Gå til innhold

Hvordan få 400MHz...


Freqtal

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp kjøpt meg ny maskin, og det eg lurer på e kordan eg kan stille RAMen til 400MHz, som den skal være. Fordi når eg starter maskinen og kommer til første bilde, så står det DDR333 istedet for DDR400 :dontgetit: Kordan fikser eg dette?

 

HK: Abit NF7-S

BIOS: Award :ermm:

 

Noe som ikke har med dette å gjøre: Kan eg installere uGuru på dette HKet, og kor finner eg det? E det på den CDen som fulgte med, og i så fall, ka heter det der... finner ikke noe som heter uGuru :(

Endret av PCXray
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilken cpu har du? Hvis du ikke har xp3200 kjører fsb sannsynligvis på 333, og da har det ikke noe for seg å øke frekvensen på ram. Det ville medføre at du får svært mye høyere latency mellom cpu og minne, og at muligens får ytelsestap i forhold til å kjøre synkront.

Eg har Barton 2500+. Ka e vitsen med 400MHz då, når eg bare kan kjøre på 333MHz?!

Lenke til kommentar
Hvilken cpu har du? Hvis du ikke har xp3200 kjører fsb sannsynligvis på 333, og da har det ikke noe for seg å øke frekvensen på ram. Det ville medføre at du får svært mye høyere latency mellom cpu og minne, og at muligens får ytelsestap i forhold til å kjøre synkront.

Eg har Barton 2500+. Ka e vitsen med 400MHz då, når eg bare kan kjøre på 333MHz?!

Ingen. AMD AthlonXP kjører best med synkront FSB og minne.

Lenke til kommentar
Hvilken cpu har du? Hvis du ikke har xp3200 kjører fsb sannsynligvis på 333, og da har det ikke noe for seg å øke frekvensen på ram. Det ville medføre at du får svært mye høyere latency mellom cpu og minne, og at muligens får ytelsestap i forhold til å kjøre synkront.

Eg har Barton 2500+. Ka e vitsen med 400MHz då, når eg bare kan kjøre på 333MHz?!

Ingen. AMD AthlonXP kjører best med synkront FSB og minne.

Det stemmer, han må isåfall kjøre cpu på 200mhz fsb, får å få 400mhz effektiv ram hastighet, altså synkront. asynkron hastighet er lite effektivt som UFO sier.

Lenke til kommentar
Hva slags ram har du? Disse må takkle 400mhz, dessuten er jo xp2500 ikke en 200(400) mhz cpu da, den takkler egentlig bare 166(333). Skal du ha 200(400) må du gå ned på multiplier, ned til 9, da får du 9x200=1800mhz.

Eg har disse brikkene. Eg kan jo prøve det med multiplier. Men kan dere si kordan eg får 400MHz på RAMen? Ka skal eg stille på?

Lenke til kommentar

hehe, nice! Nice indeed! Men det spørs om cpu`en din er multiplier låst, og hva slags hovedkort du har.

 

Men prøv dette, gå i bios still ned multiplier til 9, og gå på fsb, still denne til 200. Sjekk at ram og fsb står 1:1. Altså, 200mhz på ram og 200mhz fsb. Når ramma får 200mhz , blir dette 400mhz effektivt.

 

Okay, jeg sjekka profilen din. du har NF7-S, da skulle alt være i skjønneste orden, gode ram, bra hovedkort og bra cpu! Let the games begin!

Din standard multiplier er 11, får du denne ned til 9, kan du kjøre 200mhz fsb, på standard clock. Men du kan også prøve standard 11 multiplier på 200mhz fsb, altså totalt 2200mhz, cpu`en takkler det sannsynligvis, men påse at du har kjøling nok.

Endret av skyline
Lenke til kommentar
Det stemmer, han må isåfall kjøre cpu på 200mhz fsb, får å få 400mhz effektiv ram hastighet, altså synkront. asynkron hastighet er lite effektivt som UFO sier.

Jepp, en god løsning er:

ram: 200(400)

FSB: 200(400)

altså synkront.

 

En mindre bra løsning er:

ram: 200(400)

FSB: 166(333)

altså asynkront.

 

Den gode løsningen gir bedre ytelse enn den mindre bra løsningen.

Den mindre bra løsningen er ca like bra/dårlig som å kjøre synkront på 166(333) på både ram og fsb.

 

Den gode løsningen er kun mulig uten overklokking av CPU'en dersom XP2500'en din er ulåst (dvs kjøpt før ca oktober 2003) eller dersom det er en Athlon XP Mobile 2500+.

 

Hvis CPU'en er låst så finnes det kun en mulighet for den gode løsningen: Nemlig ved å overklokke CPU'en til 2,2GHz. (Da får man 200MHz FSB uten å endre multiplier). Dette bør kun gjøres av folk som vet hva overklokking innebærer og hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar

Så eg kan altså ikke stille multiplier ned til 9 hvis eg har en låst CPU? CPUen e kjøpt for få uker siden, så då e den låst? :( Orker ikke å ha viften på fullt, så eg roer meg med overklokkingen(Thermaltake Volcano 11 med Artic kjølepasta). Eg får bare leve med 333MHz RAM då :cry: , og heller spare litt penger til et 754 system?

Endret av PCXray
Lenke til kommentar
Jeg har også xp2500 (kjøpt før oktober 2003), men jeg finner ikke noe multiplier innstilling i Bios (har shuttle). Kan biosen være låst for overklokking?

Der høres sånn ut ja. Men du kan jo sjekke manualen og om det finnes jumpere på hovedkortet for multiplier. (jeg tviler, men det går an å sjekke ut i hvertfall)

 

Hvilket chipsett har du?

Lenke til kommentar
Hvordan vil eventuelle jumpere på hovedkortet se ut?

Sånne små metallpinner som stikker opp fra hovedkortet. Der er det ofte plassert små koblingsstykker i mellom. (ofte i sort plast) Størrelsen på disse koblingsstykkene (jumperene) er ca 1x3x6mm.

 

Burde stå i manualen om de finnes på hovedkortet. (Det er skjelden brukt lengre siden man som regel kan stille slikt i biosen)

Lenke til kommentar
Så eg kan altså ikke stille multiplier ned til 9 hvis eg har en låst CPU? CPUen e kjøpt for få uker siden, så då e den låst? :( Orker ikke å ha viften på fullt, så eg roer meg med overklokkingen(Thermaltake Volcano 11 med Artic kjølepasta). Eg får bare leve med 333MHz RAM då :cry: , og heller spare litt penger til et 754 system?

vær sikker på at du senker timings på RAM til noe fornuftig da.

 

Ettersom det er spesifisert til å kjøre høyere frekvens enn det du bruker det til, kan du nesten garantert kjøre mer aggressive timings på det!

 

2-2-2-6 burde være innen god rekkevidde :)

Lenke til kommentar
Så eg kan altså ikke stille multiplier ned til 9 hvis eg har en låst CPU? CPUen e kjøpt for få uker siden, så då e den låst? :( Orker ikke å ha viften på fullt, så eg roer meg med overklokkingen(Thermaltake Volcano 11 med Artic kjølepasta). Eg får bare leve med 333MHz RAM då :cry: , og heller spare litt penger til et 754 system?

det skader jo ikke å prøve, skjer ikke noe annet enn at pc`en ikke godtar det, og setter multiplieren tilbake på 11. Kan jo også bypasse denne muliplier sperra, du tar en kniv og skjærer rett igjennom alle L1 koblingene, (alle er vel lukket ved sperra multiplier)

 

Kommer tilbake med mer info litt senere.

 

Ikke gi opp PCXray, dette skal nok gå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...