Gå til innhold

Garanti ved bedriftskjøp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Din garanti tid avhenger i mange tilfeller av bedriftens avtale med leverandør. Mange bedrifter kjøper lengere avtaler i mange tilfeller.

 

Fra leverandør er det i mange tilfeller også bare produsent garanti som gjelder. Det er ikke værre enn og ta en tlf til support for ditt produkt så finner de ut av dette kjapt. Ansvarlig for avtalen i din bedrift bør også vite dette.

Lenke til kommentar

Min erfaring med HP er at de fleste bedriftsmodeller faktisk har 3 års garanti fra produsent som standard, men om de ikke har det så kan man kjøpe en pakke som utvider garantien til enten 3 eller 5 år.

 

Det samme har Dell, så det spørs om denne PC-en det er snakk om ble kjøpt med ekstra garanti eller ikke. Det bør Dell vite ut fra ordrenummer og/eller serienummer.

Lenke til kommentar

Takker for svar :) Jeg forventet at man har dårligere reklamasjonrett ved bedriftskjøp, så den er grei nok. Da disken dog er så godt som ubrukt og jeg først oppdaget feilen når jeg nylig tok lappen i bruk igjen, så burde vel §21.1 og §32.1-2 i kjøpsloven tilsi at Dell ikke uten videre kan avvise klagen.m

 

Sub-Lock, mine dårlige erfaringer med Dell overgår din gode opplevelse. Blant annet brukte de 3 måneder på å fikse lappen i fjor, hvor jeg så fikk den tilbake ustabil og med feile deler. Så etter å ha fått byttet gale og defekte deler, som kostet meg masse tid med testing og reinstalleringer, så får jeg 2 disker som smeller etter kort tids bruk, uten at Dell vil bytte.

 

Jeg har ikke noen tro på at Dell er den store uslåelige bedriften som gjør alt riktig. Det jeg opplevde var mye inkompetanse og surring. ISO-sertifiseringen dems er tydligvis ikke mye verdt. Kommer selv aldri til å bruk Dell igjen, og jeg vet om fler som har samme holdning.

 

Dell SUGER! Selge tjenester i Skippergata burde de! :yes:

Endret av hanigjen
Lenke til kommentar
Husk på at det er en forskjell på garanti og reklamasjonsrett.

Garanti er noe produsenten kommer med som ett tillegg.

Reklamasjonsrett er noe loven gir deg.

Det er snakk om bedriftskjøp, ikke privat. Reklamasjon er kun noe man har i loven for privatkjøp. Bedrifter er kun prisgitt garantien fra leverandør/ produsent

Du ha da reklamasjonsrett som bedrift også. Kjøpsloven vil vanligvis gjelde for b2b mens handler du privat gjelder forbrukerkjøpsloven.

 

Fra kjøpsloven:

 

§ 1. Alminnelig virkeområde.

 

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova.

 

(2) Loven gjelder også bytte av ting så langt den passer.

 

 

Kjøpsloven tar for seg blant annet reklamasjon... du kan jo ikke selge ting som ikke funker til bedrifter og slippe unna med det :p

Endret av hanigjen
Lenke til kommentar

ja det har du rett i.

det er oppgitt 2% av kjøpesummen eller minimum 1000.-

men kan det finnes smutthull her siden avtalen er så ny og de ikke klarer å holde det de lover?

De svarer ikke på mail eller telefon og vist jeg kommer igjennom blir jeg satt på vent.

Har snakket med GE kapital og dem sier de skal prøve å gjøre sitt.

 

Betaler mer enn gjerne de ekstra kostnadene bare jeg blir kvitt den butikken...

Endret av Gega
Lenke til kommentar
Med de fleste Bedrifts avtaler hos dell ligger en 3 års garanti som standard. Så lenge den ikke ble trekk fra ved kjøp så har du nok det. MEn det lureste vil nok være og ta kontakt med dell.

Jeg hadde et år Complete-Care, men jeg var ikke sikker på om det går noe utover det. Jeg har vært i kontakt med Dell og de sier garantien har gått ut, så de vil ikke bytte.

 

Uansett, det står ikke så mye på pengene - en ny disk er bare noen hundrelapper. Jeg vil bare sjekke om Dell kan avvise reklamasjon på en disk som ryker etter 1-2 ukers bruk, selv om det er over garantiperioden. Jeg mener at de ikke kan det etter hva kjøpsloven sier, men jeg gidder ikke diskutere det med dem. Jeg sendte et par mails og viste til det jeg kunne se som et argument for at jeg burde få den byttet. De ba meg sende en mail til [email protected], men det har nå gått over 2 uker uten svar. Jeg gidder ikke sende noe flere mails til Dell, men jeg kommer til å snakke dritt om dem :cool:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...