Gå til innhold

Svart-Hvitt på TVen


MountainRivera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hobby unger
Og hva mener du med det...?

 

 

Svarer som vanlig:

De vanligste feilene som gir svart/hvit bilde er:

- Bruker s-videokabel med overgang til scart på TV som ikke støtter s-video.

- Bruker s-videokabel med overgang til scart og ikke stille TV til å bruke s-videosignal på scartinngangen.

- Bruker s-videokabel med overgang til scart på feil scartkontakt (hvis TV har 2 eller 3 scart er det ofte bare 1 som støtter s-video).

- Skjermkort ikke stilt til PAL.

 

 

Har du tittet i bruksanvisningen til TV-en?

Lenke til kommentar

Svarer som vanlig:

De vanligste feilene som gir svart/hvit bilde er:

- Bruker s-videokabel med overgang til scart på TV som ikke støtter s-video.

- Bruker s-videokabel med overgang til scart og ikke stille TV til å bruke s-videosignal på scartinngangen.

- Bruker s-videokabel med overgang til scart på feil scartkontakt (hvis TV har 2 eller 3 scart er det ofte bare 1 som støtter s-video).

- Skjermkort ikke stilt til PAL.

 

Listen din dekker de viktigsete feil som forårsaker Sort/hvitt, vil alikevell legge til at en annen vanlig feil er:

 

- Dersom du benytter en s-video til composite overgang på et Radeon kort får du ofte sort/hvitt dersom du ikke benytter den overgangen som følger med i esken ( i hvert fall med en fra Clas Ohlson)

Lenke til kommentar

Svarer som vanlig:

De vanligste feilene som gir svart/hvit bilde er:

- Bruker s-videokabel med overgang til scart på TV som ikke støtter s-video.

- Bruker s-videokabel med overgang til scart og ikke stille TV til å bruke s-videosignal på scartinngangen.

- Bruker s-videokabel med overgang til scart på feil scartkontakt (hvis TV har 2 eller 3 scart er det ofte bare 1 som støtter s-video).

- Skjermkort ikke stilt til PAL.

 

Listen din dekker de viktigsete feil som forårsaker Sort/hvitt, vil alikevell legge til at en annen vanlig feil er:

 

- Dersom du benytter en s-video til composite overgang på et Radeon kort får du ofte sort/hvitt dersom du ikke benytter den overgangen som følger med i esken ( i hvert fall med en fra Clas Ohlson)

De adapterene som følger med Radeonkort og de som selges løst, skal være koblet likt og funke. Det som ikke funker, er de overgangene som følger med en del GeForcekort. I disse overgangene er det ingenting, bare koblet en leder og jord fordi på man kan velge i driveren å få komposittsignal på s-videoutgangen.

Lenke til kommentar

Kan vel legge til at disse kablene fra Clas Ohlson er en av de mest "byttete" artikle de selger :) Over til alvor så er uansett kvaliteten er ikke noe å skryte av, det finnes faktisk steder man selger kabler som funker uansett. Husker ikke linken til nettstedet, men vet jeg har lagt den på en av de andre postene hvor dette er tatt opp :yes:

 

Dog tror jeg at 90% av disse prolemene oppstår ved at man ikke har innstilt kortet til å sende PAL(prøv gjerne flere varianter av PAL) signal, det er min egen erfaring etter å ha hjulpet endel folk med dette. Selv clas ohlson kabelen i kombinasjon med en scart-composite adapter kan man få til å funke med de riktige innstillingene, også med Radeon kort.

Lenke til kommentar
Dette problemet dukker opp hele tiden ser det ut som...Kanskje en idè å lage en sticky om dette emnet...
Jeg har vært inne på tanken flere ganger, men har ikke tatt meg tid til det. Må samle inn litt bilder/illustrasjoner og jeg har grublet på hvordan man skal skrive det så alle forstår. Det er egentlig litt rart at folk som klarer å bygge en PC selv ikke klarer å koble og stille inn TV-en sin riktig....

 

 

 

Noen som vet hvem som selger disse s-video->compsite kablene??
Adapterkabel får du bl.a. på Biltema. Adaptere som kan plugges i kabler du har, finnes mange steder. F.eks. Biltema og denne som selges hos bl.a. Computercity. En slik adapter bør også finnes i databutikker og radio/TV-butikker som har litt mer enn basisutvalg av kabler og overganger.

 

Hvis du ikke får tak i adapter og har en lokal TV-butikk som har kabler fra OSK (Aurora) kan du be dem bestille vare nr 303334. Det er en slik adapter:

303334.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...