Gå til innhold

Løsning på SATA versus IDE problem!


julius11

Anbefalte innlegg

Skjønner at det er mange som har et problem når det gjelder å bruke SATA og IDE (PATA) disker sammen, det innkluderer meg :no:

Men jeg fant èn løsning. Det er ikke sikkert det funker for alle (men det gjorde det for meg).

Jeg har et "Abit IS7-E"- HK. som har 2 interegerte SATA-connectors.

 

Jeg bestemte meg for å kjøpe ny HDD, og valget falt på Seagate B. 200GB (skal visstnok være de mest stillegående).

Jeg tenkte å kjøre SATA som OS/boot-disk og IDE som slave.

Etter mye om og men (install av drivere, flashing av BIOS.... osv) og med hue langt inn i BIOS etter svar på en løsning, ble frustrert etterhvert, så fant jeg ut noe så enkelt:

SATA-portene overstyrer IDE-1 porten (de kjører på samme freq).

Så det vil si at hvis jeg vil kjøre OS fra SATA disken så får jeg ikke brukt IDE-1 porten, og kan sågar ikke bruke IDE-disken som slave (BIOS finner den ikke). Men når jeg disablet SATA-porten(e) i BIOS, så fant BIOS IDE-disken igjen.

Så jeg ble nødt til å bruke IDE-disken som OS/boot disk og SATA som slave.

Man kan jo sette IDE-disken/slaven til IDE-2 porten, men da måtte jeg velge å kutte ut DVD-rom'en eller CD-brenneren (ikke aktuellt for meg).

 

Jeg måtte i BIOS sette IDE som primær/boot og under: /peripheral..../OnChip IDE/ måtte jeg sette SATA til port 3 og 4 (kan ikke disable/enable 1 enkelt SATA-port, merkelig synes nå jeg, men....)

BIOS finner ikke SATA-disken, men OS'et gjør det.

Vips der var løsningen (ikke helt som jeg hadde tenkt meg, men det funker).

 

Konklusjon må være: IKKE kjøp ny teknologi før det har vært på markedet en stund. Det er alltid MYE barnesykdommer i starten.

 

Hvis noen har en annen løsning, er jeg lutter-øre :thumbup:

 

(PS: OS'et fant bare 130GB av 200GB etter innstallasjon. Men service-pack2 løste det problemet).

Endret av julius11
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Konklusjon må være: IKKE kjøp ny teknologi før det har vært på markedet en stund. Det er alltid MYE barnesykdommer i starten.

JEg er forsåvidt enig i det, men når det gjelder datamaskiner, hvor lenge skal en vente? Når en synes en har ventet lenge nok så kommer noe nytt. En annen ting som fort skaper problem er at de fleste seter sammen komponenter selv og dermed er det et utal forskjellige kombinasjoner for hardware.

 

Jeg har et Asus hovedkort og bruker en av de 2 SATA koblingene og begge IDE tilkoblingene fult ut med totalt 4 IDE disker og liknenede. Har du prøvd å oppdatere drivere til hovedkortet? Det kan jo gjøre at det går an å bruke slave & SATA sammtidig.

Lenke til kommentar
Konklusjon må være: IKKE kjøp ny teknologi før det har vært på markedet en stund. Det er alltid MYE barnesykdommer i starten.

JEg er forsåvidt enig i det, men når det gjelder datamaskiner, hvor lenge skal en vente? Når en synes en har ventet lenge nok så kommer noe nytt. En annen ting som fort skaper problem er at de fleste seter sammen komponenter selv og dermed er det et utal forskjellige kombinasjoner for hardware.

 

Jeg har et Asus hovedkort og bruker en av de 2 SATA koblingene og begge IDE tilkoblingene fult ut med totalt 4 IDE disker og liknenede. Har du prøvd å oppdatere drivere til hovedkortet? Det kan jo gjøre at det går an å bruke slave & SATA sammtidig.

Selvfølgelig, man kan jo ikke vente til de bygger hotell på mars, men om 1 år fra nå så er jeg sikker på at ikke dette er et problem lenger.

Ny teknologi er kult det, men før SATA f.eks blir utbredt standard, så må man regne med å slite litt.

 

Det er nok sikkert forskjellig teknologi i de forskjellige hovedkortene, men jeg kunne ikke finne noen annen løsning på mitt HK.

 

Tar i mot forslag med glede :thumbup:

Lenke til kommentar

Det eneste jeg kan tenke på av råd som jeg tror kan hjelpe er å skaffe seg eventuelt nyere drivere.

 

En annen ting du kanskje burde kontrollere er om der noen ledninger til den IDE disken som ikke er skikkelig tilkoblet. Det vil jo også føre til samme problem. Jeg vet det kan være et dumt spørsmål men det kan være en fordel å kontrollere. Er jo litt dumt å skylde på hovedkortet hvis det ikke er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...