Gå til innhold

PC til DivX / XviD og annen konvertering


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en PC som er rask til å tygge massive menger med data og raskt konvertere alt slikt til andre ting, MPEG2 til XviD, WAV til Ogg o.s.v.

 

Bortsett fra at jeg skal ha to stk. WD Raptor 74 GB S-ATA disker til OS er ingenting annet låst, men Intel er kanskje bedre egnet enn AMD til slike jobber?

 

Jeg skal ikke spille, så skjermkortet skal være billig. Har skjerm, mus og tastatur, men vil ha et nytt kabinett med plass til fire disker eller mer. Utseende er ikke veldig prioritert, men hvis det ikke koster noe ekstra...

 

OS: Windows XP

Overklokking: Ja, takk, i moderate menger

Kjøling: Vifter burde holde

Støy: Litt skader ikke

Minne: 1 GB, ønsker dobble minnekanaler

 

Jeg trenger råd! Skal man satse på 3.0 GHz P4 på et 915-basert hovedkort? Eller en Athlon 64 3200? Kan gå noe høyere på CPU, men det koster kanskje mer enn det smaker?

 

DDR2? Dumt og dyrt foreløpig?

 

Det er ikke noen ulempe at delene kan bestilles på komplett.no.

 

Pris... I og med at diskene koster nesten kr. 3500,- er målet å holde seg under kr. 10.000,- for CPU, minne, kabinett, HK og VGA kort. Det burde da være mulig?

 

Takknemlig for alle lure råd!

Endret av snurr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Netshop:

 

Abit AA8-3rd Eye Hovedkort S775 I925X

1525,-

 

Intel Pentium 4 540 3.2GHz/800 MHz/1MB

1999,-

 

OCZ DDR2 1024MB EB Dual Channel Platinum

3595,-

 

Lian-Li PC-50 Miditower Aluminium

995,-

 

Enermax Noistaker 370W strømforsyning

750,-

 

POV PCI-EXPRESS 5300 128MB Retail

850,-

 

Totalt: 9714,-

 

Kommentar: Skjermkortet var det billigste PCI-E som fantes på netshop. det kan nok med fordel byttes ut med et billigere.

Det går godt an å bytte ut kabinett og PSU med Aopen H600B, og dermed kunne velge litt kraftigere CPU.

Hovedkortet vet jeg lite/ingenting om, men I925X skulle jo være det siste og "beste" chipsettet fra intel? vet det finnes varianter innen I925, men er dårlig oppdatert her.

 

Lykke til videre!

 

Edit: Kabinettet kommer med to ferdigmonterte vifter, og med PSUens vifter skulle vel det holde, så lenge man ikke har kraftig og stort skjermkort som varmer opp hele kassa.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Har en Dreambox som lagrer MPEG2 direkte til disk, men filene blir enorme og de må demux'es og konverteres. Kraftig CPU og raskt minne hjelper.

 

Overklokker gjerne, men maskinen må være 100% stabil og jeg orker ikke å forsøke hundre små endringer på minne-, bus- og spenningsendringer. I dag kjører jeg en P4 2.533 på rundt 3 MHz, men hovedkortet støtter kun 266 minne og ikke S-ATA (slik var det for 2-3 år siden).

Endret av snurr
Lenke til kommentar

Endte opp her...

 

Intel Pentium 4 540 3.2 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache

Abit AA8-3rd Eye Hovedkort for S775 I925X,Dual-DDR2,PCI-Ex16

Sapphire Radeon X600PRO 128MB DDR PCI Express

2 stk Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

NEC DVD recorder ND-3500A

Chieftec BX Tower m/dør Sort Kabinett 360W PSU

Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB KIT 2 x 64Meg x 64, CL4, 533MHz

 

Holder poweret?

Lenke til kommentar

Jeg oppfattet det slik at du skal bruke maskinen i tilleg til at den tygger film(?)

I så fall vil jeg anbefale en dual-rig:

 

Komplett.no (har alle varene)

Asus PC-DL Deluxe [erstatt] 1750,-

Intel Xeon 2.4GHz 533 FSB (2 stk.) [erstatt] 4364,-

NoName DDR DIMM PC3200 512MB (4 stk.) [erstatt] 2796,-

TOTALT 8910

 

 

+ et billig skjermkort.

+kabinett, harddisker og brenner som i din post over her.

 

Kommer litt over 10 laken, men jeg tror det er vel verdt kronene.

Lenke til kommentar

Samtig bruk er ikke noe krav, tvert om, hvis tyggingen blir fortere ferdig så holder jeg meg unna! Har bare tre andre PC'er i samme rom fra før...

 

Dual Xeon var ikke så dumt hvis tingene jeg bruker hadde brukt flere samtidige tråder eller prosesser, men hverken Lame, Gordian Knot, XviD, DivX, Besweet eller de andre verktøyene gjør dette så vidt jeg vet.

 

På jobben har vi ellers en masse Dual Xeon servere og hvis jeg hadde kunnet tatt med meg en HP DL380 G4 hjem så skulle den fått vist hva den duger til... Men 'PC' til kr. 50.000,- har jeg enda tilgode å handle privat...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...