Gå til innhold

2x36,7GB i RAID 0 eller ny 73,4GB ?


Anbefalte innlegg

Jeg har en 36,7GB Raptor i maskinen min nå, og jeg trenger mer plass, så derfor lurte jeg på om jeg skulle kjøpe meg en ny 36,7GB og ha i RAID 0 eller om jeg skal kjøpe en 73,4GB å bare ha ved siden av? Jeg skal kjøpe en Seagate Barracuda 200GB SATA i tillegg.. Det er bare for OS, spill og programmer disken skal brukes til.

 

EDIT: Altså den nye raptor disken skal brukes til OS..

Endret av El_Diseñador
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Har hatt 74gb raptoren i lengre tid nå.. og jeg er stor fornøyd! Det som jeg setter mest pris på, er at:

- den støyer ikkje så mye som noen skal ha det til..

- blir ikke så varm heller(mellom 20 og 35C med SVAK vifte forran)

- den har ny teknologi(som jeg ikke husker navnet på..) som blir std på nye hovedkort...

- kjapppppp!

 

Eneste minus er "kr pr Gb" forholdet.. så den er noe kostbar i innkjøp. Men jeg anbefaler 1x74Gb forran 2x36Gb.

 

mvh ZemteX

Lenke til kommentar
Min erfaring tilsier at disker dør ytterst sjelden, så for min del var ikke det noen faktor.

Er du fast leser av dette forumet vil du fort oppdage at disker dør langt fra sjelden.

 

Men jeg anbefaler en stk 74Gb-raptor også, lavere søketid, flytende kulelager og NQC-teknologi (som jeg ikke aner åssen funker for å være helt ærlig), er fordeler den har ovenfor sin lillebror.

 

Nei, den støtter bare TCQ (og ikke NCQ).

Lenke til kommentar
Er du fast leser av dette forumet vil du fort oppdage at disker dør langt fra sjelden.

 

Disker ryker ja.... men utfordrer deg til å finne noen på forumet som har "mistet" en raptor disk. Det florerer ikke akkurat av de personene.

 

Ontopic : El_Diseñador, det blir jo en vurdering som du må ta ut fra hva du har råd til, og om du kansje kan få solgt 36GB raptoren til en kompis eller no.

 

Hvis du slår sammen 2 raptor 36GB i raid 0 får du en ytelse som er gjevnt over lik det som raptor 74 kan skilte med. Give some, take some......

 

Edit : FuryZ har laget en fin sammenligning i denne tråden, litt ned på siden...

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=2616791

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

vil nå ikke påstå at 1x74 gb er bedre enn 2x36 gb i raid 0

 

i raid 0 vil du få en ytelse på rundt 200 MB/s mens på en singel disk så vil du få lavere ytelse. Ideelt vil 2 raid i raid 0 gi deg rå ytelse uansett hva du gjør.

 

74 gb diskene er roligere og utvikler mindre varme så det ideelle vil være 2 raid med 2x74 gb i hver :love:

Lenke til kommentar

Kjøp to 74 gb raptorer og sett dem i raid, sikkertheten er topp, de kommer aldri til å ryke, og du har garantert det raskeste os systemet som man får tak i. De bråker ikke, og det er rett og slett fantastiske disker.

 

Office programmer starter på under et sekund, og pc'n booter i rekordfart.

 

Jeg er strålende fornøyd med mitt oppsett, og ting du er veldig redde for kan du sette på andre disker enn os diskene dine, uansett, så er min erfaring at to raptorer i raid har STØRRE sikkerhet en vanlige disker. Jeg har hatt flere maxtorer og alltid mista data i hytt og pine, jeg har enda ikke mista en kilobyte på mine to raptorer i raid 0. Raptorene er beregnet for det, og jeg er som sagt strålende fornøyd.

Lenke til kommentar
vil nå ikke påstå at 1x74 gb er bedre enn 2x36 gb i raid 0

 

i raid 0 vil du få en ytelse på rundt 200 MB/s mens på en singel disk så vil du få lavere ytelse. Ideelt vil 2 raid i raid 0 gi deg rå ytelse uansett hva du gjør.

 

74 gb diskene er roligere og utvikler mindre varme så det ideelle vil være 2 raid med 2x74 gb i hver :love:

I flust av tester på nett blir det bevist gang på gang at RAID0 (striping) ikke gir særlig ytelsesøkning, se på www.storagereview.com f.eks. RAID1 (speiling) derimot gir deg økt sikkerhet, og økt leseytelse (marginalt).

Lenke til kommentar

Du sier flust av tester her Sub-Lock, men jeg kan bare se den ene linken bli nevnt hver gang ;)

RAID0 gir en liten ytelsesøkning. Om det er verdt det er opp til den enkelte å avgjøre.

Sikter igjen til den mini-testen jeg gjorde som Blacksheep linket til noen poster over oss.

Edit: Leifs

Endret av Fury
Lenke til kommentar
Kjøp to 74 gb raptorer og sett dem i raid, sikkertheten er topp, de kommer aldri til å ryke, og du har garantert det raskeste os systemet som man får tak i. De bråker ikke, og det er rett og slett fantastiske disker.

 

Office programmer starter på under et sekund, og pc'n booter i rekordfart.

 

Jeg er strålende fornøyd med mitt oppsett, og ting du er veldig redde for kan du sette på andre disker enn os diskene dine, uansett, så er min erfaring at to raptorer i raid har STØRRE sikkerhet en vanlige disker. Jeg har hatt flere maxtorer og alltid mista data i hytt og pine, jeg har enda ikke mista en kilobyte på mine to raptorer i raid 0. Raptorene er beregnet for det, og jeg er som sagt strålende fornøyd.

Office programmene mine starter allerede på under 1 sekund da.. Hehe!

Lenke til kommentar
Du sier flust av tester her Sub-Lock, men jeg kan bare se den ene linken bli nevnt hver gang ;)

RAID0 gir en liten ytelsesøkning. Om det er verdt det er opp til den enkelte å avgjøre.

Sikter igjen til den mini-testen jeg gjorde som Blacksheep linket til noen poster over oss.

Edit: Leifs

Kverulant, ta et søk på google

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...