Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

få utnytta 2Mbps linja med tråløst?


Anbefalte innlegg

Hallo!!

 

Lurer på hvordan jeg skal klare å få max hastighet på

det tråløse nettverket når jeg laster ned fra nettet??

 

Nå får jeg brukt bare halvparten av hastigheten selv

om signalstyrker er "excellent". (speedometer på itavisen)

 

Kjipt om jeg må koble i nettverkskabelen hver gang jeg

skal laste ned store filer for å oppnå maximal hastighet...

 

 

Router:Asus wl500

USB adapter: Asus 160g

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Hastigheten på trådløst er ALLTID teoretisk. Vil aldri oppnå oppgitte hastigheter.

 

2) Nå vet jeg ikke helt hvordan trådløst vs. tråd fungerer, men jeg vil nå tro at du vil oppnå lavere hastigheter med trådløst, fordi trådløst må jo hele tiden sende pakker for å holde connectionen oppe (eller tar jeg riv ruskende feil?)

 

Uansett vet jeg at du ikke er den eneste som opplever dette. Hvilken trådløs standard bruker du?

 

 

Simen

Lenke til kommentar

Du må først finne ut hvor begrensningen ligger. Har du sjekket at du virkelig får maksimalt ned ifra internettet med kabelen plugget i? Sant å sies er dette første gangen jeg hører at en link som er satt opp rett (om den er det) som faktisk ikke klarer å levere internettet trådløst.

 

Det som jeg vil anbefale deg å gjøre, om du ikke allerede har gjort det er å sjekke for ny firmware for ruteren din og samtidig oppgradere driverene på USB adapteren.

 

Det neste du kan gjøre er å se om alle packets som blir sendt faktisk kommer frem til ruteren. Jeg tar utgangspunkt i at du har windows xp; da kjører du: "cmd" uten anførselstegn. Det neste er: "ping xxx.xxx.xxx.xxx -t" Der xxx'ene består av ip adressen til ruteren. La denne testen gå en stund og så avbryter du den med ctrl-c

 

har du packet loss kan nok det være en grunn til at du merker at linja er tregere enn det den burde være.

Lenke til kommentar

Merkverdig. Det later til at linken burde holde.

 

Da er det vel to ting som jeg kommer på nå i farten.

 

1. Sjekk at du virkelig har "max" fart med kabelen koblet i.

 

2. Sjekk at hastigheten på USB adapteren ikke er justert ned ved hjelp av enten ekstern programvare og under egenskapene for maskinvaren. Har tidligere erfart at enkelte pci kort ikke er optimale ved installasjon og man måtte forandre de.

 

Ellers ser jeg ikke noen lamper som blinker, har desverre ikke erfaring med produketene som det snakkes om.

 

Edit: Utfør gjerne en reell test på hastigheten (både med og uten kabelen koblet i). Finn en server som du vet kommer til å gi deg maks nedlasting

Endret av pantrax
Lenke til kommentar

Med nettverkskabelen koblet i får jeg max fart hver gang.

 

Prøvde nå å sette routeren i trappa og flytta pc'en så jeg fikk

usb adapteren ut i gangen, så det ikke var no vegger eller dører

i veien, men fikk fortsatt halve hastigheten (fikk akkurat det samme

resultetet når jeg lukket igjen 2 dører som er mellom routeren og usb

adapteren)

Lenke til kommentar

Fant løsningen på spørsmålet;)

 

Måtte sette innstillingene på routeren til 11Mbps.

Da ligger hastigheten mellom routeren og usb

adapteren stabilt på 11Mbps og jeg får utnyttet

linja mi maximalt;)

 

Ikke akkurat no logisk svar, men sånn var det i allefall.

Senderne man har lov til å bruke i norge var visst for

dårlig til å få 54Mbps nettet til å fungere som det skulle..

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...