Gå til innhold

Hvordan bruker jeg M(anuel)?


Anbefalte innlegg

Her Canon 300D og har brukt EOS 100 siden 1992.

Har brukt P, AV og TV. Men ikke M

 

Kan noen foklare meg hvordan jeg bruker M?

Ved portrett setter jeg blender til eks 2.8 og skal jeg fryse vann setter jeg eks 1/2000.

 

Men på M Så stiller man eks blender til 5.6. Da kan kamera vise alt fra -2 til +2. Man må vel da stille kamera til 0? for å få riktig eksponering? Si det blir 1/300.

 

Så flytter du kanskje kamera litt til siden og da har du enten overeksponert eller undereksponert?

 

Er det slik eller tar jeg helt feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her Canon 300D og har brukt EOS 100 siden 1992.

Har brukt P, AV og TV. Men ikke M

 

Kan noen foklare meg hvordan jeg bruker M?

Ved portrett setter jeg blender til eks 2.8 og skal jeg fryse vann setter jeg eks 1/2000.

 

Men på M Så stiller man eks blender til 5.6. Da kan kamera vise alt fra -2 til +2. Man må vel da stille kamera til 0? for å få riktig eksponering? Si det blir 1/300.

 

Så flytter du kanskje kamera litt til siden og da har du enten overeksponert eller undereksponert?

 

Er det slik eller tar jeg helt feil.

Jeg ser ikke det store poenget med å bruke manuell om du likevel kommer til å bruke lysmåleren. Hele poenget med manuell er å kunne stille riktig eksponering når lysmåleren tuller eller nå man eksponerer med noe annet enn kameraet (f.eks ved bruk av blitz)

 

F.eks hvis du tar bilder av motiver med mye lyst eller mye mørkt vil gjerne lysmåleren feileksponere siden den forsøker å eksponere til middelgrått. Er motivet ute i solen vet du at riktig eksponering er f.eks f11 1/400 på ISO 200. Dermed kan du sette det på manuell og gi f i hva lysmåleren forteller deg.

 

Hvis du bare justerer lukkerhastigheten til lysmåleren sier 0EV feileksponering kunne du likegodt brukt apertureprioritet.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Fordelen er at hvis du f.eks. setter på en blitz så vil systemet i kameraet og blitzen kompensere for dine valg ved å fyre av nok lys fra blitzen for å få det kameraet vil ha til å bli jevn eksponering.

 

F.eks. hvis du vil bruke 1/2000 for å fryse vandråper, og f/8 for å få nok dybdeskarphet til det du skal ta bilde av, så vil blitzen ta seg av resten, såfremt motivet ditt er innenfor rekkevidden til blitzen.

Lenke til kommentar

Manuell brukes når man vil bestemme lukkertid og blender (og dermed eksponering) selv og ikke ha den til å endres underveis. Lysmåleren kan godt brukes som veiledning, men den vil selvfølgelig endres avhengig av motivet. Histogrammet og bildet er be-/avkreftelsen om man har truffet riktig i forhold til hvordan man vil ha bildet.

 

sverreb har nevnt den, men her er en regel for eksponering: "Sunny 16": I solskinn er "riktig" eksponering blender 16 og 1/følsomheten, dvs. f.eks av:16 & tv:1/100 ved iso=100 (eller av:5.6 & tv:1/800 fortsatt ved iso=100).

 

Ta et f.eks. et søk på sunny 16: http://www.google.com/search?q=sunny+16&so...=utf-8&oe=utf-8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...