Gå til innhold

Warcraft III i Linux..


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg har ingen erfaring med Linux, men jeg veit at jeg er dritt lei av alle sikkerhetshullene til Microsoft, alle Updatene, og ikke minst at de dominerer så mye av OS markedet.

 

Så jeg vil prøve Linux. Etter og ha lest litt på forumet, har jeg funnet ut at jeg tror SuSE passer meg godt.

 

Men det store spørsmålet er: støtter det WarCraft 3 og andre Win-apps/VB apps?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:hmm:

 

Altså, jeg tror at SuSe støtter eget applikasjon for å kjøre MS Office e.l. saker, men er veldig usikker. Utenom det så kjøres alle programmer (som er laget for Windows) via emulering av programmer som Wine og Cedega (WineX). Disse er ikke støttet av noen distrobusjoner så vidt jeg vet (kanskje med unntak av lindows / lin-(dash)). Det betyr dog ikke at de ikke fungerer.

 

Som regel så skal det være mulig å sette opp hvilken som helst linux distrobusjon å installere emuleringsprogrammene, for å så kjøre windowsapplikasjoner. Hvorvidt det fungerer bra eller ei varierer.

 

Om du har et skjermkort med chipsett produsert av ATi så kan du egentlig nesten bare glemme spilling i linux via emulatorer. ATi har så å si ikke noe spesielt gode linuxdrivere, og derfor gjør det mer en byrde enn en lettelse å drive med linux (i sammenheng med 3d-applikasjoner og den slags).

Endret av Rafael
Lenke til kommentar

Warcraft 3 fungerer forsåvidt i GNU/Linux, og det er ikke så vanskelig å få det til:

 

*Først må du skaffe deg "wine". Dette programmet kan du finne her. Dette er ingen emulator, men "fanger opp" systemkallene til win32-programmer, og får dem til å "passe" med oppbygningen i Linux (vet ikke om Hurd og *BSD er støttet). Installasjonen burde være ganske enkel, men hvis du bestemmer deg for å bygge fra kildekode er det viktig at du legger inn støtte for OpenGL!!! Alternativt kan du skaffe deg binærpakker for din distrubsjon.

 

*Når programmet er vel installert er du nødt til å konfigurere WINE. Du lager de nødvendige filene ved å starte wine uten argumenter:

 

wine

Dette vil opprette katalogen $HOME/.wine. Du er nødt til å sette opp konfigurasjonsfilen til å passe med ditt oppsett (hva som skal være "c:", "d:" osv.). Den finner du i $HOME/.wine/config. Formatet på filen er svært enkelt og skulle ikke gi rom for mange misforståelser.

 

*Montèr cd-rom-stasjonen med Warcraft III-cd'en (wine er selvfølgelig satt opp til å "se" enheten). Installèr med wine setup.exe.

 

*Når programmet er installert skaffer du deg en crack for å unngå kopibeskyttelsen.

 

*Fjern eller flytt mellomsekvensene. De kan få Wine til å kræsje (noen som vet om dette er et ATI-spesifikt problem?)

 

*Start spillet med nice -10 wine war3.exe.

 

Bruker du et ATI-kort må du leve med noen grafikkfeil, men spillet er fortsatt spillbart.

 

Kunne mekket en liten howto om oppsett av Wine.... Ser ut til at dette berører veldig mange!

Lenke til kommentar
Hei alle sammen.

Jeg har ingen erfaring med Linux, men jeg veit at jeg er dritt lei av alle sikkerhetshullene til Microsoft, alle Updatene, og ikke minst at de dominerer så mye av OS markedet.

 

Så jeg vil prøve Linux. Etter og ha lest litt på forumet, har jeg funnet ut at jeg tror SuSE passer meg godt.

 

Men det store spørsmålet er: støtter det WarCraft 3 og andre Win-apps/VB apps?

Ja, for Linux har jo ingen sikkerhetshull eller patcher...... :p

 

Det er nok sikkerhetshull og patcher uansett hva du velger, dessverre. Du må nok heller fikkuserer på hvilket system som støtter dine behov mtp funksjonalitet, brukervennlighet og programvare som støttes.

 

Lykke til da!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...