Gå til innhold

For varm cpu


Bogan

Anbefalte innlegg

Har en amd 64 3000+ med boxed vifte i et chieftech bx midi tower.

 

Har montert en vifte som blåser inn. slik at mye av den varme lufta rundt cpu fjærnes.

 

Problemet er at cpu ligger på 55-65'c.

Når jeg kjenner på kjøleribben er den kald. Har tatt på ny kjølepasta men hjalp ikke noe... vet ikke om det har noe å si hvilken vei kjøleribba står, men burde ikke ha noe å si da den er identisk....

 

Noen som har noe vifte løsninger å anbefale?? både ellers i kabinettet og cpu??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar :) Altså dere tror det er pga dårlig kontakt?? når jeg tar på den er den rom temp..

 

Men om jeg tar av Cpu nå må jeg da smøre på et nytt lag med kjølepasta? har ikke mer :(

 

Eller gjør det ikke noe om jeg tar den av og monterer den på igjen så sannt jeg ikke kliner av noe?

Endret av Bogan
Lenke til kommentar
Tipper det er BIOS som viser feil temp. Prøv med en oppdatering av BIOS.

Kjøleribben er jo ikke varm! Det betyr at varmen ikke kommer ut i kjøleribba, og blir ved cpu :p.. neppe biosfeil da :p

 

Bogan: Hvor mye pasta er det på CPU'en nå? rengjorde du den helt fri fra den forrige pastaen da du la på ny?

Endret av eXZire
Lenke til kommentar
Kjøleribben er jo ikke varm! Det betyr at varmen ikke kommer ut i kjøleribba, og blir ved cpu :p.. neppe biosfeil da :p

fri fra den forrige pastaen da du la på ny?

Hadde det ikke vært kontakt med kjøleribben, hadde det ikke vært mulig å starte maskinen. Om du ikke bruker kjølepasta i det hele tatt, eller har tatt på for mye, vil varmen også bli overført til ribben. Forskjellen er at kjølingen ikke blir optimal.

 

Er Cool`n´Quiet slått av eller på?

Lenke til kommentar

Den står på siden av kabinettet, rett ovenfor CPU og blåser rett på denne....

 

Men er bare en dritt vifte jeg skrudde ut av en power supply, men den holder varmen vekk fra området rundt cpu...

 

Åpnet og kabinettet og satt en bordvifte til å blåse da var cpu temp i snitt 2'C mindre...

 

Sys temp= 36'C

Lenke til kommentar
Tipper det er BIOS som viser feil temp. Prøv med en oppdatering av BIOS.

Kjøleribben er jo ikke varm! Det betyr at varmen ikke kommer ut i kjøleribba, og blir ved cpu :p.. neppe biosfeil da :p

 

Bogan: Hvor mye pasta er det på CPU'en nå? rengjorde du den helt fri fra den forrige pastaen da du la på ny?

det jeg tror han mener er at, det er kontakt mellom ribbe og cpu, men at cpu ikke er varm i det heletatt, og at bios bare viser 10 - 15 grader varmere enn det det er...

 

LoL... n00b ass :p:D hehe

Lenke til kommentar

Wow, ElmotriX, for et fint vokabulær du har.. hvor lærte du de, barnehagen? Kanskje på slutte å bruke dem nå? :p

 

Jeg har ALDRI tatt nederst på en CPU-kjøleribbe og ikke kjent noe varme. Ihvertfall ikke på de nyere prosessorene. Om det hadde vært som du hadde sagt og at temperaturen vises 10-15 grader feil, ville CPU'en da vært 45 grader, og han ville fortsatt kjent veldig merkbar varme nederst på kjøleribben, om kjøleribben funker som den skal.

 

meeg:

Selvfølgelig vil Pc'en starte! Prøv selv, ta av hele kjøleren og start opp! :p ...men jeg ville dog skrudd den av relativt raskt etterpå, da det vil bli *litt*for varmt etterhvert.

Men som sagt, som du sier er det nok rel. god ihvertfall kontakt der, ellers ville det blitt enda varmere enn dette. 55-65 grader er jo ikke overveldenede varmt egentlig, men syns det er litt varmt, varmt nok til å tro at kjøleren ikke har 100% av flata nedpå? ;)

 

Men for all del. Vet at mange BOIS'er trenger oppdateringer for å vise riktig temp, skal ikke være for bastant på meningene mine her. Men selv ved 45 skal man da kjenne varme på kjøleribba! :p

Lenke til kommentar

Bare for å summere litt her.

 

Ved å oppdatere HK driveren (msi k8n platinum) vil den da vise korrekt temp, eller vil prossesoren jobbe på en annen måte slik at den utvikler mindre varme?

 

Men har pc alert inne som viser samme temp som bios. Får dette prog temp fra cpu, eller fra bios??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...