Gå til innhold

Erfaring etter 2 ukers bruk av SN85G4 (v2)


Anbefalte innlegg

Hardware:

SN85G4v2

AMD 64 2800+

NEC3500 (16x dvd-brenner)

512MB RAM (corsair 2700)jada vet det er gammelt

G4Ti4200 jada jada, skal ha nytt snart

WD 120GB 8MB - grei ennå syntes jeg:)

SB Audigy lydkort

_____________________________________________

 

Det første jeg la merke til da jeg åpnet esken var den stilige fronten, noen kan kanksje den er litt vulgær, men dem om det. Til de som ikke vet, er det "speil" som dekker hele fronten fra luka for optisk enhet og ned...

 

Etter å ha brukt en liten halvtime for å sette inn cpu, I.C.E systemet, RAM, harddisk, skjermkort og dvd-brenner skulle den testes...

(Bare for å ha sagt det, brukermanualen for installasjon var kjempe enkel og grei, så det skulle ikke by på problemer å bygge den selv, selv for "ukyndige".)

 

Det første som slo meg var den enorme støyen som kom fra den lille boksen...

Alt var stabilt og windows xp pro lot seg installere uten problemer...

satt inn driver cd`en som fulgte med, installerte disse og alt virket som det skulle ved neste boot...lyd, nettverk, usb2.0 osv.

 

Men fortsatt var støy nivået enormt..

Nvidias måle-program som følger med viste cpu temp på 55-56 idle og 61 etter spill... dette var så høyt at viften dermed gikk automatisk på fullt, og grunnen til støyen defor funnet...

 

Så gikk deretter til bios, prøvde forskjellige instillinger som smart fan, og quiet mode og nesten samtlige innstillinger... satte til smart fan og quiet mode, noe som hjalp en del faktisk, men ble fortsatt ikke helt fornøyd...

 

Så jeg spurte her på forumet om jeg hadde tatt for mye goop på osv, fikk par svar osv, men orka egentlig ikke å ta ut cpu, og bygge hele greia på nytt igjen...

 

Men så; jeg leste en del tester, at sn85g4 versjon 2 skulle være veldig stille, mye stillere enn versjon 1, og etter mye frem og tilbake leste jeg mer og mer, og som den noe uerfarne pc-bygger jeg er, bestemte jeg meg for å oppgradere min første bios! Biosen lå på shuttle sin sine sider under sn85g4(v2) info...

Lastet ned ny bios, og oppgraderte via programmet som fulgte med på cd`en!

 

Ny oppstart, inn i bios med engang, så at innstillingene til vifta så litt annerledes ut... stilte på smartfan, safe mode. (safe mode gjør at vifta hele tiden styrer seg selv etter temp), noe som gjorde systemet før bios oppgradering svært støyfulllt!

 

Vel vel, xp startet opp igjen,denne gangen nesten støy fritt. og på nytt sjekket jeg temperaturene på cpu og system. 27-29C lå de på nå... Vifta går kun på laveste nivå uansett hva jeg driver med... etter 3dmark 03 og bf:vietnam og par runder i doom3 ligger temperaturen på ca. 33-36C, noe jeg syntes er meget bra, og den går fort ned til under 30C igjen:)

 

Systemet er dønn stabilt, har ikke overklokket det da, da jeg ikke har satt meg altfor godt inn i det...vil bare at det skal være stabilt og ha et lavt støy nivå!

Det kommer litt støy fra strømforsyningen også, men den hører jeg kun sååååviiidt!

Nå er det faktisk vifta på grafikkortet mitt som bråker mest!

Og nå har jeg shuttle`en oppe på pulten ca 40-50cm unna ørene mine:)

 

Ellers er det veldig kjekt med 6-in-1 kortlesern som er på den speilaktige fronten.

nok av inn og utganger finnes det også! både usb 2.0 og firewire!

 

Kjøpte denne shuttle boksen på komplett til 2995,- på komplett og kan ikke

annet si enn at jeg er svært fornøyd med kjøpet etter jeg oppdaterte BIOS`en!

 

+Stilig utseende

+Lavt støy nivå

+Lett å bygge

+Stabil

+Rask

+Høy WAF (damene liker den oxo:)

 

-Kun plass til en optisk enhet (Men hvem trenger fler når det er dvdbrenner?)

-trangt kabinett

-gammel bios fra fabrikk

-kun en pci plass

 

Konkulsjon:

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til store kabinetter, så lenge shuttle`ene kan levere slike lekre og raske systemer. Ytelsen er kanskje ikke high end i forhold til

de dyreste hovedkortene i vanlig formfaktor, men med en god cpu og et raskt skjermkort kan man spille alle nye spill uten problemer!!

Når kabinettet tar seg så godt ut at dama mi lar den stå på rommet hennes i tillegg, kan jeg ikke skjønne annet enn at dette er fremtiden:)

 

Score 9/10:)

Endret av larsipan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke det der med "lite goop".

Jeg klessa på den pitte lille pakken som kom med min shuttle.

Jeg har (ved lett bruk, surfing & dvdripping) cpu temp mellom 32 og 38 :dontgetit:

Ved spill kommer den kanskje opp i 40-41, men det er pga det er 2 disker i den (de jeg har lager ekstrem varme), og pci lydkort , lite rom altså.

Pluss at madammen er frysepinn og må ha det rundt 30 grader i stuen :cry:

 

 

Nå kjører jeg intel p4 cpu dog, ikke steikepanne (aka amd xp cpu)

Endret av Allfather
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
etter 3dmark 03 og bf:vietnam og par runder i doom3 ligger temperaturen på ca. 33-36C, noe jeg syntes er meget bra, og den går fort ned til under 30C igjen

Skjønner ikke hvor du får de tempene fra. Mitt system har en idle på rundt 45-50. Load rundt 57. Plassert shuttlen din i kjøleskapet?

 

Lastet ned ny bios

Du lastet ned FN85S235 right?

 

Har samme boks.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

ok, etter litt "revidering" ser jeg at idle ligger på rundt 30C like ved oppstart og bølger på 40-45C idle. Ca 50-55C etter en hel dags jobbing m/vanlig bruk etc.

 

Om larsipan har 33-36C etter workload på pc'en så bor du på et meget kaldt sted - eller så har du hull i veggene dine..der hvor vinduene engang stod.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar

nja, er vel muligens ca 20-21grader på rommet der den står!

lastet ned FN85S235 biosen ja, og alt falt på plass!!

 

eneste problemet jeg har nå er at lyden knitrer når dvd-spillern spinner ved mp3 spilling!!;( er det mulig det er fordi jeg satt i audigy kortet etter at "lydkortet" på HK ble installert?? altså at de kan "krasje" hverandre litt??

 

og hvor mye kan jeg gå opp på FSB på nforce3 HK på en amd 64 2800+??

kjører nå på 210, (opp fra 200) og alt er stabilt! gikk kanskje 1-2 grader opp i idle og load:) men kan det stemme at jeg lest et sted at den er dønn stabil opp til 224, men ikke 225?? hmmm minns det skjønner dere:)

Lenke til kommentar

Jeg har samma boks! men systemet er ikke helt stabil.

 

Min oppsett er :

Shuttle SN85G4V2

Amd64 3000+

1GB Corsair PC3200

Sapphire Radeon 9800XT

NEC DVD RW 3500

WDC 200GB IDE 8MB Cache 72000rpm

 

maskinen sliter med å oppdatere winamp playlisten (lægger)

når jeg spiller en film i ca 10min så begynner den å hakke!

noen ganger får jeg bluescreen når DC++ hasher filene.

mic utgangen funker ikke, men lyd utgangen funker helt fint.

 

og Windows viser at CPU kjører på 1.99Ghz når den egentlig skal kjøre på 2.0Ghz

 

Hvor finner dere den siste versjonen av bios? og bruker dere WinFlash programmet?

 

Noen som har tips på hva jeg kan gjøre? Trenger hjelp! Har hatt kassa i snart 3uker nå og har formatert 3 ganger :no:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...