Gå til innhold

Hvilken teknikk ble brukt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du filmer med et kamera som tar opp EKSTREMT hurtig. 100 frames i sekundet. Da får du den effekten.

 

filmen må også være hurtig (høy iso verdi).

 

Slike kameraer er ekstremt spesialiserte. Du kan få til det samme med et vanlig stillbilde kamera når du tar opp med sports modus. Tenk deg så et kamera som gjør det 100 ganger på 1 sekund.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

28 Days Later ble filmet med PAL Canon XL1 kameraer. Opptil 8 i enkelte sener. De brukte veldig gode linser fra Canon som en må benytte en adapter for å kunne bruke.

 

Filmen er skutt 4:3 i frame mode, altså pseudo-progressiv funksjonen til XL1. For nærbilder av zoombiene som går amok så har de brukt rask lukkertid. Filmen er også undereksponert ca 1 - 2 f-stops og ND filtere er benyttet for å få en dybdeskarphet som ligner mer på film.

 

Jeg leste en artikkel om filmingen en gang, skal se om jeg kan finne den.

Endret av freerider
Lenke til kommentar

Det er forsåvidt en ganske ekkel film, et klart hint til hva som KAN skje dersom militante dyreværnere valser inn i feil laboratorium for å befri de stakkars forskningsapene (som er infisert med et virus som gjør dem ultra-aggressive, hjernedøde og blodtørstige, og som smitter via bloddråper til mennesker på under ett minutt)

Lenke til kommentar
Konseptet er faktisk ganske bra....Og utførelsen er glimrende...

Må si at jeg ikke likte ripoffen "Dawn of the dead" som nettop kom ut...

 

Quintilian

Haha, morsomt sagt ;) Må hacke litt med tidsmaskin osv for å få slike ting til...

 

-- Men jeg har hørt at de brukte film til noen av scenene - er dette sant? Ellers

synes jeg det er dårlig å filme slikt på video, - men rent sånn "at det går an"-

messig så er det jo supert. - Stilig at de kan få så bra bilder ut av et konsument

(prosumer) kamera! Men video (PAL/NTSC/SECAM) er og blir dårlige format i

forhold til oppløsningen og den dynamiske lysbredden til film.

 

(men så har man jo andre faktorer som penger osv.)

Lenke til kommentar
Konseptet er faktisk ganske bra....Og utførelsen er glimrende...

Må si at jeg ikke likte ripoffen "Dawn of the dead" som nettop kom ut...

 

Quintilian

Haha, morsomt sagt ;) Må hacke litt med tidsmaskin osv for å få slike ting til...

 

-- Men jeg har hørt at de brukte film til noen av scenene - er dette sant? Ellers

synes jeg det er dårlig å filme slikt på video, - men rent sånn "at det går an"-

messig så er det jo supert. - Stilig at de kan få så bra bilder ut av et konsument

(prosumer) kamera! Men video (PAL/NTSC/SECAM) er og blir dårlige format i

forhold til oppløsningen og den dynamiske lysbredden til film.

 

(men så har man jo andre faktorer som penger osv.)

Nei det er faktisk video hele veien igjennom. Kun Canon XL1 faktisk men med vanvittige linser da. Årsaken var jo pengemessig og at kameraene var mer kompakte og lettere å frakte rundt i Londons gater tidlig på morgenen.

 

Husker jeg leste artikkelen i American Cinematographer.

 

Edit : Fant artikkelen på nettet også. http://www.theasc.com/magazine/july03/sub/

Endret av freerider
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men video (PAL/NTSC/SECAM) er og blir dårlige format i

forhold til oppløsningen og den dynamiske lysbredden til film.

Er mulig å scanne video også da, for å få "evig" oppløsning.

Lenke til kommentar
Men video (PAL/NTSC/SECAM) er og blir dårlige format i

forhold til oppløsningen og den dynamiske lysbredden til film.

Er mulig å scanne video også da, for å få "evig" oppløsning.

Faktisk oppløsning. Du kan ikke skalere PAL opp til 10 000 pixler bred for å så si at dette

er flotte skarpe bilder med syk oppløsning. - Sånne innlegg man kaller kverulering? ;)

Kan man gjøre det med video kan man også gjøre det med film, og da har vi 2 argumenter

som får den greia der til å falle vekk.

 

Du kunne heller sagt at det fins HiDef kamera som har samme oppløsning som film,og

det hadde vært rett. - Men jeg sa ikke at film var bedre enn video generelt, snakka om

TV-formatene våre. Og alle forbruker/prosumer kameraene.

 

- Vel, har ikke sett så mye av 28days later, - så kan ikke komme med en formening om

hva de kan ha gjort for å få så spektakulære bilder på akuratt den scenen :]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Men video (PAL/NTSC/SECAM) er og blir dårlige format i

forhold til oppløsningen og den dynamiske lysbredden til film.

Er mulig å scanne video også da, for å få "evig" oppløsning.

Faktisk oppløsning. Du kan ikke skalere PAL opp til 10 000 pixler bred for å så si at dette

er flotte skarpe bilder med syk oppløsning. - Sånne innlegg man kaller kverulering? ;)

Kan man gjøre det med video kan man også gjøre det med film, og da har vi 2 argumenter

som får den greia der til å falle vekk.

Det var på ingen måte meningen å kverulere. Det er mulig å øke oppløsningen på mini-dv f.eks.

 

*lete etter overbevisende bevis*

 

:)

Lenke til kommentar
Men video (PAL/NTSC/SECAM) er og blir dårlige format i

forhold til oppløsningen og den dynamiske lysbredden til film.

Er mulig å scanne video også da, for å få "evig" oppløsning.

Faktisk oppløsning. Du kan ikke skalere PAL opp til 10 000 pixler bred for å så si at dette

er flotte skarpe bilder med syk oppløsning. - Sånne innlegg man kaller kverulering? ;)

Kan man gjøre det med video kan man også gjøre det med film, og da har vi 2 argumenter

som får den greia der til å falle vekk.

Det var på ingen måte meningen å kverulere. Det er mulig å øke oppløsningen på mini-dv f.eks.

 

*lete etter overbevisende bevis*

 

:)

Men kan du gjøre det på MiniDV kan du gjøre det på film også. Snakker du om

interpolering? Eller sånn hax der du bygger et svært bilde av flere frames, fordi bildet

beveger seg litt? - Ingen av disse er noe skikkelige greier. Men opplys meg om det er

kommet noe så revolusjonerende som kan tegne detaljer der detaljer ikke fins :p

 

(utenom et menneske som gjør det manuelt da!).. Jeg må si at jeg betviler dine ord sterkt

wh1te :) Hehe... Man kan ikke hente ut flere detaljer enn dét som er lagret allerede,

på ekte vis. -- Men jeg får se ditt overbevisende bevis da, - og få med hvorfor dette ikke

funker på film også i samme slengen ;p

Lenke til kommentar
Nei det er faktisk video hele veien igjennom. Kun Canon XL1 faktisk men med vanvittige linser da.

Faktisk så er sluttscenen skutt på film. Det går også absurd klart fram av HD-versjonen, alt fram til sluttscenen ser ut som en helt middels dvd, og så kommer sluttscenen og bare treffer midt i mellomgulvet, PQ-messig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Nå begynner jeg å bli litt småirritert Velmont. Når sa jeg at det ikke funket på film? Poenget er bare at film koster mange penger.

 

Hvis du tar et passbilde, et lite et, og scanner det med veldig stor DPI, vil det ikke da dukke opp på skjermen din som veldig mye større enn hva det er i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...