Gå til innhold

Spill pc til ca. 5000kr.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

En venn av meg skal kjøpe en pc som skal hovedsakelig brukes til spilling og internett. Han kan ikke bruke mer enn ca. 5000kr, så jeg lurte på om dere kunne komme med noen forslag til en bra maskin til den prisen? Tenkte at socketA kanskje er best her, men jeg vet ikke om noen bra hk der. Han skal ha kabinett og all innmat, men ikke noe annet. Tviler på at noe overklokking er aktuelt med det første.

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel.. en BRA spillPC tviler jeg du får for den prisen.

 

Mitt forslag er:

Kabinett m/PSU - 450kr

Hovedkort - Abit KD7A - 450kr

RAM / 512MB - 715kr

CPU - XP2600+ - 725kr

Grafikkkort - Powercolor 9800PRO - 1850kr

Harddisk - Seagate 120GB 7200RPM - 695kr

 

Totalt: 4885kr.

 

I tillegg kommer evt. diskettstasjon og CD- eller DVD-ROM/brenner.

Dette tok jeg ikke med fordi:

Ikke sikkert du TRENGER diskettstasjon

Jeg vet ikke om du får behov for brenning av CD/DVD eller om det holder med lesemulighet.

 

EDIT: Skrik hvis det er noe jeg har glemt her :p

Ble litt "hurtigmekking".

Jeg vet heller ikke hvor bra det hovedkortet er, da jeg aldri har vært borti det.

Samme gjelder for kabinettet og medfølgende PSU.

Endret av ZiggWarth
Lenke til kommentar
Vet jo det, men skal ikke være noe Doom3 egnet maskin. Bare det beste man kan få for den prisen.

hmm, 5000.-kr er ikke store budsjettet til en Spill Pc nei. til 5000.-kr ville jeg ikke kalt data'n en "SPILL PC".

 

hva med dette oppsettet da? :

 

Hovedkort : Asus K8N Socket 754

CPU : AMD64 3000+ BOXED

RAM : twinmos Pc3200 512mb

Skjermkort : sapphire R9600 128mb

Harddisk : Seagate 200GB

Kabinett : Aopen H600B

DVD-brenner : Nec ND 2510-A dual Layer

--------------------------------

ca 6000.-kr +/-

 

Dette er jo en bra Pc, med DVD brenner og 200GB harddisk, men har inget kjempe skjermkort, men vil fungere fint til ganske nye spill bare ikke på alt på maks innstillinger i 1024X768 oppløsning. men et greit Skjermkort. jeg sitter med et radeon 9200 og klarer meg med det i Ut2003 så da klarer han seg sikkert med et 9600 kort, hvis han ikke er en såkalt "hardcore spiller" da.

Lenke til kommentar
Vet jo det, men skal ikke være noe Doom3 egnet maskin. Bare det beste man kan få for den prisen.

hmm, 5000.-kr er ikke store budsjettet til en Spill Pc nei. til 5000.-kr ville jeg ikke kalt data'n en "SPILL PC".

 

hva med dette oppsettet da? :

 

Hovedkort : Asus K8N Socket 754

CPU : AMD64 3000+ BOXED

RAM : twinmos Pc3200 512mb

Skjermkort : sapphire R9600 128mb

Harddisk : Seagate 200GB

Kabinett : Aopen H600B

DVD-brenner : Nec ND 2510-A dual Layer

--------------------------------

ca 6000.-kr +/-

 

Dette er jo en bra Pc, med DVD brenner og 200GB harddisk, men har inget kjempe skjermkort, men vil fungere fint til ganske nye spill bare ikke på alt på maks innstillinger i 1024X768 oppløsning. men et greit Skjermkort. jeg sitter med et radeon 9200 og klarer meg med det i Ut2003 så da klarer han seg sikkert med et 9600 kort, hvis han ikke er en såkalt "hardcore spiller" da.

Ettersom han skal ha spill-PC så er det egentlig en fordel med et 9800PRO istedet for 9600XT, ettersom det er en del bedre ytelse, og heller kutte ned litt på CPU, da grafikkkort er det viktigste når det gjelder spill (med mindre du har en virkelig gammel CPU da :p).

Lenke til kommentar

det sant det du sier der!

 

du må nok opp 7-8-9 tusen for en gaming pc!

jeg måtte ut med 12 000 for 1 år tilbake og da var det sån middels!

 

men han trenger ikke en 3000+ og 200 gb disk!

 

holder lenge men en 2500+ klokken den til 2,0 ghz funker som ei klokke det!

og 120 - 160 gb hardisk holder foreløpigt!

 

eller ???

Lenke til kommentar
Ettersom han skal ha spill-PC så er det egentlig en fordel med et 9800PRO istedet for 9600XT, ettersom det er en del bedre ytelse, og heller kutte ned litt på CPU, da grafikkkort er det viktigste når det gjelder spill (med mindre du har en virkelig gammel CPU da ).

 

men her må du også tenke på prisen da!!

 

men jeg er helt enig men man må regne med og betale sån ca: 1000 1500 kr for det kortet ...

 

men jeg har et 9600 xt og det virker klokkefint her hos meg!

har prøvd det en masse spill og det takler ganske høyeoppløsninger!!

Lenke til kommentar
greit nok !  men hva med lyd?  en fordel og ha!  hehe... men som du sier du fåkke noen bra pc for 5 000!

Lyd er vanligvis inkludert på hovedkort (selv om den lyden vanligvis ikke er så veldig mye å skryte av :p Ihvertfall på billig-kort).

det varierer ganske mye må jeg si!

det jeg har på onboard er fett! på linje med adigy 1 !! ekke dårlig for et onboard kort det??

Lenke til kommentar
det sant det du sier der!

 

du må nok opp 7-8-9 tusen for en gaming pc!

jeg måtte ut med 12 000 for 1 år tilbake og da var det sån middels!

 

men han trenger ikke en 3000+ og 200 gb disk!

 

holder lenge men en 2500+ klokken den til 2,0 ghz funker som ei klokke det!

og 120 - 160 gb hardisk holder foreløpigt!

 

eller ???

Enig, 3000+ blir for mye (dermed dyrt) på en såpass billig PC. Heller satse på et radeon9800pro kort og en svakere CPU. Min gamle XP2600 som jeg skifta ut på lørdag klarte doom3 helt fint (powercolor radeon9800PRO) (medium qual. 1024x768).

 

Og 120-160gig harddisk holder lenge til installasjoner av spill.

Lenke til kommentar
greit nok !  men hva med lyd?  en fordel og ha!  hehe... men som du sier du fåkke noen bra pc for 5 000!

Lyd er vanligvis inkludert på hovedkort (selv om den lyden vanligvis ikke er så veldig mye å skryte av :p Ihvertfall på billig-kort).

det varierer ganske mye må jeg si!

det jeg har på onboard er fett! på linje med adigy 1 !! ekke dårlig for et onboard kort det??

Helt klart, varierer veldig. Men mange kort har nok dårlig lyd. Og mange har også god lyd. Har ikke så veldig mye erfaring med dette, men.

Mitt Abit AV8 kort har helt greit innebygget lydkort.

Uansett så tror jeg det holder for en såpass billig PC. Kan ikke vente seg all verdens for den prisen :)

Lenke til kommentar
Ettersom han skal ha spill-PC så er det egentlig en fordel med et 9800PRO istedet for 9600XT, ettersom det er en del bedre ytelse, og heller kutte ned litt på CPU, da grafikkkort er det viktigste når det gjelder spill (med mindre du har en virkelig gammel CPU da :p).

Joa men Socket A er på vei ut. og stiger også i pris nå, så du får lite CPU ytelse for pengene nå ved å kjøpe socket A. ja skal han absolutt spille ordentlig kan han heller kutte på CPU,harddisk dårlige hovedkort,får ikke DVD-brenner osv. men jeg ville heller hatt alt det andre bra mye lagrings plass og et bra fremtids rettet CPU og hovedkort, og heller bruke et skjermkort som var helt greit, spiller UT2003 på 1024X768x32 på Normal med et 9200 128mb jeg. så tror han klarer seg med et 9600, når budsjettet hans var på 5000.-kr

Lenke til kommentar
Ettersom han skal ha spill-PC så er det egentlig en fordel med et 9800PRO istedet for 9600XT, ettersom det er en del bedre ytelse, og heller kutte ned litt på CPU, da grafikkkort er det viktigste når det gjelder spill (med mindre du har en virkelig gammel CPU da ).

 

men her må du også tenke på prisen da!!

 

men jeg er helt enig men man må regne med og betale sån ca: 1000 1500 kr for det kortet ...

 

men jeg har et 9600 xt og det virker klokkefint her hos meg!

har prøvd det en masse spill og det takler ganske høyeoppløsninger!!

Ja, det blir såklart litt dyrere med R9800PRO kort. Og nettop derfor foreslo jeg å kutte ned på CPU (ned til en 2600/2500+ f.eks, og du har spart nok til et 9800pro.)

Du får nok mer ut av en 2600+ med 9800PRO enn en A64 3000+ med 9600+.

Det vil jeg tro ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Ettersom han skal ha spill-PC så er det egentlig en fordel med et 9800PRO istedet for 9600XT, ettersom det er en del bedre ytelse, og heller kutte ned litt på CPU, da grafikkkort er det viktigste når det gjelder spill (med mindre du har en virkelig gammel CPU da :p).

Joa men Socket A er på vei ut. og stiger også i pris nå, så du får lite CPU ytelse for pengene nå ved å kjøpe socket A. ja skal han absolutt spille ordentlig kan han heller kutte på CPU,harddisk dårlige hovedkort,får ikke DVD-brenner osv. men jeg ville heller hatt alt det andre bra mye lagrings plass og et bra fremtids rettet CPU og hovedkort, og heller bruke et skjermkort som var helt greit, spiller UT2003 på 1024X768x32 på Normal med et 9200 128mb jeg. så tror han klarer seg med et 9600, når budsjettet hans var på 5000.-kr

Ja, socket A er på vei ut, men det er fortsatt ingen direkte "dårlig" CPU.

Uansett så tror jeg den holder til han evt. får spart opp litt penger og satsa på skikkelig utstyr :)

Som jeg nevnte over, så tror jeg han får mer ytelse i spill med 2600+ med R9800 enn med a64 3000+ med 9600.

Lenke til kommentar
Ettersom han skal ha spill-PC så er det egentlig en fordel med et 9800PRO istedet for 9600XT, ettersom det er en del bedre ytelse, og heller kutte ned litt på CPU, da grafikkkort er det viktigste når det gjelder spill (med mindre du har en virkelig gammel CPU da :p).

Joa men Socket A er på vei ut. og stiger også i pris nå, så du får lite CPU ytelse for pengene nå ved å kjøpe socket A. ja skal han absolutt spille ordentlig kan han heller kutte på CPU,harddisk dårlige hovedkort,får ikke DVD-brenner osv. men jeg ville heller hatt alt det andre bra mye lagrings plass og et bra fremtids rettet CPU og hovedkort, og heller bruke et skjermkort som var helt greit, spiller UT2003 på 1024X768x32 på Normal med et 9200 128mb jeg. så tror han klarer seg med et 9600, når budsjettet hans var på 5000.-kr

hadde han kompissen din litt mer peng så gå for athlon 64 bit systemer!! som han over her sier at soket a er på vei ut så er jeg ikke helt enig!

 

men det er ingen tvil om at man får mer ut av 2600 eller 2500+ med 9800 power color en et 64 bit system med 9800...

 

skal du ha et 64 bit system så bør man kjøpe noe som det viser kvalitet av! og billig ting ekke det beste!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...