Gå til innhold

PC for grafikkbehandling


Anbefalte innlegg

Hei.

På jobben skal vi investere i ny pc. Denne pc'en skal brukes til en del CAD + mye grafikkbehandling (rendering etc.). I og med at jeg er den eneste med noe formell datautdanning, ble det selvfølgelig min oppgave å sette opp en pc som har de egenskapene vi er ute etter. I den forbindelse skulle jeg gjerne fått noen gode tips her om hva deler jeg skal kjøpe, da spesielt med tanke på om jeg skal ha to prosessorer, grafikkkort osv. Oppgi gjerne ca. pris.

 

På forhånd takk for alle gode tips:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OK.... sorry ekke så oppdatert på 64 bit systemene....

viste ikke at man kunne kjør dual på amd

hvilke deler trenger man da???

legg ut en link noen???

Man trenger et hk med 2 CPU-sokler og ECC/REG-minne. Her er et eksempel:

Hovedkort (ikke i salg ennå) (det finnes mange andre Dual hk for opteron)

Minne

Minnet jeg linker til, er kanskje det råeste ECC/REG-minnet som finnes på markedet, med timings 2-3-2-6.

 

Ellers er det ganske likt i forhold til vanlige hovedkort for en CPU.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Takker fordi jeg har planer om dual system med amd i 64 bit selv om det er dyrt så blir det overlegent....

 

bruke det til.. propgrammer spill osv

 

Nei du trenger ikke noe spes kabinetyt for og bruker dual etter det jeg vet men stigfjell trenger man???

 

men hvis du kan bruke vanlig kabinetter se på Dette Ballefesklina!!

Endret av Omy
Lenke til kommentar
ja du sier noe men amd 64 bit har vist seg og være en klasse for seg da....

 

men dual opetron er ganske rått så gå for det du....!!

Opteron ER AMD64.

Du sier at Opteron ER Athlon 64? Det vil jeg egentlig si meg litt uenig i. Forskjellene er vel egentlig ikke der. Men opteron er en cpu som er beregnet for servere, og oppgis i modellnummer 1,2 eller 8. Alt ettersom hvor mange cpu'er som skal kjøre sammen. Athlon 64 er mer den vanlige desktop cpu'en for oss vanlige dødelige. I tillegg har man jo FX versjonen for de med god råd.

Lenke til kommentar
Takker fordi jeg har planer om dual system med amd i 64 bit selv om det er dyrt så blir det overlegent....

 

bruke det til.. propgrammer spill osv

 

Nei du trenger ikke noe spes kabinetyt for og bruker dual etter det jeg vet men stigfjell trenger man???

 

men hvis du kan bruke vanlig kabinetter se på Dette Ballefesklina!!

Husk at på Dual Opteron/Xeon er det i tillegg vanlig med hovedkort på E-ATX formfaktor og E-ATX PSU. Dette gjelder ikke alle hk, men de fleste.

Lenke til kommentar

Hvis du skal bruke maskinen til bildebehandlig, 3d modellering og rendring så anbefaler jeg at du IKKE kjøper AMD64, nå tenker jeg ikke på Opteron. Opterons siste prossesor som er 250 slår alt av det Intel har laget, men det koster MYE.

 

Hvis du ikke skal spille så anbefaler jeg deg at du satser på Xeon maskin. Jeg hadde AMD64 3200 før men den var dårlig i Photoshop og 3d Rendring. Solgte hovedkort og prossesor, nå har jeg Asus PC-DL deluxe hovedkort og 2xXeon 3.06 GHz, PC533, 512KB cache.(man trenger E-atx strømforsyning og ecc-reg minne til dual opteron maskiner som er dyrere) Når det gjeller rendring så rendrer jeg dobbelt så fort nå. Mao AMD64 er ikke anbefalt, gå for intel, ikke hør på de som sier at AMD64 er bra. Den er bedre til spill. Hvis du driver profesjonelt med 3d så kjøper du skjemkort fra Nvidia, Quadro serien er absolut å anbefale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...