Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser Pentax har langsert en ny DSLR (*ist DS). Virker som et spennede kamera :yes: Fått intrykk av at det er tenkt å ligge på prisnivået til 300D :thumbup: Kan en da anta at D70 vil være et bedre kamera enn *ist DS på lik linje med at D70 er bedre enn 300D???

 

Ellers lurte jeg på om det fins mye optikk til Pentax sine kameraer?? Da tenker jeg i første rekke på andre produsenter (som Sigma og Tamron) som produserer optikk til Pentax sine kameraer.

 

El chico

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan en da anta at D70 vil være et bedre kamera enn *ist DS på lik linje med at D70 er bedre enn 300D???

Nei, det synes jeg ikke at du skal anta.

Jeg tror at *istDS (og hvordan uttales nå det?) vil være bedre enn D70 og 300D, fordi: det er et nyere kamera, og teknikken blir stadig bedre.

I tillegg har ikke Pentax navnet til Canon eller Nikon, ei heller det samme utvalget av objektiver, så de er nødt til å prise kameraet lavt for å tiltrekke seg kjøpere som ellers ville gått for disse merkene.

 

IMHO, naturligvis.

 

- grå -

Lenke til kommentar

Jeg tipper *ist DS vil være omtrent på linje med D70 og 300D, men ha forskjellige styrker og svakheter i forhold til de. Det ser foreløpig ut som D70 fremdeles har overtaket, men det er vanskelig å si uten skikkelige sammenligninger. Det er en forhåndsomtale på www.dpreiew.com

 

Sammenligner med D70 og ser ut fra den korte omtalen:

*ist DS er mindre og lettere

bruker AA batterier (eller CR-V3) som er litt tyngre enn ett Li-ion batteri, men billigere og lettere å få tak i (evnt andre fordeler/ulemper?)

bruker SD-minnekort som er mindre fysisk enn CF og har omtrent samme pris og kanskje høyere skrivehastighet, men ikke finnes i så store kapasiteter (dog tilstrekkelig stor kapasitet, 2GB ser jeg ihvertfall)

maks lukkerhastighet på 1/4000 sekund kontra 1/8000 og blits-sync på 1/180 sekund mot 1/500 sekund

klarer 2.7 bilder/sekund for 7 bilder og så 1.2 bilder/sekund mot 3.0/12 -> 2.0, har bare ett kommandohjul mot 2

har 11 fokuspunkter mot 5

har 2" lcd med 210 000 pixler mot 1.8"/130 000

 

Det hovedforskjellene jeg fant. Andre får kommentere om det er andre viktige forskjeller, bortsett fra at de bruker forskjellige objektiver (og ja f.eks. Sigma leverer de fleste objektivene til Pentax også, se f.eks: http://www.sigmaphoto.com/html/lenschart.htm for detaljer)

 

Jeg har bare sammenlignet mot D70 fordi den har bedre spec enn 300D på de fleste av disse områdene. Om grensesnittet og huset passer hendene må hver enkelt finne ut.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
I tillegg har ikke Pentax navnet til Canon eller Nikon, ei heller det samme utvalget av objektiver, så de er nødt til å prise kameraet lavt for å tiltrekke seg kjøpere som ellers ville gått for disse merkene.

*istD har til nå vært vesentlig dyrere enn bedre spekkede kameraer fra Canon og Nikon, så dette argumentet kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...