Gå til innhold

Problemer med "high-end" maskin + POV 6800 Ultra


Digitize

Anbefalte innlegg

Hei,

 

På min nybygde maskin har jeg noen problemer !

Jeg tror dette relaterer seg til mitt skjermkort (POV 6800 ultra).

Ved spilling av FarCry (1.2) og Battlefield Vietnam (1.1) så lagger spillet kjempemye og stopper opp hele tiden, før jeg må avslutte programmet.

I Doom 3 derimot, så fungerer spillet aldeles utmerket. Har dog kun prøvd det på 1024*768 (Vsync på og 4xAA).

 

Kan det være noen problemer med DirectX / OpenGL på maskinen min ? (Iogmed at Doom 3 fungerer, men FarCry og BF Vietnam sliter max). Er dog usikker på hvor bra Doom3 fungerer dersom jeg setter det til 1600*1200 (systemet burde kunne håndtere det ....).

 

Kan samtidig nevne at jeg ;

- bruker Nvidia sine Forceware 61.77 drivere. (**edit: kjører nå beta 66.00, ingen forbedring)

- bruker nyeste nFORCE drivere fra Nvidia.

- bruker DirectX 9.0c

- 2D/3D på POV kortet er satt likt til 425/1100 (**Edit kjører nå ny bios i 425/1200, ingen bedring)

- Volt på minnet er manuelt satt til 2.75V

- Fastwrite på AGP er slått av i bios.

- kjører WinXP SP1 (100% oppdatert).

- Hverken MSI hovedkort bios eller POV GFX bios er flashet.

- kun får 9582 i 3dMark03 (samt at programmet henger seg mot slutten av testen :cry: )

 

System specs ;

AMD Athlon 64 FX-53 2.4 GHz, S939

MSI K8N NEO2 Platinum S939 (bios er ikke flashet, usikker hvilken bios versjon jeg kjører)

POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB

Corsair TWINX1024-3200XLPRO DDR 1024MB (2*512mb, kjører dual mode)

NEC DVD-brenner ND-3500 16x

Western Digital Raptor 36GB S-ATA 10000 RPM (systemdisk)

Western Digital 180GB IDE, 8mb 7200 RPM

Western Digital 120GB IDE, 8mb 7200 RPM

Seagate Barracuda S-ATA 160GB, 7200 RPM

Soundblaster Live! 5.1 Platinum med front brakett

CWT, 550W, ATX12V (sjekk www.microplex.no for specs)

Lian Li Miditower PC60H1SUSB

 

Mvh.

Christian

Endret av Digitize
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Formaterte du harddisken når du bygde denne PC'n?

9582 i 3DMark03 - Du kjørte vel ikke med 4X AA på?

Systemdisken var ny og uåpnet når jeg fikk den. Den ble også formatert i NTFS når Win XP ble lagt inn. Det samme gjelder de andre diskene, de er også nyformaterte.

 

Anng. 3Dmark03 så hentet jeg denne gratisversjonen ned fra nettet. Kjørte standard test uten å gjøre noen innstillinger da jeg fikk 9582 (min pc burde glatt klart 13000+).

Mot slutten av testen (når 3Dmark03 tester lyd), så fikk jeg skjermen full av masse fargeklatter og flimmer. Dette lå også i windows når jeg etterhvert kom meg ut av programmet. Etter restart var alt tilbake til normalen igjen.

 

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre for å få maskinen på nett når det gjelder gaming :ermm: . Det føles helt hjelpeløst når systemet "fungerer", uten at det egentlig gjør det. :(

Lenke til kommentar
Du har ganske mye stasj i boksen din, hvordan er det med temperaturen? Det høres ut som ting overopphetes, men det er rart at Doom 3 går glatt. Post idle/load temperatur for prosessor/kabinett/skjermkort er du snill.

Hei,

 

Idle temp målt midt i kassen (over skjermkort/CPU og ram) ligger på ca. 35 - 40 grader.

Idle temp på CPU er 51 grader, idle på hovedkort er 40 grader. Skjermkortet ligger idle på 60-65 grader.

Usikker hvordan jeg ser loadtemperaturer når jeg er inne i feks. Doom3 ?

 

Kabinettet mitt har 2 store vifter plassert foran harddiskene som blåser kjølig luft inn, og en vifte bak som suger luften ut (ikke verdens beste gjennomstrømmning av luft, men langt bedre enn mange andre øsninger jeg har sett).

 

Har også bestilt meg en ny vifte fra Microplex som jeg skal ha vedsiden av skjermkortet ( http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...FC70BL&toc=3860 ).

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat samme problem med gigabyte/Gainward6800Ultra.

Jeg må klokke skjermkortet ned fra 430/1200 til 400/1100 for at det skal blir stabil i BFV og disse testene. Har akkuratt samme problemene på 3dmark og aquamark. Har utført alle dine tiltak utenom å skru opp volt på ram.

 

Hei,

 

Godt å høre at det er flere som har tilsvarende problemer (selvom det er kjipt, forstå meg rett !).

 

Kjører alt 100% stabilt og riktig nå som du kjører 400/1100, eller har du fortsatt noen problemer i spill/programmer ?

Har du flashet bios etter at du fikk kortet ?

 

Mvh.

Digitize

Lenke til kommentar

Ok, jeg tok til mot og flashet POV ultra kortet mitt med XFX.rom biosen fra Jimramse (kjører nå 2D/3D på 425/1200).

Bootet og installerte forceware 61.77 driverne igjen.

 

- Gikk inn i FarCry, fikk spille ca. 2 min før ting henger og lagger. Tilslutt pauser spillet opp i 20-30 sekunder og jeg velger exit (kommer da ut i vanlig Farcry meny hvor alt er "frydd og gammen" og jeg kan velge exit).

 

- Startet deretter opp Battlefield Vietnam og loadet fint inn til spillet. Spilte et par minutter før ting begynner å lagge big time (samme som FarCry), merker også grafiske feil i spillet (skygger/himmel som blir diger svart ensfarget firkant når jeg ser i en viss vinkel, etc.). Blir nødt til å exite da det overhode ikke går ann å spille (kommer da fint inn i menyen og velger exit game).

 

- Startet opp Doom3 som igjen spiller helt perfekt uten noe problem. Kjørte hardt på i delta labs i 10 minutter uten noen problemer av noe slag. Etter Doom3 runden noterte jeg meg at skjermkortet lå på ca. 77 grader (load temp under spilling).

 

Dette er ikke til å leve med :cry::cry: , jeg er helt rådvill på hva jeg skal gjøre (hjelp!).

Føles som om jeg har prøvet alt. :no::no:

Lenke til kommentar

Prøv skjermkortet ditt i en annen sin PC. Skjer det samme der, send det tilbake og få nytt!

 

PS : Har du koblet til 2 separate og uavhengige strømkabler til skjermkortet ditt? Dvs ikke koble noe annet på disse. Prøv å sette opp volten til AGP porten i BIOS hvis hovedkortet støtter det. Dine problemer kan ha noe å gjøre med at skjermkortet ikke får nok strøm.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Prøv skjermkortet ditt i en annen sin PC. Skjer det samme der, send det tilbake og få nytt!

 

PS : Har du koblet til 2 separate og uavhengige strømkabler til skjermkortet ditt? Dvs ikke koble noe annet på disse. Prøv å sette opp volten til AGP porten i BIOS hvis hovedkortet støtter det. Dine problemer kan ha noe å gjøre med at skjermkortet ikke får nok strøm.

Hei,

 

Skjermkortet feiler nok ingenting. Ikke når jeg kjører drit bra i Doom3.

Tok nettopp ny 3dMark03 test (som ikke hang seg denne gang) og endte på en score på 11570, som er en forbedring på 2000 poeng fra forrige gang (tyder på at ny bios fra jimramse nok har hulpet litt).

 

Skjermkortet får strøm fra 2 ulike hoved-forgreininger ut av PSU (disse 2 gir igjen strøm til harddisker osv.). Skjermkortet kjører ifølge Bios nå på 1.5V (ny bios hevet den fra 1.4V). Jeg anntar derfor at skjermkortet får nok strøm nå.

 

Sørget for å dobbeltsjekke at fastwrite er av i bios og fyrte opp FarCry igjen. Spillet "pauser" igjen og igjen. Men nå kunne jeg spille helt 110% smooth i 1 - 2 minutter før spillet henger seg i ca. 10 - 20 sekunder (lyden stopper også og "dirrer" i denne perioden).

 

Har googlet litt etter svar og funnet flere forum som omtaler mitt spesifike problem (bla. 19 sider her med folk som sliter som meg - http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread...59&page=1&pp=15 ), dog er løsningen så mange og fantasifulle at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne !

 

En gjenganger er dog at det kan være lurt å innstallere "RivaTuner" (mange mener at det å deaktivere Fastwrite i bios, ikke deaktiverer det i windows. I Rivatuner kan man visst manuelt deaktivere fastwrite inne i windows).

 

Noen som har kjennskap til bruk av RivaTuner på et 6800 ultra kort ?

 

En annen løsning skal være å flytte RAM brikkene bort fra dual oppsett og over til single-slot oppsett. Hva vil dette evt. gjøre for performance på maskinen ?

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat samme problem med gigabyte/Gainward6800Ultra.

Jeg må klokke skjermkortet ned fra 430/1200 til 400/1100 for at det skal blir stabil i BFV og disse testene. Har akkuratt samme problemene på 3dmark og aquamark. Har utført alle dine tiltak utenom å skru opp volt på ram.

 

Hei,

 

Godt å høre at det er flere som har tilsvarende problemer (selvom det er kjipt, forstå meg rett !).

 

Kjører alt 100% stabilt og riktig nå som du kjører 400/1100, eller har du fortsatt noen problemer i spill/programmer ?

Har du flashet bios etter at du fikk kortet ?

 

Mvh.

Digitize

det er stabilt på 400/1100 ogjeg har flasha biosen. Skal sjekke dette med strøm.

Lenke til kommentar

Hentet ned og installerte nVidia forceware BETA drivere 66.00.

Merket ingen forbedring :cry::cry:

 

Doom 3 kjører fortsatt 100% knall, FarCry & BF Vietnam kjører superustabilt med pauser og stopp når man gamer (han kun installert disse 3 spillene på maskinen i øyeblikket). Kan også nevne at jeg har orginalene av spillene, ikke piratkopier (dersom det skal ha noe å si).

 

Jeg får lyst til å grine her, kan ikke fatte hva som er galt :(

Lenke til kommentar

Justerte ramvolt opp til 2.8 og det gjør at jeg kan starte og spille BFV igjen men jeg har fortsatt problemer med "heng" av bildet. Men ett stort fremskritt. Mine OCZ ram har garanti opp til 3v men jeg klarer ikke å justere dette i easytune :(.

Max 2.8 ser det ut til. Kjører nå på 430/1200.

Kan jeg gi skjermkortet mere strøm ? 1.6 v ?

Lenke til kommentar

ok skal prøve og hjelpe litt

det kan lønne seg og begynne på nytt

hadde noen av de samme problemene før

installer windows med alle oppdateringer

installer dirx 9c følg denne guide http://www.iamnotageek.com/a/85-p1.php

ettersom det er dirx spill du har problemer i

installer 61.77

 

så det med bios til pov kortet ikke bruk xfx

jeg har prøvd sikkert 10 bioser

den som funger 100% stabilt for meg er

den nye bios jeg fikk fra pov

den var clocket 400 1200

forandret den til 450 450 1200 økte volt 3d til 1,5

kjøre nå stabilt på alt og da mener jeg alt

 

så det med strømforsyning

har greid og koble slik at 2 kabler fra stømforsyning

går direkte til skjermkortet og ikke til noe annet

 

her er mitt system

får 13k 3dmark 03 og kjører stabilt på alt

og jeg har testet mye

 

Thermaltake Xaser V V5000A Kabinett SORT

Thermaltake Silent strømforsyning 480W

Thermaltake Venus 12 CPU Vifte

MSI K8N NEO Platinum Edition

POV GeFORCE 6800 ULTRA 256MB

AMD Athlon 64 3200+ 2.2GHz

OCZ 1024MB EL Dual Channel(pc3200)CL2-3-2-6

Western Digital 74GB Raptor+ 2 ganger WD 12OGB MINE GAMLE

Plextor DVD±R/RW brenner 12x(PX-712A)

Lenke til kommentar

Ok fikk 12224 på 3D mark nå, spilte BFV med max i 1600x1200 uten prob.

Det er volten på ram som hjalp mest men jeg tok en ny runde og deaktiverte fastwrite og satte agp aperture size til 512mb og dermed forsvant frysinga av bildet. Skal sørge for at skjermkortet også får dedikert strøm som det er anbefalt her.

 

Kan bare si : :w00t::w00t::w00t:

Endret av kasol
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...