Gå til innhold

Sun viser "Niagara" med 8 kjerner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
skyline: Ytelsen er nok fantastisk på mange typiske webserver-oppgaver, men ville neppe vært særlig bra til Doom3 (selv om den hadde kunnet kjørt det)

Men er det Niagara sin feil, eller er det Doom3 som er ikke utnytter noe så fantatisk som denne prosessoren?

Begge tre deler:

* Doom3 kjører bare i en tråd. (2 dersom man skiller ut lyd). Men Doom3 lar seg ikke dele opp så lett heller. Selv med et iherdig forsøk fra programmererne så tviler jeg på at de kunne fått noe mer enn dobbel ytelse på en 32trådet CPU enn på en 1-trådet CPU med samme ytelse per tråd.

* Niagara er ikke optimalisert for høy ytelse i en enkelt tråd, ytelsen per tråd er faktisk ganske lav per tråd og yter dermed dårlig i 1-2 trådet programvare.

* Niagara kjører ikke x86-kode heller (ikke uten ytelsesvekkende emulering i hvertfall) så det blir jo litt søkt å estimere Doom3-ytelse på Niagara.

Lenke til kommentar
Jeg begynner å få troen på hele "tepper" med prosessorer GPU...CPU...mer cache... osv som utgjør det hele... :innocent:

Jeg også! Jeg ser for meg en fremtidig drømme-CPU slik: (kanskje AMD K10 :p )

Basert på den doble K8-kjernen, men lagt til følgende funksjoner:

  • Noen MB L3 cache basert på rask DDR3, i separat chip under samme lokket som CPU
  • 3 stk 16xPCIe-kontroller på CPU-kjernen (slik at de 3 HT-bussene blir dedikert til kun CPU-CPU kommunikasjon). F.eks kan 2 av disse brukes til skjermkort, og resten til andre enheter på hovedkortet (SATA-kontrollere, USB etc)
  • Minnekontrolleren endret til 4-6 kanals FBDIMM (opptil 8 brikker per kanal)
  • GPU-on-CPU (bruker ovennevnte minnekontroller delt med CPU)
  • 2x 10Gbit LAN on-die på server-versjonen (2x1Gbit for desktop-versjonen)
  • Ekstremt lav power-modus for CPU og FBdimm slik at det kan gå på et lite batteri på hovedkortet når PC'n er i standby eller ved strømstans.
  • Støtte for Ramdrive i systemram'en (pga batteriet på hovedkortet).

Jada, jeg kan drømme :!:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tja, 32 veis-system på en sokkel er ikke verst, men jeg ville nå ha ventet på en server varient med 4 sokkler :p

 

Neida, denne CPU'en gir sikker enormt god ytelse i ting der det er optimalisert for det.

 

Men vil det ikke være mulig å kjøre windows på en (eller 2) tråd(er), opera på en annen, winamp på den 3. osv...

 

 

BTW: Hvor mange pinner er det på den prosessoren? (orker ikke å telle)

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

De er tross alt verdensmester i flertrådet programvare (lightweight process implementasjonen i Solaris er overlegen alle andre trådimplementasjoner), så hvorfor ikke samme nivå i hardware...

 

Spill på sånne arkitekturer forblir ønsketenking, for å kjøre flere ting samtidig må det være flere ting å kjøre :hmm: , i Doom 3 kan lyden med fordel skilles ut siden all lyd gjøres i software, men da har man egentlig delt det opp så mye det lar seg gjøre (brukes det EAX eller andre fancy lydkort-hardware ting er ikke det noe fortjeneste heller).

 

Husk at det er noen som skal lage denne programvaren og det er få ting som kompliserer like mye som å synkroinisere X antall tråder for å gjøre det som er vansklig nok å få gjort riktig i en tråd.

Lenke til kommentar
Men vil det ikke være mulig å kjøre windows på en (eller 2) tråd(er), opera på en annen, winamp på den 3. osv...

 

BTW: Hvor mange pinner er det på den prosessoren? (orker ikke å telle)

Så vidt jeg vet så er det ikke laget noen windows-utgaver som kjører på denne arkitekturen i det hele tatt.

 

Noen på aceshardware gadd å telle: De kom til 1933 pinner, men tar forbehold mot at de kanskje har tellt litt feil.

Simen1: Du glemte disk-on-chip (DOC), altså flash-basert systemdisk.  Fremtiden er integrert, ingen tvil om det 

Jeg utelot DOC med vilje. Flash er alt for ustabilt for å kjøre OS fra, og er neppe praktisk gjennomførbart heller siden et OS krever for mye plass, og det ikke er plass til så mange flashbrikker under lokket likevel.

 

Men det vil ikke si at booting av PC'n blir noen treghet. Det har jeg allerede fikset med den nye standbyfunksjonen med batteri, der CPU og ram går i en slags dyp hvilemodus og kun går på batteri. Dataene i minnet skal selvfølgelig bevares slik at det tar brøkdelen av et sekund å starte PC'n igjen. Systemram er også utrolig mye kjappere enn flash så en oppvåkning vil gå lynraskt. I praksis behøver man bare å boote fra disk kun første gang man starter opp PC'n + de gangene man skal koble inn og ut hardware som ikke støtter hotswap, sånn som minnebrikker.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...