Gå til innhold

Trenger hjelp med Norton Ghost.


Hellslayer

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde for første gang norton ghost i går og det uten hell.

 

Det jeg skal gjøre er å flytte os + programmer og diverse ymse fra en gammel 40GB ide disk (som er boot disken min) og over på en ny 250GB s-ata.

 

Det jeg tenkte jeg kunne gjøre var å bare clone hele disken, og det var også det jeg prøvde meg på i går.

Jeg kom så langt til at disken var ferdig clonet og den bootet opp windows igjen.

Der var egentlig alt i sin skjønneste orden: disken var clonet og alt så bra ut.

 

Så hadde jeg fått beskjed/tips om at jeg nå bare kunne ta ut den gamle disken og windows skulle bare boote som normalt, men skjedde det? Neida :(

Jeg fikk beskjed om at en .dll fil i system32 mappa var borte eller korrupt, og det var da jeg fant ut at det å ta ut den gamle disken ikke fungerer helt som jeg hadde blitt fortalt :blush:

 

Det neste jeg gjorde var å plugge inn den gammle hd igjen, formaterte den nye (250 s-ata disken slik at den var helt tom igjen) og det er slik pc'en står fortsatt.

 

Så da lurer jeg på: Hva er neste steg? (lar det seg i hele tatt gjøre? Eller burde jeg bare starte med en helt ny windows installasjon på den nye disken?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sett i begge diskene samtidig, boot på ghost floppyen, velg klone disk->disk

Begge diskene står i nå ja.

 

Ghost floppy? Må jeg lage den?

 

Når jeg evt har laget en ghost floppy, så booter jeg på den og velger disk->disk og så hva? Går resten av seg selv da eller? (Sitter ikke ved maskinen nå, og jeg har ikke internett der, så jeg må presse ut av dere alle mulige svar :) )

Lenke til kommentar

Cloning fungerte ikke så bra (eller jeg skjønte ikke dritten av det :p )

 

SÅ det jeg har gjort nå er å lage en image fil av os disken min, så laget jeg en ghost boot disket, så startet jeg opp med den, og pakket ut image fila av os disken min på den nye harddisken (en egen partisjon på den nye disken da.)

 

Dette fungerte fint det, men det jeg ikke skjønner nå er hvordan jeg får windows til å boote på den nye os partisjonen i stedet for den gamle? (Det å ta ut den gamle fungerer ikke, jeg har alt prøvd)

 

Kronglete forklart kanskje, men jeg håper dere skjønner :)

Lenke til kommentar

Partition til image er den måten jeg bruker Ghost, så da er du på god vei. Det forutsetter at du lager en partisjon på den nye disken før du legger inn image. Og det er der det kan oppstå problemer.

Det er flere typer partisjoner man kan lage. For at den skal boote så er det nødt til å være en primær (primary) partisjon. Partisjonen må også settes aktiv.

Hvilket program har du brukt for å lage partisjonen? Jeg foretrekker å boote XP CD'en og gjøre det fra installasjonsprogrammet. Du trenger ikke formatere, så der kan du avbryte. Den gamle disken skal ikke være tilkoblet når du gjør dette.

Så legger du inn image med Ghost, og hvis BIOS støtter boot fra SATA så burde det fungere.

Lenke til kommentar

Skal vi se om jeg har forstått dette rett da:

 

1. lage en partisjon der jeg vil ha os. (som er en primary, og satt til active)

 

2. legge inn image på den partisjonen.

 

3. Sette i ghost boot disketten, og fyre opp maskina, og der velge Partition to image.

 

 

Jeg har brukt computer managment (diskbehandling) hele tiden.

 

Biosen min støtter S-ATA ja :)

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på at du har forstått det helt. Du må nesten bytte om rekkefølgen på punkt 2 og 3.

Image filen som du lagde fra den gamle disken kan være hvor som helst, bare ikke på den nye partisjonen. Du booter Ghost diskett og velger image to partition (ikke omvendt). Image filen kan ligge på en annen partisjon på den nye disken, eller på den gamle disken.

 

Det går ikke å bruke diskbehandling tl å lage den nye partisjonen. Da får du ikke startet Windows.

Lenke til kommentar
Bruk av partisjon blir feil. DU mister bl.a. boot egenskapene.

Det var nå vel litt for kategorisk påstand. Har du noe belegg for det?

 

Jeg har påpekt at man selv må passe på å lage en primærpartisjon som er aktiv. Der har man bootegenskapene.

 

Jeg har klonet systempartisjoner med Ghost i mange år, og tror nok jeg ville merket det hvis de ikke hadde bootet. ;)

Lenke til kommentar

Jeg ble aldri helt klok jeg på ghost, så jeg startet med en ny install, men da dukket det plutselig noe rart opp da jeg tittet i diksbehandling: Min 180GB harddisk som jeg måtte ta ut før jeg begynnte med alt dette her pga strømmangel, er nå satt opp som unreadble :hmm:

 

Jeg hadde ikke så mye tid til å sjekke hvorfor den var satt opp som unreadble i går, men er det noen her som har en ide?

Lenke til kommentar
Bruk av partisjon blir feil. DU mister bl.a. boot egenskapene.

Det var nå vel litt for kategorisk påstand. Har du noe belegg for det?

Det spørs på om bootloader ligger på partisjon eller MBR. Ligger den i MBR kommer den ikke med om man bare tar partisjon.

Tar man disk slipper man å tenke på å sette opp partisjoner manuelt. Ved enkelte tilfeller har jeg opplevd at bootpartisjoner ikke er bootbare selv om bootloader lå på partisjonen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...