Gå til innhold

Hva skal jeg skjære med?


Anbefalte innlegg

jeg bruker en vinkelsliper jeg :)

skjærer på kryss å tverrs, helt til det blir et rundt håll av det, så bruker jeg en halv rund grov fil og filer de grove taggene som blir igjenn, og etterhvert blir det rundt og fint :thumbup:

synes at dremel blir for stusselig for krafting stål, har også dårlig erfaring med stikksag.

Ganske bra å bruke vinkelsliper vist man behersker det

Endret av Domi9q
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig å kjøle når man kutter i metall med stikksag. Jeg bruker teknisk isopropanol (av den enkle grunn at de ikke hadde rødsprit på shell borti gata). Altså, bruk en alkohol til å kjøle ned metallet med når man bruker stikksag, så blir det er myyye bedre resultat :thumbup:

 

RED:

TIL DERE SOM BRUKER DREMEL: IKKE FINN PÅ Å KJØLE NED MED ALKOHOL! DA ENDER DERE OPP MED BRANN OG SÅ HAR DERE VERKEN PC ELLER NOE STED Å HA DEN!

 

(beklager roping, men dette er viktig...)

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Viktig å kjøle når man kutter i metall med stikksag. Jeg bruker teknisk isopropanol (av den enkle grunn at de ikke hadde rødsprit på shell borti gata). Altså, bruk en alkohol til å kjøle ned metallet med når man bruker stikksag, så blir det er myyye bedre resultat :thumbup:

 

RED:

TIL DERE SOM BRUKER DREMEL: IKKE FINN PÅ Å KJØLE NED MED ALKOHOL! DA ENDER DERE OPP MED BRANN OG SÅ HAR DERE VERKEN PC ELLER NOE STED Å HA DEN!

 

(beklager roping, men dette er viktig...)

Takk for tipset... bra d kom nå, for jeg hadde tenkt å skjære når jeg kom hjem fra skola :)

Lenke til kommentar

jeg har aldri brukt noen form for kjøling når jeg har brukt stikksag på metall, og har aldri hatt problemer av den grunn.

har heller aldri fått metallet så varmt at jeg ikke kan ta på det rett etter kutting, men stikksaga og dremelen derimot, har en lei uvane og bli varm.

 

men universalolje/symaskinolje/hobbyolje funker bedre, siden den smører i tillegg

Lenke til kommentar

Greia er at oljer ikke gir god kjøleeffekt. Grunnen til at man kjøler med alkohol er at den bruker varmeenergien fra metallet til å fordampe! Dette gjør ikke oljer. Og alkohol smører bedre enn ingenting og mer enn godt nok. Hvis man bruker kjølemiddel, vil ikke metallet bli så varmt at det blir mykt, og derfor "risikerer" man å ende opp med et mye renere og finere kutt :)

 

Men ikke med dremel og andre ting som lager gnister! Da får man bare brann :devil:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...