Gå til innhold

Plattformer og erfaringer (LGA775 vs Sokkel 754)


Nénmacil

Anbefalte innlegg

I disse dager er jeg på utkikk etter nye komponenter til mitt kommende datasystem som skal handles i løpet av kommende uke. Jeg har kommet frem til at det er to plattformer som er aktuelle:

 

- LGA775 (Intel)

- Sokkel 754 (AMD)

 

Jeg har lest en god del tester i løpet av den siste uken, men for hver test jeg leser, blir valget vanskeligere. Jeg vil tro at begge plattformene er bra på hver sin måte. Men ettersom at jeg skal holde meg til AGP og DDR (1), så blir valget noe mer innviklet. Det er kun Intel sitt I865P/PE brikksett som vil være mitt valg på LGA775 plattformen, derimot har jeg flere valgmuligheter og hovedkort å velge mellom på sokkel 754 plattformen. Jeg har satt følgende minstekrav til hovedkortet:

 

- 4x S-ATA kontakter

- Gigabit integrert Ethernet LAN brikke

 

På LGA775 platformen har jeg foreløpig kun 3 ulike hovedkort å velge mellom, noe som må sies å være et heller dårlig utvalg. Ettersom at bruksområdene med det nye systemet er grafisk bildebehandling og redigering, samt programmering og generell bruk, så vil muligens Intel være et førstevalg. Da tenker jeg spesielt på HyperTreading teknologien disse prosessorene har. Varmeutvikling tror jeg ikke vil bli et stort problem, da CPU, brikkesett og VPU vil bli vannavkjølt. Overklokking vil være aktuelt så langt prosessoren er villig til å overklokkes. Med andre ord jeg ute etter et system som vil holde en stund frem i tid. AMD har selvfølgelig fordelen med 64-bits støtte, men ettersom at 64-bits programvare ikke kommer med det første, så vil det kanskje være like greit å droppe dette i førsteomgang.

 

For å oppsummere litt fra andre tester fra Internett, så konkluderes det med at AMD er raskest til vanlig bruk. Til spill er AMD generelt en god del raskere enn Intel prosessorene. Men når det kommer til bildebehandling og redigering kommer Intel seirende ut med god margin.

 

Til informasjon står valget mellom følgende systemer nå:

 

Sokkel 754 (AMD):

Prosessor: AMD Athlon 64 3200+ (2.2 GHz) 512 kB L2 Cache, 800 MHz (1600 MHz) HT-Buss

Hovedkort: DFI LANPARTY UT NF3 (nVIDIA nForce3 250Gb)

 

LGA775 (Intel):

Prosessor: Intel Pentium 4 530 (3.0 GHz) 1 MB L2 Cache, 800 MHz FSB (QPB)

Hovedkort: Soltek SL-865Pro-775 (Intel I865PE)

 

 

Jeg kommer til å benytte raske 500 MHz eller kjappere minne brikker til begge systemene, for å tyne ut det siste av ytelse i begge prosessorene. Det er verdt å nevne at begge systemene koster det samme.

 

Noen mener sikkert at dette ble et merkelig eller rotete innlegg, mens andre spør seg selv om hva poenget eller spørsmålet i denne tråden er. Vel, egentlig er det bare en lufting av mine tanker rundt dette, slik at jeg kan få tilbakemeldinger fra andre som kanskje er i samme situasjon, eller fra personer som faktisk har testet disse plattformene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til Socket 775 ville jeg nok gått for et 925X-basert system. Greit nok at man da må gå for PCI-Express og DDR2, men det er det som er mest innovativt. Det beste kortet for 925X vil jeg tro er Asus P5AD2 Premium.

Jeg skjønner hvor du vil, men dette ville blitt merkbart dyrere også. Jeg har et bra AGP skjermkort fra før, som jeg ønsker å beholde en stund. DDR2 minne brikker vil dessuten bli en del dyerere i tillegg til at hovedkortet kommer til å koste mer. Jeg har i bunn og grunn bestemt meg for et av følgende oppsett som er vist i den første posten i denne tråden. Egentlig er jeg vel heller ute etter personlige erfaringer.

Lenke til kommentar

Ville klart ha valgt AMD.

 

Hvis du først skal ha socket T, så synes jeg det blir litt dumt å velge et i865PE brikkesett (og i875 for den saks skyld), selv om du kan klokke langt med disse, da ville jeg heller kjøpt s478 med et i875 brikkesett siden du allikevel skal bruke "gamle" komponenter.

 

Med AMD får du et HK som klokker utrolig bra, har et veldig bra brikkesett (med innebygget brannmur), og du får i tillegg en prosessor som er relativt kjølig (ihvertfall i forhold til "Prescott") og som også støtter Cool 'n' Quiet (=kjølig).

 

Du har også valgt en 3GHz Intel prosessor, den vil sannsynligvis være akkurat på linje eller svakere enn AMD'en du har valgt (3200+), så jeg ser ikke noen grunn til å velge Intel i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det kanskje virker dumt å benytte "eldre" teknologi og komponenter i kombinasjon. Men i dette tilfellet er LGA775 billigere enn sokkel 478, derfir valgte jeg dette. Jeg har nevnt tidligere at varmeutvikling ikke vil bli et stort problem for min del, da jeg kommer til å benytte vannkjøling. Intel I875P brukes forresten ikke på LGA775 plattformen.

 

AMD's Cool 'n' Quiet teknologi har jeg ikke bruk for, derfor anser jeg ikke dette som en positiv egenskap. Les forøvrig min første post dersom du ønsker en begrunnelse på hvorfor jeg ønsket å ta med Intel som en kandidat.

Lenke til kommentar
Til informasjon står valget mellom følgende systemer nå:

 

Sokkel 754 (AMD):

Prosessor: AMD Athlon 64 3200+ (2.2 GHz) 512 kB L2 Cache, 800 MHz (1600 MHz) HT-Buss

Hovedkort: DFI LANPARTY UT NF3 (nVIDIA nForce3 250Gb)

 

 

Skal kjøpe nytt HK og CPU.

 

Etter en uke (eller så) med intensiv lesing av omtaler og veiing av for/imot, har jeg nå bestillt det samme som det ene alternativet du lurer på å kjøpe. DFI HKet virker jo bare RÅTT!! Å så den bundelen, DFI har jo ikke akkuart rykte på seg for å være "gjerrige" på den fronten!

 

Etter jeg leste Anandtech sin test var det ikke tvil, jeg måtte ha det! test

 

Har du bestemt deg eller?

 

mvh.

 

superreven

 

PS: Noen her som har HKet? Hadde vært kult om noen hadde lagt inn "erfaringer" i produktguiden...

Lenke til kommentar
Til Socket 775 ville jeg nok gått for et 925X-basert system. Greit nok at man da må gå for PCI-Express og DDR2, men det er det som er mest innovativt. Det beste kortet for 925X vil jeg tro er Asus P5AD2 Premium.

Jeg skjønner hvor du vil, men dette ville blitt merkbart dyrere også. Jeg har et bra AGP skjermkort fra før, som jeg ønsker å beholde en stund. DDR2 minne brikker vil dessuten bli en del dyerere i tillegg til at hovedkortet kommer til å koste mer. Jeg har i bunn og grunn bestemt meg for et av følgende oppsett som er vist i den første posten i denne tråden. Egentlig er jeg vel heller ute etter personlige erfaringer.

Prisen avhenger vel av om du ser dette på kort eller lang sikt , pci er kommet for å bli og over nyttår følger amd i Intel sine spor og går over på dette de og .

Lenke til kommentar

Jeg har endelig bestemt meg. Sokkel 754 blir plattformen. Jeg var lenge i tvil om jeg skulle velge LGA775 eller sokkel 754, men valget falt til slutt på sistnevnte. Jeg kommer til å kjøpe DFI kortet, samt en A64 3000+ da det er veldig liten forskjell i overklokket tilstand mellom 3200+ og 3000+. De overklokker like langt (eller kort), derfor mener jeg at prisforskellen ikke er verdt det. Forøvrig kommer jeg til å vannavkjøle prosessoren.

Lenke til kommentar
Jeg har endelig bestemt meg. Sokkel 754 blir plattformen. Jeg var lenge i tvil om jeg skulle velge LGA775 eller sokkel 754, men valget falt til slutt på sistnevnte. Jeg kommer til å kjøpe DFI kortet, samt en A64 3000+ da det er veldig liten forskjell i overklokket tilstand mellom 3200+ og 3000+. De overklokker like langt (eller kort), derfor mener jeg at prisforskellen ikke er verdt det. Forøvrig kommer jeg til å vannavkjøle prosessoren.

Selv har jeg LGA775 med Abit AS8 hovedkort, med AGP og vanlige DDR porter..

Funker knall. Har en 2.8 @ 3.4, så det kan klokke og ;)

Kjempeoppsett, er meget bra!

Jeg ville anbefalt det, istedte for 754. Gikk fra 754 til LGA775..

Lenke til kommentar
Hmm, flere og flere som går over til 775 , hmm intresangt

Jeg er enig. Dette er vel egentlig et bevis på at LGA775 vil bli mer populært med tiden som kommer. Samtidig er det et godt bevis på at plattformen ikke er så dårlig som folk skal ha det til. Prosessoren skal ikke være så kokende varm på denne plattformen heller, etter det jeg har skjønt.

 

Men mitt valg er vel egentlig tatt. Ettersom at jeg ikke ønsker å gå over til DDR2 og PCI-Express med det første, så fant jeg sokkel 754 mer interessant denne gangen. Neste gang kan det selvfølgelig være annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...