Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei hei...

 

er en flittig programmerer... og lurte egentlig bare på

hvilke verktøy/programmer dere andre bruker når dere skriver kode?

 

og ikke minst... hvilke metoder? og da mener eg, begynner dere

bare å lage kode, eller tenker dere igjennom prosjektet først?

 

selv lager eg for det meste ting med php, og da bruker eg notepad.

noe bruker eg vb6 også, og da med den innebygde editoren seff...

 

og som regel begynner eg bare rett på, med minimal planlegging.

tenker som regel litt fremover mens eg skriver, og sørger alltid

for å gjøre det meste eg skriver generellt, slik at eg slipper

å måtte skrive alt om igjen om eg skulle endre på små ting...

har fungert ypperlig til nå.

 

men eg ønsker egentlig å begynne med skikkelig planlegging,

men har enda ikke funnet en metode som er enkel nok for meg,

slik at eg på en måte slipper å føle at eg gjør jobben to ganger... og

derav denne posten :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer litt ann på hva jeg skal lage.

 

Noen ganger bare begynner jeg på en liten test sak, som jeg kanskje bestemmer meg for å utvikle til noe mer, så da setter jeg med ned og klusser litt hva som er planen.

 

Samme gjelder i php programmeringa mi, planlegging ved fulle systemer.

 

Bruker forøvrig VS.Net, Dev-C++ og HTML-Kit =)

Lenke til kommentar

Skal jeg lage noe av større kaliber, tegner jeg kanskje en tegning over hva det er jeg skal lage (men vanligvis ikke)

 

Jeg pleier å begynne med å skrive alle klasser og metoder (uten noe annen kode)

 

Jeg bruker VS.Net, hovedsaklig.

bruker også noe g++ (i linux) men siden det er et helvete å utvikle noe som helst i linux, skriver jeg programma i VS.Net og (prøver) 6 kompilere det i g++...

Lenke til kommentar
Skal jeg lage noe av større kaliber, tegner jeg kanskje en tegning over hva det er jeg skal lage (men vanligvis ikke)

 

Jeg pleier å begynne med å skrive alle klasser og metoder (uten noe annen kode)

 

Jeg bruker VS.Net, hovedsaklig.

bruker også noe g++ (i linux) men siden det er et helvete å utvikle noe som helst i linux, skriver jeg programma i VS.Net og (prøver) 6 kompilere det i g++...

KDevelop hvis du bruker KDE som shell :thumbup:

 

Jeg lager ofte en demo av programmene, bare for å se hvordan de vi bli, og senere gjør jeg som oftest hele prosjektet på nytt for å fjerne bugs, og rett og slett for å slippe å modifisere den orginale kildekoden, noe som det bare blir tull av.

Lenke til kommentar

XP (eXtreme Programming) har noen nyttige prinsipper, som iterativ prototyping og å konkretisere ansvar (for funksjonalitet) og interaksjon i form av klasser (nå husker jeg ikke navnet på metoden, men det foregår i uformelle tekstlige beskrivelser kontra UML-diagrammer). Altså er det ofte en fordel å starte med en grov beskrivelse av krav til programmet som man utvikler abstraksjoner for og implementerer ved prototyping, etter hvert som det blir passe detaljert blir planleggingsbiten gjerne mindre framtredende (i mitt tilfelle i alle fall).

Lenke til kommentar

Ofte så planlegger jeg litt på papir(hvis jeg føler det bli vansklig å begynne rett på), så begynner jeg bare å skrive programmet(med en liten ide om hvordan jeg skal lage det). Deretter lager jeg klassene jeg trenger og til slutt lager jeg cpp-fila som inneholder int main().

Funker greit!

Edit: Det hender også(ofte?) at jeg plager C++ forumet med noen spørsmål.

Endret av zirener
Lenke til kommentar

Hvor mye erfaring og kunnskaper man har er avgjørende for hvordan man begynner. Man merker at evnen til å håndtere kompleksitet uten å analysere opp og ned i timesvis øker betydelig fra prosjekt til prosjekt.

 

Å få gode metoder og mønstre inn på 'repertoaret' er mye verdt, det blir enklere å se for seg hvordan ting 'må være' og hvordan andre har gjort ting.

 

men eg ønsker egentlig å begynne med skikkelig planlegging,

men har enda ikke funnet en metode som er enkel nok for meg,

slik at eg på en måte slipper å føle at eg gjør jobben to ganger... og

derav denne posten

Her møter mange selvlærte programmerere veggen, man kommer til et punkt i kompleksitet der 'ad hock' metodene ikke fungerer lenger. Kanskje GRASP og modellering hadde vert et nyttig tema for artikkel på sourcecode.no/programmer.no?

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Jeg skriver mye om store prosjekter på pocketpc.

For eksempel den interpreteren jeg skal lage om en stund, har jeg skrevet et ganske stort dokument om, men de ble slettet igjen, det var uperferkt :!:

 

Som jeg nevnte tidligere, bruker jeg KDevelop til større ting, og en simpel tekst editor til andre ting. Når jeg er i windows bruker jeg notepad så langt det rekker, spesielt til c, ettersom jeg bruker DJGPP. Ellers er det Delphi det går i, eller en assembly editor som jeg har laget selv, som KUN har basisfunksjoner. (det som gjør den bra er synedit)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...