Jump to content
Sign in to follow this  
RolfOve

ATI og FC2 (Problemer med driverne, igjen :sick:)

Recommended Posts

I beng i den howto'en og prøv å finn årsaken selv. I første omgang kan du ta med infoen fglrxinfo gir deg. Sjekk også om glxinfo gir en linje som sier noe med "direct rendering: yes". Kremdæsjen er frameraten du får i glxgears!

Share this post


Link to post

Utskrift fra fglrxinfo:

 

display: :0.0 screen: 0

OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org

OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect

OpenGL version string: 1.2 (1.4 Mesa 5.0.2)

 

Kan jeg ha gjort noe feil når jeg laget Xorg.conf filen med ati-programmet?

Share this post


Link to post
Utskrift fra fglrxinfo:

 

display: :0.0 screen: 0

OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org

OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect

OpenGL version string: 1.2 (1.4 Mesa 5.0.2)

 

Kan jeg ha gjort noe feil når jeg laget Xorg.conf filen med ati-programmet?

Det er flere feilfaktorerer her. Først og fremst må du være sikker på at du bruker den riktige konfigurasjonsfilen. fglrxconfig lager filen XF86Config-4, og i ditt tilfelle må du rename denne filen til xorg.conf (jeg sitter fortsatt med X fra XFree86!).

 

Ellers så har jeg erfart at du må rekompilere og installere fglrx-driveren på nytt *hver* gang du rekompilerer kjernen (jeg husker ikke så mye av detaljene rundt dette, men jeg tror det gjelder innenfor samme versjon av linux også)

Share this post


Link to post

@Ratix:

Har jeg gjort noe feil i fglrxconfig kanskje? Var ikke helt sikker på hva jeg skulle trykke på i menyene. Kan du nevne hva jeg må gjøre for å få hardware openGL?

 

@Manuel:

Jeg lagte en symlink til XF86Config-4 filen, og den heter xorg.conf. Jeg installerte fglrx driverne ved hjelp av en pakke og en medfølgende patch til Fedora (se howtoen). Mener du at jeg må kompilere fglrx kanskje? I tilfelle trenger jeg litt hjelp til hvordan jeg skal konfigurere den :blush:. Kompileringen her er vel viktig for at ting skal virke.

 

Ble gjerne litt mange spørsmål dette her, men har fryktelig lyst til å lære meg/få til dette.

Edited by RolfOve

Share this post


Link to post
@Ratix:

Har jeg gjort noe feil i fglrxconfig kanskje? Var ikke helt sikker på hva jeg skulle trykke på i menyene. Kan du nevne hva jeg må gjøre for å få hardware openGL?

 

@Manuel:

Jeg lagte en symlink til XF86Config-4 filen, og den heter xorg.conf. Jeg installerte fglrx driverne ved hjelp av en pakke og en medfølgende patch til Fedora (se howtoen). Mener du at jeg må kompilere fglrx kanskje? I tilfelle trenger jeg litt hjelp til hvordan jeg skal konfigurere den :blush:. Kompileringen her er vel viktig for at ting skal virke.

 

Ble gjerne litt mange spørsmål dette her, men har fryktelig lyst til å lære meg/få til dette.

Har du prøvd de driverne du laster ned fra ATI? Prøv å skaff deg nest-nyeste versjon (tror det er 3.11), da den aller nyeste versjonen gir litt dårligere ytelse og herper helt for noen spill. De "offisielle" driverne burde kompilere "rent", og jeg tror ikke det skal være nødvendig med noen ekstrpatcher... Eller var det sånn at fedora-kernelen brukte 8kb stack?

 

Anyhow: Prøv den "urørte" driveren først og installèr den som en vanlig rpm. Deretter kompilerer du fglrx-modulen:

 

cd /lib/modules/fglrx/build_mod
su # oppgi passord
sh make.sh
cd ..
sh make_install.sh # dette vil installere modulen i /lib/modules/'uname -r'/kernel/misc/fglrx.ko
# alternativt /lib/modules/'uname -r'/kernel/drivers/char/drm/fglrx.ko (jeg flyttet modulen hit)
# Skriptet kjører også depmod -ae, slik at modulen er "good to go"
modprobe fglrx #her vil du se noe om versjon og at modulen "tainter" kernelen

 

Angående fglrxconfig så er det ikke så veldig mye galt du kan gjøre der (altså ting som gjør at OGL ikke virker), men du burde være obs på hva du velger som agp-modul. Valgte du å bruke en ekstern modul? I så fall er det *utrolig viktig* at agp-driveren til chipssettet ditt lastes FØR fglrx-modulen. (Hos meg heter modulen nvidia-agp, og på laptopen er det sis-agp)

Share this post


Link to post

Nå har jeg gjort følgende:

 

1. Lastet ned: fglrx-4.3.0-3.12.0.i386.rpm

2) Installerte pakken: -Uvh --replacefiles fglrx-4.3.0-*.i386.rpm

3) Patchet: gunzip -c /tmp/fglrx-fedora.patch.gz | patch -p1

4) Installerte modulen:

5) Stoppet den innebygde ATI driveren.

rmmod radeon

rmmod fglrx

6) Stoppet X

7) Kjørte fglrxconfig- Det som var standard valgte jeg. Med untak compatabilty valgte jeg 3

 

8) Lagde en symlink xorg.conf --> XF86Config-4

9) Fikset noe mus problemer.

sed -i 's/\dev\/mouse/\/dev\/input\/mice/g' /etc/X11/xorg.conf

10) Startet X.

 

Men får fremdeles ikke OpenGL.

 

Edit: Nå kjører jeg fglrxconfig en gang til:

==============================================================================
Advanced OS Settings
==============================================================================

External AGPGART module:

It is possible (but not recommended) to turn off the usage of
built-in agp support of the provided fglrx kernel module and
use the external AGP GART module (agpgart.o) of the Linux kernel.
If you want to use the external module then ensure that it loads
prior to the drivers full startup. In order to manually load the
external agpgart module execute this on the commandline (as root):
   /sbin/insmod agpgart
or alternatively configure your system to auto load the module.

Do you want to use the external AGP GART module (y/n)? [n]

 

Hva skal jeg svare her?

 

Edit: Har slitt med dette i en uke nå :|

Edited by RolfOve

Share this post


Link to post

Hehe.. Vet dere hva?

 

Jeg vet ikke hvorfor jeg gjorde det eller hva jeg gjorde, men jeg skrev "rmmod fglrx". Da funket det :D.

 

Noen som hadde orket å forklare hvorfor det funket da? Vet at jeg fjernet en modul fglrx fra kjernen, men er ikke det nettopp denne modulen jeg trenger? :hmm:

 

Edit: Nå funket enemy territory. Men jeg vil gjerne lære noe av dette til en annen gang. Noen som kan være så snill å forklare hvorfor dette løste problemet?

 

 

 

display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9800 Pro Generic
OpenGL version string: 1.3.4510 (X4.3.0-3.12.0)

:D

Edited by RolfOve

Share this post


Link to post
Hehe.. Vet dere hva?

 

Jeg vet ikke hvorfor jeg gjorde det eller hva jeg gjorde, men jeg skrev "rmmod fglrx". Da funket det :D.

 

Noen som hadde orket å forklare hvorfor det funket da? Vet at jeg fjernet en modul fglrx fra kjernen, men er ikke det nettopp denne modulen jeg trenger? :hmm:

 

Edit: Nå funket enemy territory. Men jeg vil gjerne lære noe av dette til en annen gang. Noen som kan være så snill å forklare hvorfor dette løste problemet?

 

 

 

display: :0.0  screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: RADEON 9800 Pro Generic
OpenGL version string: 1.3.4510 (X4.3.0-3.12.0)

:D

Godt spørsmål. Hvis du skrev rmmod før du startet X, har nok problemet løst seg fordi agpgart-modulen da blir brukt av fglrx-modulen (når x-serveren igjen påkaller den). Jeg har opplevd at aggart-modulen bør insmod'es før fglrx-modulen for at 3d-"akselerasjon" skal virke...

 

Det kan også hende at noe har skjedd med libGL.so ... At du endelig får brukt ATi sine egne fremfor de mesa-greiene.

Share this post


Link to post

Dette ble litt anvansert for meg. :|

 

Har prøvd å komme frem til en konklusjon av det du skrev, men dette ble litt vanskelig. Kunne du skrevet dette litt enklere? Vil gjerne lære dette :) Jeg skjønner noenlunde hva en modul er, men forstår ikke hvordan en modul kan brukes av en annen. Kunne du utdype dette litt. Jeg kunne godt ha lest litt på google hvis jeg hadde funnet noe lettfattelig. Men jeg trenger en lettfattelig forklaring :blush:

Share this post


Link to post

Fine greier. Nå har Linux bestemt seg for å være random igjen. Etter reinstallasjon av FC2 funker ikke ATI driverne igjen. Og jeg har gjort alt jeg kan. Sitter å skummer litt igjennom X loggen og ser en feil her. Og

jeg legger spesielt merke til dette:

 

[drm] failed to load kernel module "agpgart"

edit: Vi skal vel ikke laste kernel modulen agpart, da vi bruker ati sin agpart?

 

(WW) fglrx(0): * DRI initialization failed! *

(WW) fglrx(0): * (maybe driver kernel module missing or bad) *

(WW) fglrx(0): * 2D acceleraton available (MMIO) *

(WW) fglrx(0): * no 3D acceleration available

 

Hva i huleste gjør jeg for å fikse dette?

 

Nå ber jeg dere være så snill å hjelpe, nå har jeg virkelig prøvd selv, og holder på å SPY hver gang jeg leser ordet MESA :sick:

Edit: I det minste gi meg et hint om feilkilder.

 

drmOpenDevice: minor is 0
drmOpenDevice: node name is /dev/dri/card0
drmOpenDevice: open result is -1, (Unknown error 999)
drmOpenDevice: open result is -1, (Unknown error 999)
drmOpenDevice: Open failed
drmOpenDevice: minor is 0
drmOpenDevice: node name is /dev/dri/card0
drmOpenDevice: open result is -1, (Unknown error 999)
drmOpenDevice: open result is -1, (Unknown error 999)
drmOpenDevice: Open failed
[drm] failed to load kernel module "agpgart"
drmOpenDevice: minor is 0
drmOpenDevice: node name is /dev/dri/card0
drmOpenDevice: open result is 6, (OK)
drmGetBusid returned ''
(II) fglrx(0): [drm] loaded kernel module for "fglrx" driver
(II) fglrx(0): [drm] created "fglrx" driver at busid "PCI:2:0:0"
(II) fglrx(0): [drm] added 8192 byte SAREA at 0x429e2000
(II) fglrx(0): [drm] mapped SAREA 0x429e2000 to 0xf6f44000
(II) fglrx(0): [drm] framebuffer handle = 0xd0000000
(II) fglrx(0): [drm] added 1 reserved context for kernel
(II) fglrx(0): DRIScreenInit done
(II) fglrx(0): Kernel Module Version Information:
(II) fglrx(0):     Name: fglrx
(II) fglrx(0):     Version: 3.14.6
(II) fglrx(0):     Date: Oct 30 2004
(II) fglrx(0):     Desc: ATI Fire GL DRM kernel module
(II) fglrx(0): Kernel Module version matches driver.
(II) fglrx(0): Kernel Module Build Time Information:
(II) fglrx(0):     Build-Kernel UTS_RELEASE:        2.6.8-1.521
(II) fglrx(0):     Build-Kernel MODVERSIONS:        no
(II) fglrx(0):     Build-Kernel __SMP__:            no
(II) fglrx(0):     Build-Kernel PAGE_SIZE:          0x1000
(II) fglrx(0): [drm] register handle = 0xe5000000
(EE) fglrx(0): [agp] unable to acquire AGP, error "xf86_ENOMEM"
(EE) fglrx(0): cannot init AGP
(II) fglrx(0): [drm] removed 1 reserved context for kernel
(II) fglrx(0): [drm] unmapping 8192 bytes of SAREA 0x429e2000 at 0xf6f44000
(WW) fglrx(0): ***********************************************
(WW) fglrx(0): * DRI initialization failed!                  *
(WW) fglrx(0): * (maybe driver kernel module missing or bad) *
(WW) fglrx(0): * 2D acceleraton available (MMIO)             *
(WW) fglrx(0): * no 3D acceleration available                *
(WW) fglrx(0): ********************************************* *
(II) fglrx(0): FBADPhys: 0xd0000000 FBMappedSize: 0x08000000
(II) fglrx(0): FBMM initialized for area (0,0)-(1280,8191)
(II) fglrx(0): FBMM auto alloc for area (0,0)-(1280,1024) (front color buffer - assumption)
(==) fglrx(0): Backing store disabled
(==) fglrx(0): Silken mouse enabled
(II) fglrx(0): Using hardware cursor (scanline 1024)
(II) fglrx(0): Largest offscreen area available: 1280 x 7163
(**) Option "dpms"
(**) fglrx(0): DPMS enabled
(II) fglrx(0): Using XFree86 Acceleration Architecture (XAA)
       Screen to screen bit blits
       Solid filled rectangles
       Solid Horizontal and Vertical Lines
       Offscreen Pixmaps

:sick::sick::sick::sick:

Edited by RolfOve

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...