Gå til innhold

Sikkerhet i GNU/Linux!


Manuel

Anbefalte innlegg

Antallet GNU/Linux-brukere øker raskt. Den positive trenden har dog en bakside: De fleste slår seg til ro med distrubsjonen sine standardinnstillinger og tjenester. Og det er nettopp mangelen på kunnskap som er den største sikkerhetstrusselen! La ikke deg selv bli en del av statistikken!

 

Fikk plutselig et innfall at jeg skulle prøve å sikre maskinen mot angrep. Søkte derfor litt på google og fant noen nyttige linker, som jeg tror en del her kan nye godt av:

 

Securing Debian Manual

Debian-spesifikk informasjon, men jeg bruker selv Debian så.... :D

 

Linux Security Howto

 

Linux Administrator's Security Guide

Litt gammel, men likevel mye nyttig og lettfattelig informasjon.

 

EN GULLGRUVE!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for tipset!

 

Jeg fikk selv en sikkerhetsparanoia for 2-3 mnd siden, men den gav seg litt etter hvert. Har dog ikke noe i mot å sikre maskinen. I det siste så har jeg også tenkt å kjøpe et nytt kabinett + CPU på den gamle maskinen min slik at den kan fungere som en router, slik at nettverket kan være sikkert uansett hva slags instillinger jeg har på hver og en maskin.

Lenke til kommentar

Pass deg litt for den. Når firewall/router maskina mi var nede pga et døende NIC, gjorde jeg sjakktrekket å koble min maskin (relativt usikra) rett opp på nett :p

 

Ingen seriøs skade skjedd i og med at firewallen var oppe igjen etter kort tid, men noen fikk iallefall tid til å bytte ut noen viktige verktøy - MD5 summene på kill, killall, ps, login, w og who stemte ikke etterpå :) Noe mer enn det var det riktignok ikke, men en reinstall av systemet var nesten nødvendig, for å være fullstendig sikker på at alt av eventuell snusk var bortevekk.

Lenke til kommentar

Jeg har også en router/ et modem fra UPC så må være koblet til. Så vidt jeg vet så har den noen sikkerhetsrutiner (ala stengte porter). Hvor mye hjelper denne på en ellers helt krystallklar maskin?

 

Burde jeg eventuelt koblet den så fort som mulig ut å sikre den?

Endret av Rafael
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...