Gå til innhold

AMD mobile 2400+?


lollipop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ok, da tror jeg at det må bli en slik. synd at itbutikken har så knotete sider(alt kategoriseres etter produsent), finner ikke noen skikkelige kjølere til socet a... merkelig vanskelig lagt opp altså. :no:

 

kjipt å måtte betale ekstra frakt fordi jeg må bestille kjøler fra en annen webshop.

 

Noen som har en kjøler å anbefale, kriterier:

 

-må kunne kjøle en tuna xp-m 2400+

-så lite lyd som mulig.

Endret av lollipop
Lenke til kommentar

Ut ifra hva jeg kan se av kjølere hos databutikken, har de ingen gode kjølere. Så du må nok se på andre webshopper eller ta en titt inn i en filial av datakjeden (Oslo, Stovner, Tønsberg, Bergen, Trondheim) eller Digital Impuls (Oslo, Trondheim). Eller andre butikker som har kjøleprodukter. Digital Impuls har _mye_ bra, datakjeden har endel, men ikke de aller beste. Aller helst bør du skaffe deg en Thermalright SP97 om du vil klokke hardt med moderat støy (en 92mm vifte kan benyttes). Men kvalitet koster så en slik ribbe med en vifte (enermax 92mm regulerbar) kommer fort på 650-700kr. Den vil dog kjøle CPU`n godt selv ved ekstrem klokking og med lavt støynivå (ca 18-25db).

Lenke til kommentar

Ok, har nå mottatt og testet XP-M 2400+

 

Har satt den til 190*12,5 og 1.725 vcore. Virker stabil(gadd ikke prime å lenge, 3d mark funket, spilte også CS:S en liten stund)

 

Idle temp er like under 50, load er 56-58

 

Jeg prøver å øke fsb til 195 og vcore på max (1.750 om jeg ikke husker helt feil), men da tryner den i 3dmark (bare slår av programmet uten noe slags error). Jeg føler den trenger mer volt, men det er jo ikke mulig, siden volt allerede er max.

 

Er det noe jeg bør prøve, for å få mer ut av denne? :hmm: Er det noe forskjell omjeg har lav fsb og høy mp/lav mp og høy fsb?

Lenke til kommentar

rammen skal klare 200fsb glatt, men det er muligens for høy temp på load, en overklokka cpu blir myyye fortere ustabil ved høye temper enn en uklokka en. du bør ikke over 50 grader load er min erfaring

kan personlig anbefale en thermaltake volcano 12 kjøler for socket a. det er den jeg bruker på min xp-m 2400+ @ 2586mhz med 1,93v

 

det er best med høyere fsb framfor mp, og den beste måten å finne ut hva sakene dine klarer er å sett en lav fsb og høy mp først for å se hva cpu'en klarer max, og så setter du lav mp og høy fsb for å se hva rammen klarer. til slutt finner du beste forhold mellom fsb og mp

Lenke til kommentar
hm, det var da lav vcore.. minnet jeg har er (2x512) Twinmos pc3200 cl2.5.

når jeg stiller frekvenser øker jeg bare fsb, mp og vcore. hva skal disse andre timingsene (fsb spread spectrum osv) stå på? har det noe å si for en god "klokk" :innocent: ?

det kan hende du får mer volt tilgang dersom du flasher bios til siste versjon

 

fsb og agp spread spectrum bør du slå av

 

og så kan du øke volten på rammen din, i tilfelle den er problemet (ram tåler en del volt, min får 2,9v, og det er fordi det er max på hk mitt)

 

rammen kjører på fsb*2. ddr=double data rate. så det at den følger fsb synkront er både riktig og også den beste kombinasjonen for ditt hk

 

agp/pci skal stå på 66mhz, den er låst der og det er det eneste som funker, hvis du klokker den for mye kverker du fort hdd'er og pci kort osv...

Lenke til kommentar

:ermm: Ok, takker for svar, skal prøve litt fram og tilbake når jeg kommer hjem fra jobb. :thumbup:

 

jeg har faktisk en slik kjøler du snakker om, thermaltake volcano 12, men jeg bytta viften som satt på mot den jeg hadde på boxed kjøleren fra en xp2600+ av en eller anne grunn. Jeg skal bytte om igjen når jeg kommer hjem.

 

I tillegg til Thermaltake kjøleren kjøpte jeg 2 kabinettvifter type thermaltake med viftestyring på, slik at jeg får litt mer gjennomstrømning av luft i systemet, men har et lite problem der... for at jeg skal kunne styre hastigheten på disse viftene, må jeg koble begge til strøm fra psu, men jeg har ingen som "passer"( jeg må ha 2 "hanner" mot de 2 "hunnene" som fulgte med kabinettviftene for å få strøm på dem. Uten strøm kjører viftene på max, noe som vil si vondt i hørselen)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...