Gå til innhold

IBM R50p partisjoner og gjennoppretting


petterg

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått en R50p fra IBM. Dvs den kom på torsdag, programmer ble lagt inn på fredag. Ved oppstart idag er harddisken full!

 

Booter den opp på Gentoo LIVE cd, og oppdager at disken på 60GB er partisjonert i en NTFS partisjon på 5GB, en linux swap på 1GB og en Ext3 på 46GB! Dette skal vistnok summere opp til 60(!)

Hvorfor er 90% av disken på en maskin som leveres med XP pro satt opp for linux?

 

Ringer IBM (hører en stund på telefonmusikk og treffer tilslutt en kar som høres ut som blir tatt på senga, bokstavlig talt) og han sier at man jeg må kjøre gjennoppretting programmet, som er linuxbasert. Det har jeg absolutt ikke lyst til, for da må alle programmer legges inn på nytt. (Når jeg velger gjenoppretting fra bios starter PCDOS, så det stemmer vel ikke at det er linuxbasert?)

 

Uansett. Dette er en firma maskin som jeg egentlig ikke vil ha noe å gjøre med. Det er derfor en fordel om gjennopprettingsprogrammet fungerer i fremtiden.

 

Det fulgte ikke med noen gjennopprettings cd.

Hvis jeg sletter disse linux partisjonene, vil gjennopprettings programmet miste alle gjennopprettingsdata?

Hvor er gjennopprettingsdata lagret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var da merkelig!

 

Driver selv med en del IBM-maskiner, stasjonære og laptoper, men har aldri vært borti linux som recovery-program :ermm:

 

Fikla litt med en R50 her om dagen selv, alt var helt normalt der.

 

Men du har vel recovery cd-ene regner jeg med? Du kan, hvis du orker, prøve å kjøre dette for å se om det hjelper? Eventuelt slette linux partisjonene.

 

løkke tel ;)

Lenke til kommentar

Fant en IBM faq: "hvor er gjennopprettings cd'ne mine?"

svar: "IBM lever ingen windows-cd eller gjennopprettings cd med datamaskinen. IBM informerer heller om enklere metoder å gjøre oppgaver som vanligvis er knyttet til windows-cden eller gjennopprettings-cden."

 

Det de ikke sier noe om er hvor disse dataene er lagret!

Lenke til kommentar

De ser ut som om det har vært en helt vanlig 3 partisjons linuxinstall på maskina, bare at /boot har vært på 5GB (normalt er denne 30-100MB).

(Edit: de har så lagt inn windows på det som var /boot)

Finner ingen filer som tyder på noe spesielt.

 

Virker også noe rart om de har satt av 46GB til resotre data av en 5gb partisjon :)

 

Edit: Virker som det har vært en demo maskin! Hadde vært greit nok om de hadde sagt det var en demo, men ganske frekt og late som ingenting.

 

Bestillte 2, har bare fått en. Ingen kan si noe om når den andre kommer.

Endret av petterg
Lenke til kommentar

jeg er ganske sikker på at recovery hentes opp fra en skjult partisjon. de linuxpartisjonene som du finner kan sikkert slettes (uten at jeg tar noe ansvar for dét, selvsagt). dermed kan du formatere de slettede partisjonene til ntfs og merge dem med den andre partisjonen du har, hvis du ønsker dette.

 

ser at du oppgir følgende:

 

ntfs = 5 gb

swap = 1 gb

ext3 = 46 gb

 

totalt blir jo dette 52 gb, når disken egentlig skal være en 60 gb disk - altså tyder mye på at du har en skjult recoverypartisjon.

Lenke til kommentar

Sant det.

Ringte IBM support igjen, fikk en annen kar, svenske, som var litt mer våken enn han første. Han mente det var "Windows 98 DOS" som ble brukt til recovery..... Virker ikke som folka der har helt peiling. Det er da vitterlig PCDOS som starter opp!

 

Hvordan lager man skjult partisjon som ikke blir funnet av partisjoneringsprogrammene for linux?

Eller, hvordan får man mountet den for å snoke i innholdet? [Jakter på partition magic cd'n min....]

 

Edit: Partitionmagic finner heller ikke den skjulte partisjonen!

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Ingen av IBM's bærbare er levert med Linux (eller linux partisjoner - tror kanskje det gjorde det tidligere), så om du har Linux på disken din er det noe som kommer fra leverandør - eller hadde du installert det selv ?

Maskin skal starte opp med windows XP..

 

Recovery partisjonen er ikke lenger "skjult" det vil si du kan se den i windows disk manager, men du kan ikke uten videre slette den.

Du skal kunne starte recovery fra Access IBM knappen (starter da WinPT eller Predesktop Area tingen og PCDOS - på de aller nyeste modellene er det WinPT) - der kan du vel også på de nyeste modellen ta backup før du kjører recovery og sletter alt av data..

 

Maskinene leveres uten Recovery cd da dette alt ligger på disk... men siden du mangler dette fra leverandør/fabrikk kan du nok bare ringe supporten og få tilsendt et sett med recovery cd'er.

 

Størrelse på disker måles forskjellig av windows/os enn fra produsenter av disker.. produsenter av disker oppgir 1MB = 1000KB ikke 1024 som windows, så en disk vil bli "mindre" enn oppgitt...

 

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Ingen av IBM's bærbare er levert med Linux (eller linux partisjoner - tror kanskje det gjorde det tidligere), så om du har Linux på disken din er det noe som kommer fra leverandør - eller hadde du installert det selv ?

 

Den kom rett fra IBM's hovedkontor. Personlig levert på dør i forseglet boks av en av IBM's ansatte på Mastemyr!

 

Maskin skal starte opp med windows XP.

Det gjorde den. /boot partisjonen fra linux installasjonen var erstattet med en xp instalasjon. Dermed var tilgjengelig diskplass allerede brukt opp.

 

Recovery partisjonen er ikke lenger "skjult" det vil si du kan se den i windows disk manager, men du kan ikke uten videre slette den.

Derfor trekker jeg konklusjonen at den ikke ligger på disken. Det lar seg ikke finne i diskmanager, ikke i partitionmagic, ikke i linux.

 

Du skal kunne starte recovery fra Access IBM knappen (starter da WinPT eller  Predesktop Area tingen og PCDOS - på de aller nyeste modellene er det WinPT)

Men hvor ligger disse dataene lagret?

 

Maskinene leveres uten Recovery cd da dette alt ligger på disk... men siden du mangler dette fra leverandør/fabrikk kan du nok bare ringe supporten og få tilsendt et sett med recovery cd'er.

Svenske supporten sa man kunne bestille en slik cd. Norske supporten sa at dersom man trenger en slik må maskina leveres inn til service!

 

Størrelse på disker måles forskjellig av windows/os enn fra produsenter av disker..  produsenter av disker oppgir 1MB = 1000KB ikke 1024 som windows, så en disk vil bli "mindre" enn oppgitt...

Dette skal utgjøre 2.4% av diskens størrelse, ikke 12% slik det gjør på denne maskina! Altså tyder det på at det ligger en skjult 5gb partisjon et sted. Skulle gjerne likt å vite hvordan man skjuler en partisjon så godt at den ikke finnes med noen av de nevnte metodene!

Lenke til kommentar
Den kom rett fra IBM's hovedkontor. Personlig levert på dør i forseglet boks av en av IBM's ansatte på Mastemyr!

 

 

Makinen kom rett fra Servicesentert på Mastemyr ? eller IBM ? høres jo ut som det har vært noe på den som ikke normalt er der...

 

Recovery partisjonen er ikke lenger "skjult" det vil si du kan se den i windows disk manager, men du kan ikke uten videre slette den.

Derfor trekker jeg konklusjonen at den ikke ligger på disken. Det lar seg ikke finne i diskmanager, ikke i partitionmagic, ikke i linux.

 

Hvis WinPT (Predesktop Area) når du trykker Access IBM under oppstart så er partisjonen der et sted, den booter fra den da.

Kan jo forsøke å gå i BIOS (F1) og under Security disable Predesktop Area, da bør du (så vidt jeg vet) kunne se partisjonen i windows disk manager om den er der..

Dersom du fortsatt ikke finner den, eller at en recovery ikke virker vil jeg tro at den mangler..

 

Svenske supporten sa man kunne bestille en slik cd. Norske supporten sa at dersom man trenger en slik må maskina leveres inn til service!

 

Er bare å ringe til sentralbordet eller hardware feilmeldingen, så kan de bestille opp en Recovery CD, maskin trenger ikke inn. I alle fall ikke så lenge maskin er under garanti..

 

 

Dette skal utgjøre 2.4% av diskens størrelse, ikke 12% slik det gjør på denne maskina! Altså tyder det på at det ligger en skjult 5gb partisjon et sted. Skulle gjerne likt å vite hvordan man skjuler en partisjon så godt at den ikke finnes med noen av de nevnte metodene!

 

Test det med å disable Predekstop Area i BIOSen.. men du burde sett partisjonen..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...