Gå til innhold

Intel m/vannkjøling eller AMD64 3500+ ?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en bra pc til ca 35k+ fra Netshop.no - Var inntil nylig ganske sikker på at jeg ville kjøpe dette oppsettet.

 

Men, i lys av de siste dagers artikler, samt noe priv msn med Mr. Dahle, har jeg virkelig fått noe å tenke på ved valg av komponenter. Skal jeg gå for det jeg trodde var det "safe": AMD 64 3500+, Gigabyte K8NSNXP-939, OCZ 1024MB (2-2-2-5) eller smelle til med et Intel-system med vannkjøling?? Jeg har aldrig bygd systemer med vannkjøling før og har rett og slett liten peil på det..

 

Så, nå kunne jeg virkelig trengt deres hjelp til å vurdere hva jeg skal gjøre. Jeg har foreløpig satt opp to oppsett som utgangspunkt:

 

 

Intel m/Vannkjøling

-----------------------------------------------------------------------------------

Intel Pentium 4 - 3.2GHz / 800MHz / 1Mb 1 995,00

Gigabyte 8KNXP Intel 875P 1 750,00

OCZ 1024MB Dual Channel Gold E.L. - PC-4000 512 x 2 kit (2,5-3-3-8) 500 MHz 2 795,00

 

Cooler Master Stacker Fulltower Kabinett 1 595,00

Cooler Master Aerogate II ALD-V02-UK 375,00

OCZ PowerStream strømforsyning 520W 1 550,00

Zalman Vifteløs vannkjøling 2 195,00

Zalman ZM-GWB1 VGA vannkjøler 295,00

 

Sapphire Radeon X800PRO 256MB Vivo 3 995,00

POV NVTV Digital Tuner Kort 1 095,00

 

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 1 595,00

2stk. Seagate 200GB S-ATA 7200RPM 2 198,00

NEC DVD-brenner ND-3500 bulk, intern 790,00

Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD sort 150,00

 

Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS 995,00

Altec Lansing ACS5100 høyttalersett 1 290,00

 

Logitech Cordless Desktop MX bluetooth 1 250,00

Logitech MX510 Performance Optical Mouse 375,00

 

NEC 20,1" LCD MultiSync 2080UX+ 11 995,00

-----------------------------------------------------------------------------------

Tot: 38 278,00 (inkl. mva.)

 

 

 

AMD 64 3500+ (939)

-----------------------------------------------------------------------------------

AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz BOXED 3 250,00

Gigabyte K8NSNXP-939 nForce3 250 1 895,00

OCZ 1024MB Dual Channel Platinum Ed. R-2 - PC-3200 2x512MB (2-2-2-5) 400Mhz E.L. 2 495,00

 

Lian-Li PC-61 USB Miditower Aluminium 1 295,00

Cooler Master Aerogate II ALD-V02-UK 375,00

Thermaltake Silent strømforsyning 480W 850,00

 

Sapphire Radeon X800PRO 256MB Vivo 3 995,00

Arctic Cooling NV Silencer 4 250,00

POV NVTV Digital Tuner Kort 1 095,00

 

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 1 595,00

2stk. Seagate 200GB S-ATA 7200RPM 2 198,00

NEC DVD-brenner ND-3500 bulk Sort, intern 790,00

Sony Floppy 3.5¨ 1.44MB FDD sort 150,00

 

Creative SoundBlaster Audigy 2 ZS 995,00

Altec Lansing ACS5100 høyttalersett 1 290,00

 

Logitech Cordless Desktop MX bluetooth 1 250,00

Logitech MX510 Performance Optical Mouse 375,00

 

NEC 20,1" LCD MultiSync 2080UX+ 11 995,00

-----------------------------------------------------------------------------------

Tot: 36 138,00 (inkl. mva.)

 

 

 

Som dere ser er det en del komponenter som er lik begge oppsettene og som jeg vet (les: tror jeg at jeg vet) jeg skal ha: bla NEC 2080UX+, hdd, tastatur ol.

 

Her er det valget mellom Intel m/vannkjøling eller AMD uten som er det essensielle - og sef. at alle komponenter til dette hører sammen og fungerer greit.

 

Jeg er spesielt interessert i at folk med erfaring fra vannkjøling kan gi tips om hva som er bra og dårlig. Burde jeg velge Intel 3.0Ghz istedenfor? Klokker denne bedre? Hva er det beste hovedkortet til slikt osv.

 

Er det noen som kan si noe om estimert ytelsesforskjell på disse systemene blir jeg også veldig glad for slike innlegg.

 

 

Til sist litt om hva jeg skal bruke pc'en til: Spilling 50%, Videoredigering 10%, Photoshop 10%, Programmering 10%, nett og annet dilldall 20%. (hehe kanskje litt mer på dilldall..) Jeg ønsker svært gjerne et rimelig stille system, men hadde i utgangspunktet også kunne kunne tenkt meg et system som var _litt_ mobilt ift kompis-lan. Det siste er jo bare å glemme hvis det blir vannkjøling...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du snakker om intel med vannkjøling regner jeg med at du har tenkt å overklokke en del... Da ville jeg heller kjøpt et støysvakt vannkjølingssystem med vifter, da disse kjøler en god del bedre enn zalmanen. Men hvis det er veldig viktig med nesten total stillhet ville jeg gått for zalmans passive vannkjøling... Ellers ser resten helt rått ut! Jeg hadde for den saks skyld aldri brukt nesten 40 lapper på pc, men det er snakk om prioriteringer(og at jeg er 14 år :p).

 

Herr Brun

Lenke til kommentar

Vill helt klart gått for AMD64 Varianten her, spesielt når du sier at 50% består av spilling... Dette i tillegg til at S939 er betydelig mer fremtidsrettet enn noe av det Intel har hatt, og har å tilby.

 

Men: den viktigste årsaken, som jeg er SVÆRT overrasket over at det ikke er flere som nevner i "Intel vs. AMD" debatten: Samtlige AMD systemer jeg har vært borti føles så veldig mye mer responsive/kvikke enn det et intel system gjør. Forskjellen er stor, og det er hovedgrunnen til at jeg aldri kommer til å ha nåværende intel-systemer - de FØLES så trege! (jeg blir faktisk litt irritert når jeg må jobbe med intel-baserte maskiner..) Benchmarks er en ting - real life noe annet.

 

just my 2c. :)

 

Fredrik.

Endret av frejoh
Lenke til kommentar
POV 6800GT i steden for X800pro..som daer dårligere!

Hadde i utgangspunktet tenkt Hightech Excalibur X800 XT IceQ, men siden disse ikke er å oppdrive må jeg se etter alternativer.

 

Snakket med Netshop i dag og de påstod at problemet ligger i at produsentene ikke klarer å produsere nok GPU'er som er stabile nok til å lanseres som x800xt. Disse blir da solgt som x800pro VIVO. Med god nok kjøling skal det ikke være noe problem å klokke disse til XT - og for en billigere penge..

 

Edit: Forøvrig anbefalte Mr. X på Netshop denne løsningen fremfor 6800 Ultra...

Endret av Øl_Mariachi
Lenke til kommentar
Men: den viktigste årsaken, som jeg er SVÆRT overrasket over at det ikke er flere som nevner i "Intel vs. AMD" debatten: Samtlige AMD systemer jeg har vært borti føles så veldig mye mer responsive/kvikke enn det et intel system gjør. Forskjellen er stor, og det er hovedgrunnen til at jeg aldri kommer til å ha nåværende intel-systemer - de FØLES så trege! (jeg blir faktisk litt irritert når jeg må jobbe med intel-baserte maskiner..) Benchmarks er en ting - real life noe annet.

Nå skal ikke jeg bygge opp under noe Intel vs. AMD, men jeg har et Intel-system som jeg finner svært responsivt. Mest pga. Hyper Threadning som gjør at jeg kan gjøre flere ting samtidig uten at det går treigt.

 

Siden du skal spille mest spill er vel AMD-systemet og foretrekke.

Hvordan spill skal utøves?

Lenke til kommentar
Hvordan spill skal utøves?

Bilspill: Colin05, Richard Burns Rally, Live for Speed, NFSU2, ...

FPS: Call of Duty, Medal of Honor, Battlefield 2, Joint Op, ...

 

Så - både OpenGL og DirectX.

 

Er ikke særlig glad i spill med monster og slikt så det blir vel lite Doom3 og HL

2. Men jeg ønsker jo selvfølgelig å kunne dra disse spillene i 1600x1200, da det helt sikkert kommer andre spill basert på disse sinnsyke grafikkmotorene senere..

Lenke til kommentar

jeg vet ikke jeg..

 

Jo mer man setter seg inn i dette, jo vanskligere blir det.

Hører alle maser om AMD, og AMD er bra det. Men om det finnes det menneske som merker forskjell på topp intel system vs AMD system i spill vet jeg ikke. Jeg kan dog garantere at det ikke er meg...

 

Det ene kontra det andre er vanskelig å si. Jeg vet bare at selv om jeg alltid ender opp med AMD (de 2 siste systemene), så savner jeg alltid det lille ekstra jeg fikk med intel systemene.

 

Neste gang sverger jeg på tro og ære at jeg ender opp med intel. Gammel kjærlighet ruster ikke....

 

 

 

Dessuten er intel sinnsykt på klokkinga. Og siden du skal prøve deg frem litt og er ny på området tror jeg du vil få mer gøy med intel systemet her..

 

vet ikke om det betydde noe jeg, men det er jo min mening :)

Lenke til kommentar

Tror jeg melder pass i å vurdere hva du bør velge av disse alternativene.

 

Alt jeg kan si er at dahle og co. hadde _ekstremt_ store problemer med sitt system, i forhold til andre med noenlunde samme opplegg.

 

Jeg har samme hovedkort, samme minne, samme skjermkort, men A64 3500+ og et annet kabinett.

 

Netshop brukte noen få timer på å bygge den.

 

Problem jeg har hatt er

1) at BIOS feilrapporterte cpu-temperaturen, og

2) at hovedkortet tillater max 2.7v på rambrikkene, og

3) at skjermkortet ikke var 100% stabilt i starten.

 

Nr 1) løste seg ved en svært enkel biosflash.

Nr 2) vil løse seg svært enkelt med en OCZ rambooster. Dette hovedkortet er testet og godkjent for opp til 3.7v med denne boostern.

Nr 3) løste seg enkelt ved å skru av fastwrite i BIOS.

 

Bortsett fra slike "bagateller" går ting så det suser. :p

 

Lykke til med valget.

Lenke til kommentar

Å få tak i en ny Northwood basert prosessor i disse dager, blir som å gå på skattejakt. Disse prosessorene produseres ikke lenger, og i løpet av de siste ukene har jeg sett færre og færre webshopper som har disse i sine varelister.

 

Forøvrig er vel LGA775 plattformen veien å gå i disse dager (dersom man velger Intel).

Endret av azone
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...