Gå til innhold

LCD - ms viktigst?


Kneipp

Anbefalte innlegg

Hvor viktig er ms i forhold til lcd skjermer?

Samsung har gitt ut nye skjermer med "bare" 25 ms(f.eks 173P).

 

Er det ikke garantert med at en lcd med lavere ms har mindre ghosting/etterslep sammenlignet med en lcd med høyere ms?

 

Har tenkt å kjøpe min første lcd snart, men jeg går vill i den jungelen av specs ol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å si det slik - responstid er viktig, men det er ubrukelig med 8ms dersom skjermen har 4 graders innsynsvinkel. På samme måte er innsynsvinkelen ikke særlig viktig (for en gamer spesielt) dersom responstiden er på 400ms.

 

Ta heller og les reviews av alle skjermene du vurderer og bestem deg etter det.

Endret av Blib
Lenke til kommentar

NEC 1760nx har jeg kikket på, virker solid.

Men jeg synes personlig at den ser ikke så fin ut.

I mitt tilfelle så blir det kombinasjon av utseende og spesifikasjoner.

Benq skjermen så bra ut, lurer på om dem har den i 17 tommers størrelse også, trenger ikke så stor skjerm, 17 holder.

Takker for alle tips

Lenke til kommentar

Responstid er inn for tiden. Det folk ikke tenker på er at dette kun er spesifikasjonen for hva panelet klarer. Det er ikke dermed sagt at bildeprosessoren takler å tyne panelet maks. Et godt eksempel ser vi på NEC 2080UX+ og ViewSonic VP201, som har samme panel (naturligvis med lik responstid), men yter ulikt i spill.

 

Når det er sagt er det en gylden regel at spillskjermer bør ha under 20 ms responstid.

 

Allikevel må man ikke se seg blind på dette. Evnen til å oppdage etterslep er svært subjektiv, og det jeg blir sjøsyk av kan det godt hende du oppfatter som superbra :) Husk også at det er andre spesifikasjoner som spiller minst like mye inn på totalopplevelesen som responstiden. Mitt råd er å prøvekjøre en skjerm, enten i butikk eller hos en kompis før du kjøper.

Lenke til kommentar

 

Når det er sagt er det en gylden regel at spillskjermer bør ha under 20 ms responstid.

 

Har en Benq med 25ms,er ikke noe problem med etterslep når jeg spiller.Husker ikke i farta hva typebetegnelse jeg har på Benq'en.Er på jobben nå,så jeg får ikke sett etter.

Allikevel må man ikke se seg blind på dette. Evnen til å oppdage etterslep er svært subjektiv, og det jeg blir sjøsyk av kan det godt hende du oppfatter som superbra
:)

 

Responstid er ikke alfa og omega. Etter det jeg har lest, fins det ennå ingen bransjestandard for hvordan man skal måle responstid. LCD produsentenes oppgitte verdier her må derfor taes med en solid klype salt.
Ehm, er det ikke nettopp dette ISO 13406-2 sepsifiserer?
Lenke til kommentar
[quote name='Kneipp' date='12/09/2004 : 20:24'] NEC 1760nx har jeg kikket på, virker solid.
Men jeg synes personlig at den ser ikke så fin ut.
I mitt tilfelle så blir det kombinasjon av utseende og spesifikasjoner.
Benq skjermen så bra ut, lurer på om dem har den i 17 tommers størrelse også, trenger ikke så stor skjerm, 17 holder.
Takker for alle tips [/quote]
[url="http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=17616"]http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=17616[/url]

BenQ FP783 har jeg hørt er bra. Med 12 ms altså. :yes:
Lenke til kommentar
NEC 1760nx har jeg kikket på, virker solid.

Men jeg synes personlig at den ser ikke så fin ut.

I mitt tilfelle så blir det kombinasjon av utseende og spesifikasjoner.

Benq skjermen så bra ut, lurer på om dem har den i 17 tommers størrelse også, trenger ikke så stor skjerm, 17 holder.

Takker for alle tips

http://produkt.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=17616

 

BenQ FP783 har jeg hørt er bra. Med 12 ms altså. :yes:

BenQ FP783'en står på mitt skrivebord nuh i påvente av en Viewsonic VP201b...

Helt OK skjerm til enkelt bruk... men ganske kornete og ikke spesielt patent fargegjengivelse... - håpløs til film.

Lenke til kommentar

Hvis du vil ha en skjerm med både god ytelse i spill og lekkert design burde du kjøpe Hercules Prophetview 920PRO DVI 17". Har denne skjermen selv, og er ekstremt fornøyd, merker ingenting til ghosting på denne skjermen og det er ingenting å utsette på designet som forøvrig er veldig lekkert.

 

Mvh

 

Paul

 

Edit: Fant nytt bilde her

Endret av Furyfax
Lenke til kommentar

Når det gjeld kor mykje responstid tel for spelinga, kjem det til å komme eit mogleg svar på det om ikkje altfor lenge.

I min testbenk står det to stykk BenQ 17" 767 V2 og 767-12, desse skal det berre vere responstida på 16ms og 12ms som skal vere forskjellen mellom dei. Alle andre spesifikasjonar er like.

Så testens fokus skal ligge på kvar forskjell er det i speling på desse.

 

mvh

JanEirik

LCD-tester

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...