Gå til innhold

Ringe over internett vha. bluetooth


Twanger

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt på en liten sak. Når jeg sitter hjemme og er i nærheten av PCen som har bluetooth og internett oppe og går hele tiden, burde det ikke da være mulig å få telefonen (har en nokia 6600) til å ringe via bluetooth>PC>internett. Altså gjøre en håndholdt enhet om til en IPtelefon uten å ha en TCP/IP protokollstøtte direkte på mobilen. Om noen vet om dette finnes, er på trappene eller whatever så skriv gjerne noen ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er i teorien mulig, men jeg tror ikke noen av Nokias telefoner tilbyr Bluetooth Headset-tjenesten som er nødvendig for at dette skal kunne fungere. Alternativt kunne man satt opp Audio Gateway-tjenesten på PCen, og så skrevet et program som 'tilbød' mobilen som mikrofon og høytaler, men det er ikke implementert dette heller. Jeg tipper dette er noe de med vilje har unlatt å tillate av 'forretningshensyn'. (Sannheten ligger vel et sted i mellom 'vi vil at du skal kjøpe dette som ekstrautsyr av oss' og 'ikke verdt innsatsen grunnet markedets etterpørsel etter denne funksjonen'.) Vet ikke hvordan dette er med andre produsenter.

 

Do Nokia's phones support Bluetooth audio? Is there an API for it?

 

All the newest Nokia Bluetooth phones support Bluetooth audio. The Nokia 3600, 3620, 3650, 3660, 6600, and 6620 Imaging phones, the Nokia 7700 Media device, the Nokia 9500 Communicator, and the Nokia N-Gage™ mobile game deck support Handsfree Profile as an audio gateway. There is no API for phone-side applications to access Bluetooth audio.

Endret av qwert
Lenke til kommentar

Ok. Jeg har ikke så vanvittig peiling på bluetooth og hvordan funker. Men jeg tenkte at siden et headsett både sender og mottar signaler, så burde det kanskje la seg gjøre. Et steg på veien ville kanskje vært å føre en samtale fra en bluetooth enhet til en annen. Da ville veien trolig vært ganske kort til å "bytte ut" den ene enheten med en PC koblet opp til f.eks. Skype eller IP telefoni eller noe sånt, slik at man kunne "hente" samtalen videre fra en skype bruker eller noe lignende. Som sagt, hakke snøring, men dersom noen har mulighet til å leke litt med dette er det bare å kline til, for jeg tror veldig mange hadde brukt det! Når IP-støtte blir implementert i mobiler burde det la seg gjøre veldig lett, men inntil da er vel stort sett bluetooth eneste mulighet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...