Gå til innhold

Hvor mye for fort må man kjøre for å bli tatt?


tor_erik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg husker er det førerkortbeslag ved 116km/t i 80 sone .

(måles du til 115km/t blir det skikkelig bot men man får beholde førerkortet)

Forelegg/bot brukes skjønn ved hastigheter under dette avhengig av hvor stor overtredelsen av grensen er og situasjonen.

Speedometer er innstilt på ca. 5km/t avvik , slik at ved 80km/t visning er

faktisk hastighet egentlig 75km/t .

Politiet benytter margin etter skjønn avhengig av situasjonen på "inntil" 10% overtredelse uten at man får bot , uten at man kan si dette for en fastbestemt regel.(om dette inkluderer km/t måleren i kjøretøyets misvisning eller ikke vet jeg ikke)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Up opererer med en 10% margin, ja. Hvis ikke ville de måttet stoppe alt for mange. Dvs. at du først blir stoppet ved 55km/t i en 50-sone, 88km/t i en 80-sone, 110km/t i en 100-sone osv. I tillegg viser de aller fleste speedometere 5-10km/t mer enn virkelig fart. Man kan med andre ord trygt legge nåla noen km over tillatt fartsgrense uten å bli tatt. De aller fleste bør faktisk la nåla ligge litt over pga. feilvisningen på speedometeret. Slik unngår de å opptre som lusekjørere og sinke trafikken.

Lenke til kommentar

UP stopper dem de gidde å stoppe, de har ikke noen "regel" som forteller hvor mye over grensen en synder skal kjøre før de stopper dem. UP er guder, de har kontroller når de vil og hvor de vil (innenfor sitt område) så sant det er penger til OverTid.

 

svaret på spørsmålet ditt burde vel være at; ble du tatt... kjørte du ikke fort nok. :roll:

Lenke til kommentar

det er jo feilmaginer på måleapperatene til up og da så noen over kan du trygt ligge ,

 

er det ikke 30 over gitt fartsgrene utenfor tettbygde at lappen ryker på da ?

 

mener og huske dette og lever etter denne reglen når jeg kjører og jeg har en meget omstedig trafikkoplering og faktisk halvves på fagbrev yrkessjøfør

Lenke til kommentar

Bøtesatser – fra 1. januar 2004

Strekninger med fartsgrense på 60 km/t eller lavere:

 

Fartsoverskridelse til og med:

sats fra 1. januar 2004

 

5 km/t

500 kroner

 

10 km/t

1200 kroner

 

15 km/t

2200 kroner

 

20 km/t

3200 kroner

 

25 km/t

5000 kroner

 

 

Strekninger med fartsgrense på 70 km/t eller høyere:

 

Fartsoverskridelse til og med:

 

5 km/t

500 kroner

 

10 km/t

1200 kroner

 

15 km/t

2000 kroner

 

20 km/t

2800 kroner

 

25 km/t

3800 kroner

 

30 km/t

5000 kroner

 

35 km/t

6000 kroner

 

 

Kjøring på rødt lys:

 

4000 kroner

 

 

Kjøring i strid med diverse trafikkskilt, blant annet “Innkjøring forbudt”, “Kollektivfelt” og “Envegskjøring”:

 

3200 kroner

 

 

Kjøring på eller over sperrelinje, i sperreområde, på fortau, gang- og sykkelveger mv.:

 

2500 kroner

 

 

Ulovlig forbikjøring:

 

4000 kroner

 

 

Brudd på vikepliktsregler:

 

4000 kroner

 

 

Kjøring uten å gi påbudt tegn, uten å ha påbudt tent lys eller uten tilstrekkelig utsyn. Kjøring med feil ved nærlys, fjernlys eller kjørelys:

 

1500 kroner

 

 

Kjøring med motorsykkel eller moped med ulovlig endring av maksimal motorytelse (“trimming”):

 

3200 kroner

 

 

Kjøring med kjøretøy under 3,5 tonn tillatt totalvekt med parkeringsbrems som ikke virker:

 

1500 kroner

 

 

Kjøring med kjøretøy over 3,5 tonn tillatt totalvekt med parkeringsbrems som ikke virker:

 

3000 kroner

 

 

Kjøring på motorveg med traktor som ikke lovlig kan kjøre minst 40 km/t eller kjøring på motorveg med moped:

 

1000 kroner

 

 

Kjøring med sykkel mot “rødt lys”, uten foreskrevne lykter eller i strid med forbudsskilter. Sykling på motorveg:

 

700 kroner

 

 

Overtredelse av vegtrafikklovens bestemmelser om forbud mot bruk av elektronisk utstyr i motorvogn som kan forstyrre føreren (for eksempel håndholdt mobiltelefon):

 

1000 kroner

 

 

puh... det var mitt lengste innlegg

Lenke til kommentar
Hei!

Hvor mye for fort må man egentlig kjøre for å bli tatt. Har hørt at det er 10% margin eller noe, noe som vil si at man ikke blir tatt i 88 km/t i 80-sonen. Det synes jeg høres merkelig ut. Er dette riktig?

ca 10 km/h over fartsgrensen og du blir vinket inn hvis du blir tatt i en kontroll

Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker er det førerkortbeslag ved 116km/t i 80 sone .

(måles du til 115km/t blir det skikkelig bot men man får beholde førerkortet)

Forelegg/bot brukes skjønn ved hastigheter under dette avhengig av hvor stor overtredelsen av grensen er og situasjonen.

Speedometer er innstilt på ca. 5km/t avvik , slik at ved 80km/t visning er

faktisk hastighet egentlig 75km/t .

Politiet benytter margin etter skjønn avhengig av situasjonen på "inntil" 10% overtredelse uten at man får bot , uten at man kan si dette for en fastbestemt regel.(om dette inkluderer km/t måleren i kjøretøyets misvisning eller ikke vet jeg ikke)

Det stemmer ja! :yes: Er ikke sikker på det siste jeg heller...?

:dribble:

 

MVH

Veronica

Lenke til kommentar

Hum ja, er vel kanskje mye skjønn ute å går - utenom de helt klare overtredelsene.

 

Kjørte i 60 km/t i 50 sona mellom Porsgrunn og Skien med en politibil bak og ble ikke stoppet, og det samme over Kjørbek i 70 km/t (er 60 sone). Men der er ingen garanti alikevel.... :no:

 

Edit: De målerne som står ute på veien, f.eks E18 som sier "Din Hastighet er xxx km/t", hvor stabile er de?

Endret av skinner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...