Gå til innhold

Et par spørsmål om Israel og Palestina


pgdx

Anbefalte innlegg

Denne tråden skal ikke skli over til hvem som har rett på hva! Jeg bare lurer på et par konkrete saker!!

 

 

På det vedlagte bildet, er hele det gulhvite området en del av Israel? Hvorfor er Gaza-stripen så viktig, og hva er egentlig vestbankene? Hvilke deler bor Israelerne og hvor holder Palestinerne til? Hvem vil ha hva?

post-57-1095163245_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oi, farlig emne...

 

Men for å prøve å svare som best jeg kan:

 

1. Hva er hvor?

Gaza og vestbredden er, hva landegrenser angår, en del av Israel som det står i dag. Disse områdene er derimot ikke en del av det anerkjente Israel, og er derfor gjenstand for en del konflikt. Gaza er nærmest en dødsone etter konflikter mellom Israel og Egypt. Vestbredden er stort sett det som er igjen av det britiske administrasjonsområdet Palestina etter store maktkamper mellom briter, tyrkere, jøder, palestinske ledere, beduiner og det britiske administrasjonsområdet Trans-Jordan, senere kongedømmet Jordan.

 

2. Hvem bor hvor?

Om du ser på kartet der så har du altså Israel som det eksisterer i dag, med vestbredden og gazastripen pent avmerket. I den delen av israel som ikke er markert lever en merkelig blanding mennesker som består av jøder som har røtter der, jøder som har flyktet fra europa og jøder som har vendt tilbake fra eksil i andre områder, samt både arabiske og palestinske muslimer, palestinske kristne, libanesere, kristne med røtter fra korstogstiden og et utall sekter og bevegelser.

I de avmerkede områdene bor det stort sett palestinere, da en blanding av kristne og muslimer, samt andre folkeslag drevet på flukt under maktkamp og kriger før, under og etter opprettelsen av israel.

 

Bakgrunnen for denne oppdelingen er vanskelig, og du får forskjellige svar alt etter hvilken kilde du støtter deg til. Min oppfordring til deg vil være å lese hovedpunktene fra de mest anerkjente kildene, og så gjøre deg opp din egen mening.

Boken "Hadji" av Leon Uris kan være til noe hjelp når det gjelder å forstå den opprinnelige maktkampen.

 

3. Hvem vil ha hva?

Dette er kanskje det letteste spørsmålet å besvare, siden det her er snakk om en del klare fraksjoner.

Du har idealistene, som gjerne ser at palestinere og israelere lever sammen i en symbiotisk tilværelse.

Det er de moderate israelerne, som er tilbøyelige til å gi etter for FN's krav om at Israel skal trekke seg tilbake til de internasjonalt anerkjente grensene.

Det er de moderate palestinerene, som ikke har et problem med å la Israel eksistere om de følger FN's krav.

Det er hardlinere på begge sider som vil ha alt, og som ikke er villige til å gi seg før enten Israel er feid på havet, eller all palestinsk motstand er knust.

 

 

Jeg tar selvfølgelig forbehold om at deler av det jeg skriver her kan være rav ruskende galt, alt etter hvor godt jeg har forstått alle kildene som etterhvert har dannet mine meninger om spørsmålet, samt hvor gode disse kildene var i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Vel, i min forrige post prøvde jeg så godt som jeg kunne å holde meg til det jeg oppfatter som fakta.

 

For å oppklare to spørsmål som ble stilt her i ettertid:

Nei, det er ikke bare hardliners som vil ha hele området for seg selv, men om man skal putte folk i bås så putter jeg sånne mennesker i "hardliner"-kategorien heller enn å putte dem blandt "moderate".

 

Nei, det er ikke bare palestinere på gaza og vestbredden, ei heller er det bare der palestinere bor.

 

Hva en videre krangel angår skulle jeg gjerne tatt den, men jeg har skrevet nok på andre forum rundtom i verden til å være drittlei av hele greia. Ta hensyn til trådstarter der han bare ber om konkrete svar, ikke synsing eller konflikt.

Lenke til kommentar
Men vær så snill å ikke begynne å krangle! Jeg vil bare ha fakta om hvordan ting ser ut i dag!

Jeg svarte kun på ditt spørsmål: «Hvem vil ha hva?»

 

miff.no er vel heller ikke en helt nøytral side, PelzJakop

Selvsagt ikke. Det som sies i den lenken kan imidlertid alle og enhver sjekke ved å se på bildene. Artikkelen på slutten bruker en palestinsk-arabisk kilde (JMCC).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...