Gå til innhold

Hjelp med stillegående vifter


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha en stillegående PC, og derfor trenger jeg stille vifter. Jeg skal ikke ha vannkjøling :nei: , for det bråker og er dyrt. Jeg skal ha et Midi Tower-kabinett, sannsynligvis et av disse to:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117756&cks=PRL

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300310&cks=PRL

 

Jeg skal stappe inn en 400W (eller kraftigere) PSU, så det ikke bråker så fælt. Bedre å ha litt for mye enn litt for lite. :)

 

Vet dere om noen stillegående vifter som kunne passe til et av disse kabinettene, eller om noen generelt stillegående vifter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke gå så dypt inn på viftene, jeg sier bare Papst.

Du får sikkert massevis av tips om det emnet. :yes:

 

MEN ! :mad:

 

Vannkjøling dyrt og bråkete ? Er muligens riktig for noen.

Da skal du også vite at noen andre av oss har systemer

som er svært billige og meget (helt) stille. :w00t:

 

Det koster en del egeninnsats og at man er litt heldig.

Kjøler to maskiner helt med vann for godt under 1000,-

Helt lydløst :thumbup:

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

Litt off-topic dette, men Pettersen kan muligens fristes?

 

Et gammelt akvarium fikk evig hvile, PCen fikk pumpen.

Fant en god (stor) radiator i en skrot-container på jobben.

 

Fikk noe kapp av 20mm aluplater på jobben. Saget, boret og

gjenget i kjellerboden. Skrudde inn 10mm kobberrør med 1/8"

gjenger i blokkene. Som disse: skjermkort og vannblokk PSU.

 

Her er slangebolet. Denne maskinen har kjøpekjøler på CPU :blush:

 

Vifter kun "nødvendig" på det varmeste i sommer. Lykke til alle som vil prøve.

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

Nå var vi inne på stillegående vifter.

Har til gode å se vifter som kan stille med lavere støynivå enn disse.

Selvsagt kan en kjøpe papst vifter, men med disse vil flere montere på viftestyring el. og dermed vil også luft gjennomstrømmingen minske.

 

Hva som er best er opp til hver enkelt å bestemme etter hvilke karv en har.

Lenke til kommentar
Selvsagt kan en kjøpe papst vifter, men med disse vil flere montere på viftestyring el. og dermed vil også luft gjennomstrømmingen minske.

 

Hva som er best er opp til hver enkelt å bestemme etter hvilke karv en har.

Jeg hadde kanskje tenkt meg en viftestyring også. Blir luftgjennonstrømningen mindre da, sier du? Trenger man kanskje en ekstra vifte da?

Hvor store og hvor mange vifter bør jeg ha? Noen sier at 120mm bråker noe sinnsykt. Er det sant? Hvor bør jeg plassere viftene i kabinettet for å få optimal kjøling?

 

Har ikke så mye peiling på kjøling... :ermm::blush:

Lenke til kommentar

Jo fortere en vifte går jo mer bråker den, for å flytte luft (som er poenget med en vifte) trenger du en viss hastighet, den trenger ikke å være så stor på en stor vifte som på en liten for å flytte samme mengde luft, altså, mindre hastighet, mindre bråk. Kjøp heller noen vifter som flytter litt luft og sett de på styring så kan du selv regulere kjøling og bråk etter ører og behov, nei gjennomstrømmningen blir ikke mindre av styring??? hvorfor skulle den det?

Varm luft stiger og du har sansynligvis pc'n nærmere en vegg bak enn forann så sett en vifte foran nederst til å suge inn og en oppe bak til å blåse ut, gjerne en på siden som suger og en på topp som blåser

Lenke til kommentar

Dem kaldeste lufta finner du nermest gulvet, med andre ord bør du plassere en vifte som suger inn luft her.

PSU og skjermkort produserer mye varme, en vifte her som blåser luft ut av kabinettet er en god idè. Dessuten stiger den varme lufte, så en vifte i topp som hjelper den varme luften som stiger ut av kabinettet kan vere en fordel.

 

120mm vifter kan rotere på et lavere rpm enn 80mm og fortsatt gi bra luftgjennonstrømning. Min mening er at en kan bruke vifter som allerede har lavt støynivå enn å bruke viftestyring for å holde viftene på et fast lavt støy nivå (og da også lavere luftgjennonstrømning). Derimot om en vil ha muligheten til å øke luftgjennonstrømningen (og dermed også støynivå) er en viftestyring og kraftigere vifter en fordel.

Lenke til kommentar
... nei gjennomstrømmningen blir ikke mindre av styring???

Ved å senke rpm vil også vifte suge til seg mindre luft.

Skulle påstanden din holde vil en da kunne kjøpe seg den verste delta viften skru den ned så mye som mulig og fortsatt ha samme effekt (air flow/luftegjennomstrømming).

Han mener vel om du har to vifter, den ene suger og den andre blåser så har det en viss gjennomstrømning men hvis du monterer en viftestyring så minker denne. Fysisk så kanksje den minker avhengig av hvor den er plassert.

Lenke til kommentar

Jeg visste en god del av de tingene som ble fortalt meg, så jeg uttrykte meg ikke klart nok. Jeg veit jo at varm luft stiger, etc., men jeg visste ikke alt av hva inni PCen som bør holdes på et lavt nivå. Jeg har ganske liten plass på rommet, så jeg PCen må stå litt trangt under en pult, inntil en vegg. Jeg får vurdere hvilken side det er best å ha inntil veggen... ;)

Lenke til kommentar
120mm vifter kan rotere på et lavere rpm enn 80mm og fortsatt gi bra luftgjennonstrømning. Min mening er at en kan bruke vifter som allerede har lavt støynivå enn å bruke viftestyring for å holde viftene på et fast lavt støy nivå (og da også lavere luftgjennonstrømning). Derimot om en vil ha muligheten til å øke luftgjennonstrømningen (og dermed også støynivå) er en viftestyring og kraftigere vifter en fordel.

Hva mente du med dette? Mener du at jeg burde ha flere 800mm'ere eller mener du at jeg burde ha flere 120mm'ere? De største viftene bør vel suge inn?

Lenke til kommentar
Hva mente du med dette? Mener du at jeg burde ha flere 800mm'ere eller mener du at jeg burde ha flere 120mm'ere? De største viftene bør vel suge inn?

800mm :p

 

Igjenn kommer dette ann på hva du har plass til, er du villig til å modifisere kabinettet ditt for å gjøre plass til 120mm vifte®.

 

Det jeg mener er at du kan få samme luftgjennomstrømming (med lavere rpm og dermed lavere dbA) på en 120mm enn en 80mm (som vil trenge et høyere rpm for å levere samme Air flow som 120mm)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...