Gå til innhold

Kernel Panic (VFS)


ProXymus

Anbefalte innlegg

Har nettopp kompilert inn Linux kernel 2.6.8.1 på min Debian som hadde 2.2.20

men når jeg rebooter får jeg denne meldingen:

 

VFS: Cannot open root device "302" or unknown-block(3,2)

Please append a correct "root=" boot option

Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on unknown-block(3,2)

 

Har ikke stilt noe på root= i lilo. Den står som root=/dev/hda2 og stod som det før jeg installerte den nye kernelen. Har en windows installasjon på /dev/hda1, Linux root er /dev/hda2 og swap /dev/hda3.

 

EDIT:

/dev/hda2 er forresten ext2

 

Noen råd? :)

Endret av ProXymus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker du S-ATA e.l.?

 

Tror det må være noe med at den nye kjernen har andre navn på de forskjellige diskene. Som nevnt i anenn tråd så er det på noen systemer slik at S-ATA går under sdX, og ikke hdX. Dette stemmer dog ikke på mitt system, men kan hende det gjør det på ditt?

 

Om du ikke har S-ATA så tror jeg det er et problem der (med ny navngiving på enheter under 2.6-kjernen). Hva som kan være galt er jeg derimot ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar

I linux-2.6.8 så har dei skifta s-ata protokoll, noko som fører til at ein s-ata disk vert oppfatta som ein scsi disk. Derav /dev/sdyx

Det fører og till at enkelte ikkje finner igjen s-ata kontrolleren da denne ligger under scsi i configen og ikkje under ata.

Du kan fortsatt bruke den "gamle" protokollen, men då må du velge vekk den nye p.g.a. at dei er ukompatible.

Og viss det er dette som er problemet i dit tilfelle, så husk å oppdatere /etc/fstab også, etter at du har fått boota.

Lenke til kommentar
Men hvordan kan jeg sjekke hva /dev/hda2 evt har blitt? blir litt kjedelig å teste masse forskjellig.

Den blir /dev/sda2, ved mindre du har flere sata disker. Det er enkelt å teste (du har vel ikke så mange disker?): bare legg til root=/dev/sda2 etter navnet på kjernen når du er i lilo (behøver ikke å boote inn i linux og forandre på den der). Eventuelt root=/dev/sdb2 osv

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har det samma problemet, men når jeg booter den gamle kjernen så vil den heller ikke boote? :ohmy:

Har instalert sarge og skulle oppdatere fra 2.6.8-1-i386 til 2.6.11.

Har også boota opp live cd og prøved å endre i lilo.conf slik at den skal boote fra sda/hda osv osv... men ingen suksess :cry:

Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...