk ... for en student.

 

Hvorfor har de ikke en lisens for student/privat personer ... sånn billig en... skandale.

Lenke til kommentar

1. Om du kjører ICS eller NAT påvirker ikke ping til spill.

 

2. NAT i winsrv2003 og ICS i XP/2003 har jo innebygd brannmur. Brannmuren i SP2 til XP er jo faktisk et bra alternativ til dette formålet. XP kjører ikke server progs (iallefall ikke alle mulig server progs), men XP kommer med IIS så du kan kjøre bl.a. FTP og WWW tjenester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...