Gå til innhold

starte med linux, hvilken versjon?


Homme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg installerte nettopp SUSE personal 9.1 (hentet fra www.linuxiso.org) (min første linux erfaring) og jeg sier bare WOW.

 

jeg trodde windows var enkelt, men SUSE 9.1 er jo 100% grafisk hele veien. (tenker på installasjon)

jeg anbefaler deg SUSE. har brukt det i 10 minutter og jeg er overveldet av hvor enkelt og bra det er.

 

dog har jeg et spm. hvordan får jeg opp disker/partisjoner sammen med drives?

og hvordan får jeg sett NTFS partisjoner? (ser jo ikke linux partisjonen heller da)

kan jeg sette opp slik at det ene nettverkskortet mitt, når det er aktivert, brukes PC'n min som DHCP server, og det andre bare mottar?

 

EDIT:

er ikke EXT3, men noe annet jeg ikke husker. heiser elns.

Endret av Dimensionx
Lenke til kommentar
Jeg liker ikke VmWare, men det er vel bare meg. :shrug:

Overdreven bruk er ikke bra, men f.eks. når man utvikler applikasjoner kan det være greit å kunne teste kompabilitet mellom forskjellige OS uten tonnevis av partisjoner/disker... I tillegg kan du late so mat du har et eget nett mellom PC-ne, noe som vanskelig lar seg gjøre mellom os på forskjellige partisjoner...

Lenke til kommentar

etter plassen din å dømme har du nok av plass å installere Linux på. ta å installer Suse eller KANSKJE Fedora. Mandrake har jeg ikke særlig sansen for. jeg liker ikke at de har med pingvinen til Mandrake overalt.

selv er jeg ganske så nybegynner, men jeg bruker Slackware Linux. den er konge over alle konger :p enkel installasjon. får bestemme ganske mye selv. etter at jeg bytta til Slackware har jeg aldri tenkt til å bruke hverken, Mandrake, Fedora eller Suse noe mere.

mens vi snakker om Knopix, denne er ikke noe å satse på. har prøvd den en gang å du får ikke gjort så mye i den etter hva jeg har sett, derfor bruker ikke jeg denne.

VmWare har jeg aldri hatt sansen for. dette for di at du må inni Windows for å starte Linux å det synes ikke jeg er noe særlig morsomt.

 

nei installer en sikkelig Linux du og bruk den.

Lenke til kommentar
VmWare har jeg aldri hatt sansen for. dette for di at du må inni Windows for å starte Linux å det synes ikke jeg er noe særlig morsomt.

Nei, selvsagt ikke hvis du har linux mest brukte OS... Da sløser man ressurser osv. med VMWare. Men. f.eks. når man utvikler ting kan det hjelpe deg på veg. JEg er veldig glad i UNIX-Vmachinen min, siden jeg da kan sitte i win og lese guider, surfe på nett/forum, mens jeg går rett inn i UNIX og tester det ut... Nå har jeg glemt passordet, da men... :(

Lenke til kommentar
Slackware eller Arch

Håper virkelig det der var ironi, fyren er tross alt bare ute etter å prøve.

 

Og når man bare skal prøve, så er jo vmware ganske greit. Kan jo godt hende at det blir bare kluss med Windows-booting etter partisjonering og Linux-installering, og da er det ikke morsomt å være nybegynner. Bare man finner ut root-passordet i Knoppix så får man jo gjort mye nok der, men så er det det da, at alt stiller seg tilbake etter restart.

Så om man ikke vil gjennom en installasjon, en unødvendig en for nybegynnere sådan, når man har distroer som Mandrake, SUSE og RedHat, så egner den seg best for prøving.

 

En liten ytring av mine egne erfaringer.

Fedora (Core 2) likte jeg svært lite. Noen uker siden jeg prøvde det nå, men det var veldig mye som klusset seg, og ting manglet.

Selv fikk jeg veldig sansen for SUSE, men jeg ble drittlei Keramik-stilen som var på alle ikke-KDE-programmer, og skiftet til Mandrake, der jeg spretter frem og tilbake mellom Gnome og KDE. Veldig fornøyd, og kunne ikke tenkt meg å skifte til en mer "1337" distro.

Men hey, den frie versjonen av Xandros er da heller ikke verst.

Endret av AFireInside
Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter å LÆRE deg Linux vil jeg personlig anbefale Gentoo. Har nettop satt opp min første "skikkelige" pingvinboks (filserver), og det har vært svært lærerikt, om enn tidkrevende...

 

Etter min mening er out-of-the-box installasjoner ypperlige for folk som skal bruke en pc til kontorarbeid, til folk som allerede vet hva de gjør og for en kjapp introduksjon. Men det å anbefale dette til folk som er nysgjerrige på å LÆRE seg Linux er vel litt korttenkt? Da er det mye bedre å gå for en installasjon hvor du må få litt "møkk på hendene".

Lenke til kommentar
Hvis du er ute etter å LÆRE deg Linux vil jeg personlig anbefale Gentoo.

Slett ikke. Gentoo gjør at du ikke trenger å lære deg noe i det hele tatt. Veldig mye gjøres med Gentoo-spesifikke wrapper-verktøy, og resten gjøres via å følge steg-for-steg-oppskrifter uten at man trenger å tenke over hva man egentlig driver med.

 

Hvis man virkelig er ærlig i sin søken etter å "lære" Linux, bør man bruke Linux From Scratch. Hvis man derimot først og fremst ønsker å BRUKE Linux, bør man velge en mer konvensjonell distribusjon.

Lenke til kommentar
Slett ikke. Gentoo gjør at du ikke trenger å lære deg noe i det hele tatt. Veldig mye gjøres med Gentoo-spesifikke wrapper-verktøy, og resten gjøres via å følge steg-for-steg-oppskrifter uten at man trenger å tenke over hva man egentlig driver med.

Det koker ned til spørsmålet om hvor detaljert en vil lære ting. Men det samme kan vel egentlig sies om Mandrake...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...