Gå til innhold

Krise! Maskina døde! Lukter svidd!


Skaufjord

Anbefalte innlegg

Jepp. Satt her, ante fred og ingen fare og spilte, da pc'en plutselig slo seg av. Maskina mi har det med å reboote seg selv en sjelden gang (liten minnefeil), men som sagt er det sjelden, og da rebooter den alltid. Jeg prøvde å skru på maskina igjen, men den var helt død. Så kjente jeg at det lukta svidd. Jeg krøp ned under pulten for å sjekke, og da kom det masse røyk ut av PSU'en. Jeg unplugga maskina og åpna den. Kjøleribba på prosessorvifta virka veldig varm. Har ikke tatt av vifta ennå. Men kjøleribba/cpu'en lukta ikke svidd. Det gjorde derimot PSU'en til de grader. Jeg håper og tror at det ikke er hovedkortet eller prosessoren som har tatt kvelden. Det meste tyder jo på at det er PSU'en, siden det var den det kom røyk ut av og det var den som lukta svidd. Og om CPU'en hadde tatt kvelden. hadde vel likevel maskina gjort et ørlite forsøk på å starte opp, hadde den ikke? PSU'en hadde vel f.eks. satt i gang.

 

Vel. Jeg tror jeg vet hva som er løsningen, men vil gjerne ha noen innspill og tips likevel.

 

Grrrr... og jeg som hadde tenkt å kjøpe laptop i dag...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Der kabelen fra PSU'en er festet på hovedkortet ser alt helt greit ut.

 

Bare lurer... kan PSU'en ha "tatt med seg noen andre i fallet"? dvs. kan PSU'ens død ha tatt knekken på noen fler komponenter?

Den skal normalt ikke gjøre det.

 

Ta ut PSU, skru den opp å se om du ser noe som er svitt inni der... Er det noe svidd så har du konklusjonen. Har erfart akkurat det samme med 360W Cheiftech PSU'n...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Der kabelen fra PSU'en er festet på hovedkortet ser alt helt greit ut.

 

Bare lurer... kan PSU'en ha "tatt med seg noen andre i fallet"? dvs. kan PSU'ens død ha tatt knekken på noen fler komponenter?

Den skal normalt ikke gjøre det.

 

Ta ut PSU, skru den opp å se om du ser noe som er svitt inni der... Er det noe svidd så har du konklusjonen. Har erfart akkurat det samme med 360W Cheiftech PSU'n...

Lykke til!

Opplevde akkurat tilsvarende med samme PSU for bare en måned siden. Var en kondensator sak som hadde "eksplodert" inni der. Var jo en gammel sak som hadde gjort sin misjon for lengst, men det var litt skummelt. :cry:

Lenke til kommentar

Når den slukner slik som du beskriver er det som regel en kondensator som har røket. Du kan se at den fysisk har tatt kveld.

Er ingenting å reparere, ville kostet deg like mye som en ny psu.

Sjansene for at den har tatt med seg noe annet i fallet er lik null. Du kan nok være rimelig trygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...